Słynna włoska marka odzieżowa w tarapatach. W planach 500 sklepów do zamknięcia

Znana włoska marka odzieżowa ma przed sobą trudny okres i gruntowną restrukturyzację, która ma pomóc wrócić na ścieżkę wzrostu. Jednym z elementów koniecznych zmian ma być zamknięcie 500 sklepów.

Publikacja: 02.12.2024 15:12

Sklep Benettona we Frankfurcie nad Menem.

Sklep Benettona we Frankfurcie nad Menem.

Foto: Ben Kilb/Bloomberg

Benetton, marka odzieżowa od wielu lat obecna również w Polsce, przechodzi gruntowną restrukturyzację. Jednym z jej ostatnich etapów ma być zamknięcie aż 500 sklepów marki we Włoszech – informują włoskie media.

Benetton w obliczu zmian. Sklepy do zamknięcia

Działająca od 1965 roku włoska marka Benetton z siedzibą w Wenecji mierzy się od pewnego czasu z poważnymi problemami finansowymi. Aby naprawić trudną sytuację marki, nowy prezes firmy Benetton Group, Claudio Sforza, wprowadził radykalny zmiany w przedsiębiorstwie.

Cytujące Sforzę włoskie media informują, że elementem restrukturyzacji ma być zamknięcie 500 sklepów Benettonu w wielu włoskich miast. Porozumienie w tej sprawie podpisano z pracownikami w lipcu tego roku, zaś ostateczne rozmowy na temat szczegółów restrukturyzacji odbyły się z przedstawicielami włoskich związków zawodowych przed kilkoma dniami.

Czytaj więcej

Pokolenie Z odkryło dla siebie zapomniany rodzaj perfum. Eksplozja popularności

W ramach porozumienia wszyscy pracownicy firmy Benetton Group mogą liczyć na dobrowolne odprawy z odszkodowaniem w wysokości do 50 tysięcy euro. Firma zagwarantowała również, że w ciągu trzech najbliższych lat nie dojdzie do masowych zwolnień.

Proces zamknięcia 500 włoskich sklepów Benettonu będzie trwał do 28 lutego 2025 roku. Włoskie media podają, że swoje stanowiska zachowa 300 pracowników produkcyjnych, czyli osoby pracujące w fabrykach, a także między innymi w działach logistyki i ośrodkach pakowania towarów.

Firma Benetton Group prognozuje spadek obrotów za 2024 rok na poziomie 20 procent – z nieco ponad miliarda euro do około 900 milionów. Jako powód podaje się trudną sytuację na rynku odzieżowym, a także trwającą redukcję liczby sklepów marki.

Niemniej, strategia, w którą wpisuje się zamykanie sklepów marki, ma w ciągu najbliższych 12 miesięcy zredukować straty firmy z 230 milionów do 110 milionów euro rocznie. Firma Benetton Group spodziewa się jednocześnie, że próg rentowności osiągnie ponownie już w 2026 roku.

Benetton: słynna włoska marka odzieżowa ma problemy

Claudio Sforza został prezesem firmy Benetton Group latem 2024 roku, zastępując twórcę marki, Luciano Benettona. Ten ostatni zrezygnował ze stanowiska na tle wewnętrznych konfliktów w przedsiębiorstwie, o czym pisaliśmy jeszcze w maju.

Od początku swojej prezesury misją Sforzy było przeprowadzenie restrukturyzacji firmy. Jak informują włoskie media, proces ten wszedł właśnie w kluczową fazę.

W ramach restrukturyzacji zarząd firmy wprowadził szereg innych znaczących zmian. W sierpniu ze stanowiska dyrektora kreatywnego Benettony odszedł projektant Andrea Incontri i teraz projektowaniem kolekcji zajmuje się zespół kreatywny składający się z projektantów, którzy dotychczas pracowali w firmie.

Zredukowano również liczbę linii odzieży marki Benetton. Zamiast ilości, postawiono na jakość – przyszłe kolekcje mają być bardziej wyraziste i wyróżniające się na tle konkurencji.

W planie jest również zamknięcie fabryki Benettona w Chorwacji. Z kolei fabryki znajdujące się w Tunezji i Serbii będą produkować ubrania już nie dla Benettonu, ale dla innych firm z branży odzieżowej.

Benetton przez wiele lat był nie tylko marką odzieżową, ale też częścią popkultury, a nawet świata sportu. Głośne i kontrowersyjne reklamy marki w ramach wieloletniej kampanii „United Colors”, których autorem był znany włoski fotograf Oliviero Toscani, wzbudzały ogromne emocje, bo atakowały rozmaite społeczne tabu. W kampaniach pojawiła się między innymi umierająca osoba chora na AIDS, noworodek tuż po urodzeniu, z nieodciętą pępowiną, ksiądz całujący zakonnicę  czy zakrwawione ubranie bośniackiego żołnierza. Tego typu kampanie, realizowane przez Benettona w latach 80. i 90. szokowały i wywoływały protesty, ale przynosiły marce korzyści w postaci ogromnej rozpoznawalności i wzrostów sprzedaży.

Benetton był również blisko związany ze światem sportu – od połowy lat 80. marka sponsorowała zespoły Formuły 1. Największe sukcesy przyszły w latach 90., gdy w barwach zespołu Benettona, kierowanym przez Flavio Briatore, startował Niemiec Michael Schumacher, zdobywając dwa razy z rzędu (1994 i 1995 rok) tytuły mistrza świata.

Moda
„Zmęczenie luksusem”. Eksperci o nowym zjawisku, które wywoła rewolucję na rynku
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska