Nowa rozrywka generacji Z: bary audio. Zamiast drinków serwują tam muzykę

Na fali mody na płyty winylowe jak grzyby po deszczu powstają bary do słuchania muzyki. Ich historia sięga lat 50., a teraz przeżywają swój renesans. Szczególnie przypadły one do gustu dwudziestolatkom, przedstawicielom generacji Z. Czym są bary audio?

Publikacja: 23.01.2024 04:04

Zjawisko barów do słuchania muzyki wywodzi się z Tokio, ale w ostatnich latach stały się one popular

Zjawisko barów do słuchania muzyki wywodzi się z Tokio, ale w ostatnich latach stały się one popularne na całym świecie.

Foto: Guillaume Techer/Unsplash

Po okresie postpandemicznych powrotów do klubów, w których można potańczyć, wśród młodych miłośników muzyki coraz większą popularność zyskują bardzo specyficzne lokale. Mowa o barach, do których przychodzi się wyłącznie po to, aby posiedzieć i posłuchać dobrej muzyki na wysokiej jakości sprzęcie audio.

Nowa rozrywka generacji Z: bary audio

Na zachodzie lokale te noszą wszystko mówiącą nazwę: „listening bars”, czyli w wolnym tłumaczeniu — bary do słuchania muzyki. Pojawia się też nazwa „Hi-Fi bars”, która jasno sugeruje fakt, że miejsca te powstały przede wszystkim z myślą o audiofilach.

Bary audio to przytulne, kameralne miejsca, w których można odetchnąć i posłuchać jakiegoś nowego wydawnictwa muzycznego, a dzięki temu — odkryć nowy zespół, artystę lub gatunek muzyki. Co istotne, w barach audio nie ma głośnego gwaru charakterystycznego dla pubów czy nocnych klubów.

Miejsca te zwykle nie oferują też rozbudowanego menu i ograniczają się do napojów i kilku (czasem całkiem wyrafinowanych) przekąsek. Dużą wagę przywiązuje się w nich do wystroju wnętrz, akustyki i jakości brzmienia muzyki.

Czytaj więcej

„Wojny kaszmirowe”. Europejskie marki luksusowe kontra pasterze z Mongolii

Wszystko, co znajduje się w takim lokalu, ma sprzyjać czerpaniu jak największej przyjemności z uważnego słuchania muzyki. Wysokiej jakości sprzęt audio jest tu standardem, podobnie jak cicha, intymna atmosfera. Niektóre bary tego typu regularnie goszczą DJ-ów grających własne selekcje utworów o nienachalnym, łagodnym brzmieniu.

Muzyka jest w barach audio kluczowa — to główny pretekst do wybrania się do takiego miejsca, a spotkania towarzyskie schodzą na dalszy plan. Mimo to nic nie stoi na przeszkodzie, aby do baru audio wybrać się z grupą znajomych, zaś rozmowy zdecydowanie nie są w takich lokalach zabronione.

Do Polski zjawisko barów do słuchania muzyki jeszcze nie dotarło, być może jednak pojawienie się barów audio z prawdziwego zdarzenia jest w naszym kraju już tylko kwestią czasu. Od kilku lat lokale tego typu robią bowiem furorę w miastach na całym globie, a w internecie nie brakuje przewodników po tych miejscach.

Bary audio: miejsce do słuchania muzyki

W ciągu ostatnich lat bary dla miłośników muzyki i audiofilów jak grzyby po deszczu wyrastają w dużych miastach na całym świecie. Po kilkadziesiąt takich miejsc można znaleźć w Paryżu, Londynie, Berlinie, Barcelonie i innych europejskich metropoliach, mnóstwo funkcjonuje w obydwu Amerykach i na Antypodach. Swój renesans bary audio przeżywają również w Japonii — swojej kolebce.

Zjawisko barów do słuchania muzyki wywodzi się z Tokio. W latach 50. ubiegłego stulecia, kiedy płyty winylowe były w Japonii bardzo drogie, w stolicy i innych miastach zaczęły pojawiać się kawiarnie o nazwie „jazz kissa” lub „jazzu kissa”.

Jak sama nazwa wskazuje, w barach tych słuchano głównie szalenie modnego wówczas jazzu. Do jazz kissa ludzie przychodzili nie po to, aby spotkać się ze znajomymi i porozmawiać, ale po to, by przy filiżance kawy posłuchać muzyki z winyli na dobrym sprzęcie, na który mogli sobie pozwolić tylko nieliczni.

Współczesne bary audio oferują dokładnie to samo, co tradycyjne japońskie jazz kissa, Królują w nich gramofony — na fali trwającej obecnie mody na płyty winylowe. Różnice mogą dotyczyć jedynie repertuaru i oczywiście jakości sprzętu audio, która w naszych czasach jest znacznie lepsza niż w przypadku gramofonów sprzed 70 lat.

Muzyka
Dawid Podsiadło ujawnił szczegóły swojego festiwalu. Sześć miast i znane nazwiska
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Muzyka
Najlepsze sklepy płytowe na świecie. Lokal w Polsce z prestiżowym wyróżnieniem
Muzyka
Nowy biznes Rolling Stonesów. Wszystkie produkty wyprzedały się na pniu
Muzyka
Mainstreaming: nowy trend na Spotify. To zasługa użytkowników z generacji Z
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Muzyka
Kolejna branża na celowniku flipperów. Słynny muzyk wściekły. „To nie ma sensu”
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont