Szukaj

Skandal wokół Balenciagi. Marka wykorzystała projekt stażystki

Mimo dowodów, budzące kontrowersje zdjęcie nie zniknęło z mediów społecznościowych Balenciagi.

W ubiegłym tygodniu na instagramowym profilu Balenciagi opublikowano zdjęcie skuterów przykrytych ubraniami. Profil hiszpańskiego domu mody odbiega od tego, co w social mediach pokazują marki modowe, dlatego dość nietypowe zdjęcie zostało dobrze przyjęte przez fanów Balenciagi.

Okazało się jednak, że projekt jest niemal bliźniaczo podobny do pracy dyplomowej studentki, którą zaproszono do współpracy w ramach stażu. Teraz artystka zarzuca marce plagiat, a Balenciaga po raz kolejny mierzy się z oskarżeniami o wykorzystywanie cudzych pomysłów.

Balenciaga i sztuka cytatu

O sprawie poinformował instagramowy serwis Diet Prada, śledzący plagiaty, których w świecie mody w ostatnich latach nie brakuje. Pomysł na „ubrane skutery” nawiązuje do popularności skuterów wśród kobiet w Wietnamie, a także osobistej historii stojącej za nim artystki, Tra My Nguyen, której matka była zmuszona do sprzedaży swojego jednośladu, by wyemigrować do Niemiec.

Wyświetl ten post na Instagramie.

@balenciaga is known to turn out some of the most innovative runway presentations of the last few years and their sculptural silhouettes honor the house’s legacy while expanding upon it. Unfortunately, a lot of this mastery seems lost in translation between departments. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ In June 2019, artist Tra My Nguyen ( @tra.my1 ) , then a student at Berlin University of the Arts, explored Vietnam’s female motorbike culture for her master’s project. Drawing inspiration from her own family history wherein her mother sold her bike in order to immigrate to Germany, she collaged and wrapped clothing over motorbikes to create “wearable sculptures.” ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ The next month, a “recruiter” from Balenciaga attended a master’s presentation and requested Nguyen’s portfolio. Already in hand, she followed up again in October with a request for photos of her current collection. The Balenciaga creative development strategist, whose position was verified through LinkedIn, told Nguyen they were looking for interns. After sending her portfolio with multiple process images, she never received a reply. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Now, Balenciaga’s Instagram feed shows a near identical image to Nguyen’s sculpture, but wrapped in Balenciaga clothing. Even the backdrop and angle of the photograph is uncannily similar, though the caption made no mention of the inspiration or credit to Nguyen. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ As the creative director of Balenciaga, Demna Gvasalia knows full well the power a luxury brand has to elevate the work of independent creatives. For his inaugural Balenciaga SS17 menswear collection, he tapped British menswear designer Martine Rose to consult. Rose, then a relative outsider who founded her label a decade prior, was encouraged by Gvasalia to publicize their partnership, which elevated her profile and was pivotal in growing her namesake business. But too often, brands choose the easier route of copying, while unwittingly leaving a trail of receipts. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ In Nguyen’s Instagram post, she implored Balenciaga about their post. “What is your inspiration? Why are you even draping garments over a motorbike? What do you want to tell us with this pic!,” she said. “I am not your moodboard!”

Post udostępniony przez Diet Prada ™ (@diet_prada)

Po obronie pracy dyplomowej do Nguyen zgłosiła się rekruterka z Balenciagi, która poprosiła o przekazanie portfolio prac artystki. Mimo informacji o prowadzonych poszukiwaniach stażystów i współpracowników, firma nigdy nie skontaktowała się z artystką, by podjąć współpracę.

Podobieństwa między obiema pracami są wyraźne, i jak zauważa NSS Magazine, wybór zdjęcia nawiązującego do wietnamskiej kultury jest nie tylko plagiatem, ale również kulturowym zawłaszczeniem hiszpańskiego domu mody.

Plagiaty Balenciagi

Diet Prada przypomina, że Demna Gvasalia, stojący na czele znanej z niekonwencjonalnych pokazów i projektów Balenciagi, z pewnością zdaje sobie sprawę ze znaczenia współpracy z jego marką dla początkujących artystów. Serwis przypomina m.in. o współpracy z Martine Rose, która po współpracy z Balenciagą w 2017 roku stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych młodych projektantek w Wielkiej Brytanii.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez Balenciaga (@balenciaga)

To nie pierwszy raz, kiedy Balenciaga oskarżana jest o plagiat, jednak wiele wcześniejszych projektów miało związek z przechwyceniem i wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku w ekskluzywnej modzie – tak było w przypadku torby Ikei czy torebki City Merchandise, dodawanej do zakupów w lotniskowych sklepach z pamiątkami. Częściej jednak „zapożyczeń” marki nie da się wytłumaczyć ironicznym kontekstem – tak jak w przypadku pracy Tra My Nguyen czy butów w stylu Pauli Canovas del Vas.

Zamknij
Zamknij