Na rynek wchodzą nastoletni influencerzy. Dwa miliardy ludzi wygryzą generację Z

Pokolenie Alfa staje się coraz bardziej wpływowe w mediach społecznościowych. Marki z różnych branż chętnie współpracują z nastoletnimi influencerami widząc w tym sposób na dotarcie do potencjalnych, niepełnoletnich klientów.

Publikacja: 15.03.2024 13:12

Z badań firmy badawczej McCrindle Research wynika, że pokolenie Alfa będzie najliczniejsza generacją

Z badań firmy badawczej McCrindle Research wynika, że pokolenie Alfa będzie najliczniejsza generacją w historii – jej liczebność przekroczy dwa miliardy osób.

Foto: Daria Nepriakhina Unsplash

Oczy pracowników działów marketingu marek z różnych branż zaczynają kierować się w stronę przedstawicieli pokolenia Alfa, a więc dzisiejszych nastolatków i nastolatek.

Ci młodzi ludzie wyrastają na wpływowych influencerów, rośnie bowiem siła nabywcza ich rówieśników, dla których tworzą swoje treści w mediach społecznościowych.

Jakie cechy ma pokolenie Alfa?

Choć wielu obserwatorów wróżyło influencer marketingowi rychłą śmierć, to dla wielu marek młodzi ambasadorzy i ambasadorki wciąż stanowią bardzo ważny kanał promocji ich produktów i usług. Obecnie wśród ambasadorów marek dominują przedstawiciele i przedstawicielki pokolenia Z, a więc osoby urodzone po 1997 roku (czasem mówi się o roku 1995).

Czytaj więcej

Najbardziej luksusowe miasta w Polsce. Na czele wcale nie Warszawa

Powód jest prosty: to właśnie młodzi ludzie stanowią najważniejsze grono klientów wielu marek. Rozglądając się za nowymi ubraniami, kosmetykami czy elektroniką, korzystają oni przeważnie z mediów społecznościowych, czyli tam, gdzie działają influencerzy.

Stopniowo jednak miejsce „Zetek” zajmuje jeszcze młodsze pokolenie, które korzysta z internetu i mediów społecznościowych w nie mniejszym stopniu. To współcześni nastolatkowie, którzy przyszli na świat po 2010 roku. Wielu socjologów przewiduje, że przedstawiciele pokolenia Alfa, bo o nim mowa, będą rodzić się mniej więcej do połowy lat 20. XXI wieku – czyli jeszcze przez około rok.

Eksperci obserwujący trendy w marketingu – a zwłaszcza influencer marketingu – nie mają wątpliwości, że to właśnie Alfy już zaczynają kształtować rynek w branży odzieżowej, kosmetycznej i wielu innych. Z badań firmy badawczej McCrindle Research wynika, że pokolenie Alfa będzie najliczniejsza generacją w historii – jej liczebność przekroczy dwa miliardy osób.

W rezultacie generacja Alfa z roku na rok coraz bardziej wzmacnia swoją pozycję pod względem siły nabywczej. Oczywiście nadal mowa jest raczej o pieniądzach rodziców tych młodych konsumentów, a nie o ich własnych.

Pokolenie Alfa – influencerzy nowej generacji

Konsekwencją tego zjawiska jest fakt, że z grona obecnych nastolatków rekrutują się nowe ambasadorki i ambasadorzy najróżniejszych marek. Mając do dyspozycji wysokiej jakości sprzęt nagrywający, z zadziwiającą sprawnością i dojrzałością zachowują się tak jak starsi od nich o dekadę twórcy treści.

Istotną cechą pokolenia Alfa jest właśnie jego dojrzałość (ktoś mógłby słusznie uznać, że przedwczesna), co wynika z jego dużej ekspozycji na informacje i nowe technologie. Daje to markom tym większe możliwości angażowania ich w roli swoich ambasadorów, co oczywiście budzi wątpliwości i obawy wielu obserwatorów tego zjawiska.

Liczby jednak mówią same za siebie – pewne jest, że nowa generacja influencerów i influencerek ma realny wpływ na obecne i przyszłe decyzje zakupowe dzisiejszych nastolatków, a także ich rodziców. Świadczą o tym chociażby dane, które analitycy z brytyjskiej agencji influencerskiej Digital Voices zawarli w swoim ubiegłorocznym raporcie.

Z badań wśród młodych użytkowników internetu wynika, że 55 procent z nich jest gotowych kupić jakiś produkt, jeżeli używa go ich ulubiony twórca treści na YouTubie lub Instagramie. Z kolei 49 procent ufa rekomendacjom influencerów w takim samym stopniu, jak opiniom własnej rodziny i przyjaciół.

Oczy pracowników działów marketingu marek z różnych branż zaczynają kierować się w stronę przedstawicieli pokolenia Alfa, a więc dzisiejszych nastolatków i nastolatek.

Ci młodzi ludzie wyrastają na wpływowych influencerów, rośnie bowiem siła nabywcza ich rówieśników, dla których tworzą swoje treści w mediach społecznościowych.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Społeczeństwo
Pokolenie Z mści się na pracodawcach. Ten trend zmieni rynek pracy w 2025 roku
Społeczeństwo
Pokolenie Z narzuca swoje zasady w pracy. „Office ghosting” zmorą pracodawców
Społeczeństwo
Firmy znalazły sposób, jak zarabiać na naszym niewyspaniu. Rośnie nowa branża
Społeczeństwo
Kolejna branża zagrożona przez „Efekt Ozempiku”. Potentaci boleśnie to odczują
Społeczeństwo
Czy uroda pomaga w karierze? Raport z badania wśród 43 tysięcy osób z MBA