Biznesowe imperium Gwyneth Paltrow zmienia formułę. Pozew i zwolnienia

Goop, lifestyle'ową marke stworzoną przez amerykańską aktorkę Gwyneth Paltrow, czekają zmiany. Czy dotychczasowa formuła działania wyczerpała się, po latach błyskawicznego wzrostu i okresie globalnej popularności?

Publikacja: 04.12.2024 13:34

Goop narodził się we wrześniu 2008 roku jako cotygodniowy newsletter Gwyneth Paltrow, w którym dziel

Goop narodził się we wrześniu 2008 roku jako cotygodniowy newsletter Gwyneth Paltrow, w którym dzieliła się ona z czytelniczkami poradami dotyczącymi m.in. zdrowej diety i dobrostanu psychicznego.

Foto: Lauren Justice/Bloomberg

Gwyneth Paltrow – amerykańska aktorka i przedsiębiorczyni w jednej osobie – od dawna wiele energii i czasu poświęca stworzonej przez siebie marce lifestyle’owej Goop. Firma, której kilka lat przepowiadano świetlaną przyszłość, musi poszukać nowego modelu działania i zrezygnować z nierentownych projektów.

Goop: od newslettera do lifestyle'owego imperium

Oprócz błyskotliwej kariery aktorskiej, Gwyneth Paltrow ma na koncie również kilkanaście lat prowadzenia biznesu. W 2018 roku amerykańska aktorka uruchomiła lifestyle’ową markę Goop, która szybko zyskała popularność w dynamicznie rozwijającej się branży wellness.

Początkowo Gwyneth Paltrow prowadziła newsletter o tematyce wellness. Z czasem jednak ten niewielki projekt rozrósł się do globalnego imperium, którego wartość w szczytowym momencie wyceniano na 250 milionów dolarów.

Czytaj więcej

Słynna włoska marka odzieżowa w tarapatach. W planach 500 sklepów do zamknięcia

W ofercie marki Goop znajdują się rozmaite produkty i usług: kolekcje kosmetyków, akcesoria wellness, akcesoria erotyczne dla kobiet, przybory kuchenne, ubrania, a nawet luksusowe rejsy. We współpracy z platformą Netflix Paltrow nagrała też serial dokumentalny o swojej firmie oraz program traktujący o zdrowiu intymnym.

Swój sukces Gwyneth Paltrow zawdzięcza oferowaniu niekonwencjonalnych, często dość osobliwych i budzących kontrowersje, a jednocześnie drogich produktów i usług. Z tego powodu jej marka była regularnie obiektem krytyki, ale kontrowersje jedynie pomagały Goop, które stawało się dzięki temu coraz bardziej popularne.

Sukces Goop stał się fenomenem, o którym sama aktorka opowiadała studentom uniwersytetu Harvarda. Jednak zdaniem niektórych obserwatorów, pojawiają się sygnały, które mogą świadczyć o tym, że lata świetności marka Gwyneth Paltrow ma za sobą.

Co dalej z marką Goop? Stworzyła ją Gwyneth Paltrow

Ciosem dla Goop była komercyjna porażka linii stosunkowo przystępnych cenowo kosmetyków i suplementów o nazwie good.clean.goop. Doszedł do tego proces sądowy, który w marcu tego roku wytoczyła Goopowi amerykańska firma kosmetyczna Good Clean Love, zarzucając Goop naruszenie jej praw własności intelektualnej – ze względu na podobieństwo nazw obydwu marek. Sprawa jest w toku.

We wrześniu z kolei, w ramach restrukturyzacji, doszło do pierwszej z trzech rund zwolnień pracowników Goop. Pracę straciła blisko jedna piąta pracowników. Wśród zwolnionych znalazła się Lauren Johnston, dyrektorka marketingu Goop z doświadczeniem pracy w Google'u, zatrudniona ledwie kilka miesięcy wcześniej. 

Gwyneth Paltrow od pewnego czasu daje sygnały, które pozwalają sądzić, że w przyszłości Goop mogą czekać spore zmiany. W wywiadzie z „The New York Timesem” z października 2023 roku Paltrow zasugerowała na przykład, że być może któregoś dnia odejdzie z firmy, którą stworzyła lub ją sprzeda. „Nie wydaje mi się, abym mogła mieć taką pracę na zawsze” – stwierdziła w rozmowie z „NYT”.

Część analityków jest zdania, że sukces marki był efektem mody, która przemija, inni jednak wskazują na to, że Goop zbudował rozpoznawalną i bardzo wyrazistą markę oferującą unikatowe i kontrowersyjne produkty. Zdaniem np. brytyjskiego „Guardiana” produkty Goop mają szansę obronić się dzięki cechom, które kilkanaście lat temu zadecydowały o sukcesie marki – w dalszym ciągu są nietypowe, przykuwające uwagę i budzące kontrowersje – a to się zawsze świetnie sprzedaje.

Dziennikarze „Business Insider” zauważają z kolei, że Gwyneth Paltrow, która wciąż ma decydujące zdanie w kwestii funkcjonowania i przyszłości Goop, nie przygląda się biernie sytuacji i na bieżąco na nią reaguje. Niedawno podjęto na przykład decyzję o likwidacji niektórych nierentownych działów marki – na przykład wellness i podróży, przy jednoczesnym skupieniu się na działach beauty, mody i żywności. Koncentracja na mniejszej liczbie kategorii produktów ma być dla Goop paliwem do dalszego wzrostu. 

Gwyneth Paltrow – amerykańska aktorka i przedsiębiorczyni w jednej osobie – od dawna wiele energii i czasu poświęca stworzonej przez siebie marce lifestyle’owej Goop. Firma, której kilka lat przepowiadano świetlaną przyszłość, musi poszukać nowego modelu działania i zrezygnować z nierentownych projektów.

Goop: od newslettera do lifestyle'owego imperium

Pozostało 92% artykułu
Społeczeństwo
Tinder podsumowuje rok. Nanorelacje, Loud Looking: nadchodzą nowe typy związków
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką
Społeczeństwo
Brytyjczycy wybrali słowo roku. Młodzież w Polsce używa go regularnie
Społeczeństwo
Amerykanie wybrali słowo roku 2024. Jego nagła popularność to zasługa TikToka
Społeczeństwo
Wojna na słowa między chińskimi miliarderami. „Usuńcie te oszczerstwa”
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Społeczeństwo
Angielskie słowo roku. Zdaniem ekspertów pokazuje ono siłę „myślenia magicznego”
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska