Na rynek wchodzą nastoletni influencerzy. Dwa miliardy ludzi wygryzą generację Z

Pokolenie Alfa staje się coraz bardziej wpływowe w mediach społecznościowych. Marki z różnych branż chętnie współpracują z nastoletnimi influencerami widząc w tym sposób na dotarcie do potencjalnych, niepełnoletnich klientów.

Publikacja: 15.03.2024 13:12

Z badań firmy badawczej McCrindle Research wynika, że pokolenie Alfa będzie najliczniejsza generacją

Z badań firmy badawczej McCrindle Research wynika, że pokolenie Alfa będzie najliczniejsza generacją w historii – jej liczebność przekroczy dwa miliardy osób.

Foto: Daria Nepriakhina Unsplash

Oczy pracowników działów marketingu marek z różnych branż zaczynają kierować się w stronę przedstawicieli pokolenia Alfa, a więc dzisiejszych nastolatków i nastolatek.

Ci młodzi ludzie wyrastają na wpływowych influencerów, rośnie bowiem siła nabywcza ich rówieśników, dla których tworzą swoje treści w mediach społecznościowych.

Jakie cechy ma pokolenie Alfa?

Choć wielu obserwatorów wróżyło influencer marketingowi rychłą śmierć, to dla wielu marek młodzi ambasadorzy i ambasadorki wciąż stanowią bardzo ważny kanał promocji ich produktów i usług. Obecnie wśród ambasadorów marek dominują przedstawiciele i przedstawicielki pokolenia Z, a więc osoby urodzone po 1997 roku (czasem mówi się o roku 1995).

Czytaj więcej

Najbardziej luksusowe miasta w Polsce. Na czele wcale nie Warszawa

Powód jest prosty: to właśnie młodzi ludzie stanowią najważniejsze grono klientów wielu marek. Rozglądając się za nowymi ubraniami, kosmetykami czy elektroniką, korzystają oni przeważnie z mediów społecznościowych, czyli tam, gdzie działają influencerzy.

Stopniowo jednak miejsce „Zetek” zajmuje jeszcze młodsze pokolenie, które korzysta z internetu i mediów społecznościowych w nie mniejszym stopniu. To współcześni nastolatkowie, którzy przyszli na świat po 2010 roku. Wielu socjologów przewiduje, że przedstawiciele pokolenia Alfa, bo o nim mowa, będą rodzić się mniej więcej do połowy lat 20. XXI wieku – czyli jeszcze przez około rok.

Eksperci obserwujący trendy w marketingu – a zwłaszcza influencer marketingu – nie mają wątpliwości, że to właśnie Alfy już zaczynają kształtować rynek w branży odzieżowej, kosmetycznej i wielu innych. Z badań firmy badawczej McCrindle Research wynika, że pokolenie Alfa będzie najliczniejsza generacją w historii – jej liczebność przekroczy dwa miliardy osób.

W rezultacie generacja Alfa z roku na rok coraz bardziej wzmacnia swoją pozycję pod względem siły nabywczej. Oczywiście nadal mowa jest raczej o pieniądzach rodziców tych młodych konsumentów, a nie o ich własnych.

Pokolenie Alfa – influencerzy nowej generacji

Konsekwencją tego zjawiska jest fakt, że z grona obecnych nastolatków rekrutują się nowe ambasadorki i ambasadorzy najróżniejszych marek. Mając do dyspozycji wysokiej jakości sprzęt nagrywający, z zadziwiającą sprawnością i dojrzałością zachowują się tak jak starsi od nich o dekadę twórcy treści.

Istotną cechą pokolenia Alfa jest właśnie jego dojrzałość (ktoś mógłby słusznie uznać, że przedwczesna), co wynika z jego dużej ekspozycji na informacje i nowe technologie. Daje to markom tym większe możliwości angażowania ich w roli swoich ambasadorów, co oczywiście budzi wątpliwości i obawy wielu obserwatorów tego zjawiska.

Liczby jednak mówią same za siebie – pewne jest, że nowa generacja influencerów i influencerek ma realny wpływ na obecne i przyszłe decyzje zakupowe dzisiejszych nastolatków, a także ich rodziców. Świadczą o tym chociażby dane, które analitycy z brytyjskiej agencji influencerskiej Digital Voices zawarli w swoim ubiegłorocznym raporcie.

Z badań wśród młodych użytkowników internetu wynika, że 55 procent z nich jest gotowych kupić jakiś produkt, jeżeli używa go ich ulubiony twórca treści na YouTubie lub Instagramie. Z kolei 49 procent ufa rekomendacjom influencerów w takim samym stopniu, jak opiniom własnej rodziny i przyjaciół.

Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze
Społeczeństwo
Nowa obsesja generacji Z. Powinny ratować zdrowie, stały się symbolem zamożności
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Społeczeństwo
Hopecore: nowy trend ma pomóc generacji Z walczyć z lękiem przed światem