Szukaj

Nowy dyrektor kreatywny Givenchy to gwiazda świata streetwearu

Wiele wskazuje na to, że francuski dom mody czeka diametralna zmiana kierunku.

Matthew M. Williams, założyciel  streetwearowej marki 1017 Alyx 9SM i współpracownik m.in. Virgila Abloha i Kima Jonesa, od 16 czerwca zacznie pełnić funkcję dyrektora kreatywnego Givenchy. Zastąpi na tym stanowisku Clare Waight Keller, która ogłosiła odejście z francuskiego domu mody w kwietniu.

Moda ze szkoły Kanye Westa

Zważywszy na dotychczasowy przebieg kariery Williamsa oraz charakter projektów Waight Keller można przypuszczać, że Givenchy czekają spore zmiany.  „To projektant, który nie pochodzi ze szkoły wysokiego krawiectwa, raczej ze szkoły Kanye Westa” – pisze w komentarzu „New York Timesa” Vanessa Friedman, podkreślając dotychczasowe doświadczenia Williamsa w pracy dla Westa czy Lady Gagi i brak formalnego wykształcenia.

Podobieństwa do zawodowej drogi blisko związanego z Westem Abloha rzucają się w oczy, ale nowy dyrektor kreatywny Givenchy jest też bliskim przyjacielem Jonesa, znanego z łączenia luksusowego krawiectwa i wyrazistego streetwearu. Dyrektor Diora odpowiadał nawet za smoking Williamsa i kreację jego żony na ślubie pary, za co Williams odwdzięczył się klamrami, przygotowanymi do pasków, czapek i plecaków, zaprezentowanych na debiutanckim pokazie Jonesa dla Diora.

Streetwear zamiast Audrey Hepburn

Czy Givenchy czeka streetwearowa transformacja i włączenie do kolekcji brutalistycznych detali, z których znany jest Williams? Vanessa Friedman zauważa, że grupie LVMH (do której należy zarówno Givenchy, jak i Dior i Louis Vuitton) chodzi raczej o umiejętność uwzględniania w projektach szerszego kontekstu kulturowego, zwłaszcza w momencie, w którym marki luksusowe zmuszone są pod wpływem protestów w USA przemyśleć historię własnego rasizmu, elitaryzmu i wykluczenia.

Pod tym względem nowemu projektantowi Givenchy, odpowiedzialnemu za kolekcje dla mężczyzn i kobiet, bliżej do poprzednika Waight Keller – Riccardo Tisciego. Tisci przyciągnął do marki gwiazdy popu i influencerów i zapewnił nowe pomysły na (pop)kulturową komunikację, Waight Keller postawiła na krawiectwo nawiązujące do klasycznego okresu marki, utożsamianego z ambasadorską rolą Audrey Hepburn, które cenili zarówno krytycy, jak i Meghan Markle – co nie przełożyło się na finansowe wyniki domu mody i popularność kolekcji ready-to-wear. Williams ma to zmienić, a jego kandydatura na pewno nie pojawiła się w LVMH z dnia na dzień – już w 2016 roku  został laureatem prestiżowej nagrody koncernu dla młodych projektantów.

Zamknij
Zamknij