Luksus kłuje w oczy. Prezes Bentleya: nasi klienci stali się wrażliwi społecznie

Brytyjska firma Bentley, słynąca z aut sportowych i limuzyn, zanotowała spadek sprzedaży samochodów. Prezes tłumaczy to zjawisko niechęcią klientów marki do epatowania bogactwem.

Publikacja: 25.03.2024 15:38

„Klienci w dalszym ciągu mogą sobie pozwolić na nasze samochody, ale pojawił się pewien rodzaj emocj

„Klienci w dalszym ciągu mogą sobie pozwolić na nasze samochody, ale pojawił się pewien rodzaj emocjonalnej wrażliwości, który poskutkował mniejszym popytem” — tłumaczy cytowany przez serwis CNN Adrian Hallmark, odchodzący prezes Bentleya.

Foto: Humberto Portillo Unsplash

Bentley, brytyjski producent luksusowych samochodów sportowych i limuzyn, zanotował spadek sprzedaży swoich aut. Jaka jest przyczyna takiej zmiany? Odchodzący prezes Bentleya, Adrian Hallmark, zaskoczył media odpowiedzią.

Bentley: ulubione limuzyny królowej Elżbiety II

Na samochód marki Bentley mogą pozwolić sobie tylko najbogatsi. Dość powiedzieć, że Bentley był ulubioną marką samochodów królowej Elżbiety II, a obecnie Bentleye wożą króla Karola III. Tymczasem w gronie zamożnych klientów brytyjskiej marki coraz mniej jest tych, którzy decydują się na kupno któregoś z ultraluksusowych aut ze słynnym skrzydlatym emblematem.

W ubiegłym roku Bentley sprzedał 13 560 swoich samochodów — o 11 procent mniej niż rok wcześniej. Jak podaje CNN, wartość sprzedaży w Wielkiej Brytanii i Europie spadła odpowiednio o 18 i 15 procent. Spadek sprzedaży na podobnym poziomie zanotowano również na ważnym dla Bentleya rynku chińskim.

Czytaj więcej

Powolna śmierć marek modowych dla „klasy średniej”. Znikają z miast Europy

Dlaczego tak się dzieje? Ustępujący ze stanowiska prezes koncernu Bentley Motors, Adrian Hallmark, ma na ten temat teorię. Jego zdaniem zamożni klienci rezygnują z kupna nowego Bentleya ze względu na rosnącą w ich gronie wrażliwość na coraz większe nierówności ekonomiczne w społeczeństwie.

„Klienci w dalszym ciągu mogą sobie pozwolić na nasze samochody, ale pojawił się pewien rodzaj emocjonalnej wrażliwości, który poskutkował mniejszym popytem” — tłumaczy cytowany przez serwis CNN Adrian Hallmark.

Zdaniem Hallmarka klienci Bentleya dostrzegają pogarszającą się sytuację ekonomiczną w wielu krajach. Z tego powodu nie chcą denerwować mieszkańców miast, epatując luksusem w postaci nowego, bardzo drogiego auta.

Prezes Bentley Motors: klienci nie chcą epatować swoim bogactwem

Można powiedzieć, że na tle innych innych aut z najwyższej półki samochody Bentleya wpisują się w „cichy luksus”, którego kluczowym elementem jest elegancki, dyskretny design bez ostentacji. Odróżnia to Bentleye od samochodów takich marek jak na przykład Lamborghini czy Ferrari.

Klientom Bentleya nie zależy, aby ich auto zwracało na siebie uwagę i budziło zazdrość. To właśnie taka postawa zdaniem prezesa Bentley Motors leży u źródła kłopotów brytyjskiej firmy.

Jak zauważa CNN, klienci marki Lamborghini, która, tak jak Bentley, również należy do portfolio koncernu Volkswagen Group, nie mają takich problemów jak osoby kupujące Bentleye. Włoska marka zanotowała w ubiegłym roku rekordową sprzedaż ponad 10 tysięcy samochodów, co przełożyło się na najwyższy w historii dochód, który wyniósł 723 miliony euro.

Rok 2023 był bardzo pomyślny również dla marki Ferrari. Sprzedając ponad 13 600 samochodów, włoska marka zarobiła rekordowe 1,26 miliarda euro, czyli aż o 34 procent więcej niż rok wcześniej.

W ubiegły piątek, czyli dzień po wystąpieniu przed dziennikarzami, Hallmark ogłosił zaskakującą decyzję o ustąpieniu ze stanowiska prezesa firmy Bentley Motors ze skutkiem natychmiastowym. W ciągu ostatnich czterech lat Hallmark był już czwartym prezesem brytyjskiej firmy.

Za kilka miesięcy Adrian Hallmark zmieni barwy i obejmie stery w jeszcze bardziej luksusowej marce samochodowej — Astonie Martinie. Cytująca przedstawicieli brytyjskiej firmy agencja Reuters informuje, że Hallmark obejmie stanowisko prezesa Astona Martina nie później niż z dniem 1 października 2024 roku.

Bentley, brytyjski producent luksusowych samochodów sportowych i limuzyn, zanotował spadek sprzedaży swoich aut. Jaka jest przyczyna takiej zmiany? Odchodzący prezes Bentleya, Adrian Hallmark, zaskoczył media odpowiedzią.

Bentley: ulubione limuzyny królowej Elżbiety II

Pozostało 94% artykułu
Samochody
Rolls-Royce Ghost Series II: luksus lubi zmiany
Samochody
Dzieło sztuki w ruchu. Nowy BMW Art Car debiutuje w wyścigu Le Mans
Samochody
Elektryczne Mini Cooper. Jak jeździ legenda motoryzacji w nowej odsłonie?
Samochody
Rolls-Royce w Karkonoszach. Słynne angielskie limuzyny na górskich serpentynach
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Samochody
Voyah Free: nadjeżdża luksus w chińskim wydaniu. To elektryczny SUV premium