Matthew M. Williams, założyciel streetwearowej marki 1017 Alyx 9SM i współpracownik m.in. Virgila Abloha i Kima Jonesa, od 16 czerwca zacznie pełnić funkcję dyrektora kreatywnego Givenchy. Zastąpi na tym stanowisku Clare Waight Keller, która ogłosiła odejście z francuskiego domu mody w kwietniu.
Moda ze szkoły Kanye Westa
Zważywszy na dotychczasowy przebieg kariery Williamsa oraz charakter projektów Waight Keller można przypuszczać, że Givenchy czekają spore zmiany. „To projektant, który nie pochodzi ze szkoły wysokiego krawiectwa, raczej ze szkoły Kanye Westa” – pisze w komentarzu „New York Timesa” Vanessa Friedman, podkreślając dotychczasowe doświadczenia Williamsa w pracy dla Westa czy Lady Gagi i brak formalnego wykształcenia.
Podobieństwa do zawodowej drogi blisko związanego z Westem Abloha rzucają się w oczy, ale nowy dyrektor kreatywny Givenchy jest też bliskim przyjacielem Jonesa, znanego z łączenia luksusowego krawiectwa i wyrazistego streetwearu. Dyrektor Diora odpowiadał nawet za smoking Williamsa i kreację jego żony na ślubie pary, za co Williams odwdzięczył się klamrami, przygotowanymi do pasków, czapek i plecaków, zaprezentowanych na debiutanckim pokazie Jonesa dla Diora.
Streetwear zamiast Audrey Hepburn
Czy Givenchy czeka streetwearowa transformacja i włączenie do kolekcji brutalistycznych detali, z których znany jest Williams? Vanessa Friedman zauważa, że grupie LVMH (do której należy zarówno Givenchy, jak i Dior i Louis Vuitton) chodzi raczej o umiejętność uwzględniania w projektach szerszego kontekstu kulturowego, zwłaszcza w momencie, w którym marki luksusowe zmuszone są pod wpływem protestów w USA przemyśleć historię własnego rasizmu, elitaryzmu i wykluczenia.