Reklama

Słynny dom mody w kłopotach. Do niedawna był najbardziej pożądaną marką świata

Spowolnienie na rynku dóbr luksusowych niektórych producentów dotyka bardziej, innych – mniej. Gucci, słynny włoski dom mody, jeszcze niedawno jedna z ulubionych marek świata mody luksusowej, znalazł się w tej pierwszej grupie.

Publikacja: 31.07.2025 11:57

Gucci jest jedną z marek, którą najmocniej dotknęło spowolnienie na rynku dóbr luksusowych.

Gucci jest jedną z marek, którą najmocniej dotknęło spowolnienie na rynku dóbr luksusowych.

Foto: Betty Laura Zapata/Bloomberg

Zła passa nie opuszcza francuskiego koncernu Kering, jednego z czołowych graczy na światowym rynku dóbr luksusowych. Gucci, czołowa marka koncernu i do niedawna najważniejsza biznesowo część Keringa, jest w tarapatach. Pokazują to najnowsze wyniki.

Gucci w dół. Sprzedaż spadła o 25 procent

Koncern Kering, który posiada w swoim portfolio wiele znanych domów mody, opublikował sprawozdanie finansowe za drugi kwartał 2025 roku. Co z niego wynika? Marka Gucci, która odpowiada za połowę sprzedaży w Keringu oraz za około dwie trzecie zysków  koncernu, jest na minusie.

Sprzedaż w Gucci spadła w drugim kwartale – tym razem o 25 procent w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku, do kwoty 1,46 miliarda euro. Spadek na podobnym poziomie zanotowano również w pierwszym kwartale 2025 roku.

Czytaj więcej

Nowy symbol luksusu wśród najbogatszych. Słynne marki mają powód do zmartwień

Zysk operacyjny w Gucci spadł aż o połowę, co spowodowało spadek tego wskaźnika w Keringu o 39 procent, do kwoty 969 milionów euro. Globalnie wartość sprzedaży wszystkich marek z portfolio Keringa spadła o 15 procent.

Reklama
Reklama

Sytuacja odbija się na cenach akcji francuskiego koncernu. W ciągu ostatniego roku ich wartość spadła o prawie 25 procent, z kolei na przestrzeni ostatnich dwóch lat spadek wyniósł aż 60 procent.

Firma ma też inne wyzwania przed sobą – w 2024 roku zadłużenie sięgnęło kwoty 10,5 miliarda euro. To efekt agresywnej polityki wzrostu w poprzednich latach.

Gucci i Kering: Zmiana warty

Problemy Keringa zaczęły się około czterech lat temu, jeszcze zanim nad niemal całą branżą dóbr luksusowych zaczęło krążyć widmo zapaści. Śmiałe, kolorowe, pełne teatralnego dramatyzmu projekty ówczesnego dyrektora kreatywnego Gucci, Alessandro Michele, przestały cieszyć tak wielu klientów jak wcześniej, choć przez lata Gucci uchodziło za markę nadającą ton całej branży mody, czego odzwierciedleniem były chociażby miejsca w czołówce zestawienia Lyst Index prezentującego najbardziej pożądane marki – i produkty świata mody. W 2022 roku Gucci znalazło się na czele tego rankingu.

Spadek zainteresowania projektami Michele wpłynął na gorsze wyniki sprzedaży włoskiego domu mody.

Niedługo potem nadeszło spowolnienie w branży, które odbiło się nie tylko na kondycji Keringa. Skutki spadku popytu na wielu rynkach odczuli również  rywale – przede wszystkim koncern LVMH z Francji.

Sytuację Gucci miała poprawić zmiana dyrektora kreatywnego. Miejsce Michele zajął Sabato De Sarno, który spędził we włoskim domu mody zaledwie dwa lata. W marcu ogłoszono, że na czele Gucci stanie Demna – były dyrektor kreatywny Balenciagi, znany z prowokacji i kontrowersyjnych projektów. Demna ma zaprezentować swoją pierwszą kolekcję dla włoskiego domu mody na początku 2026 roku.

Reklama
Reklama

Inwestorzy nie zareagowali pozytywnie na informację o zatrudnieniu gruzińskiego projektanta. W ciągu jednego dnia ceny akcji Keringa spadły o ponad dziesięć procent.

Sytuacji koncernu nie poprawia też nałożenie przez USA 15-procentowych ceł na produkty z Unii Europejskiej. W komunikacie dla mediów dyrektor finansowa Keringa Armelle Poulou zapewnia jednak, że firma poradzi sobie w tej sytuacji bez większego problemu, zwłaszcza że za oceanem Gucci radzi sobie coraz lepiej.

Jesienią w koncernie Kering dojdzie do kolejnej ważnej zmiany. We wrześniu Françoisa-Henriego Pinaulta, kontrolującego koncern, na stanowisku prezesa zastąpi Luca de Meo, wcześniej prezes koncernu Renault.

Zła passa nie opuszcza francuskiego koncernu Kering, jednego z czołowych graczy na światowym rynku dóbr luksusowych. Gucci, czołowa marka koncernu i do niedawna najważniejsza biznesowo część Keringa, jest w tarapatach. Pokazują to najnowsze wyniki.

Gucci w dół. Sprzedaż spadła o 25 procent

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Moda
Marka odzieżowa, w którą inwestuje Dolina Krzemowa. Luksusowa odpowiedź na Shein
Moda
Najbardziej pożądana marka modowa w świecie. Triumf wiecznej „młodszej siostry”
Moda
Najlepsi pracodawcy w świecie mody: Potentat branży luksusowej na czele listy
Moda
Transakcja dekady w branży mody. Słynna marka luksusowa idzie pod młotek?
Moda
Chanel haute couture: Kolekcja jesień-zima 2025/26. Powrót na wrzosowiska
Reklama
Reklama