Najcenniejsze marki luksusowe na świecie. Na czele marka spoza branży mody

Firma Brand Finance zaktualizowała swoje dwa rankingi: najcenniejszych oraz najsilniejszych marek luksusowych na świecie. Królują w nich francuskie i włoskie marki z branży mody, ale na czele króluje firma z Niemiec.

Publikacja: 23.05.2025 17:25

Pierwsze miejsce w rankingu najsilniejszych marek luksusowych zajął francuski dom mody Dior.

Pierwsze miejsce w rankingu najsilniejszych marek luksusowych zajął francuski dom mody Dior.

Foto: SeongJoon Cho/Bloomberg

Globalna firma konsultingowa Brand Finance zaktualizowała właśnie swoje dwa rankingi: najbardziej wartościowych oraz najsilniejszych marek luksusowych na świecie. W obydwu rankingach królują francuskie i włoskie marki z branżę mody, jednak liderem jednego z zestawień zajęła słynna marka luksusowych aut.

Najcenniejsze marki luksusowe na świecie: Porsche liderem

W najnowszych rankingach firmy Brand Finance najcenniejszych i najsilniejszych marek luksusowych na świecie nastąpiły znaczące roszady, w czołowych dziesiątkach pojawili się nowi gracze. Obliczając wartość marki, eksperci z Brand Finance biorą pod uwagę jej historyczne dane finansowe i oszacowują przyszłe przychody.

Ósmy rok z rzędu pozycję lidera w gronie najcenniejszych marek na świecie utrzymuje Porsche, której wartość wycenia się na 41,1 miliarda dolarów. Na drugim miejscu uplasował się dom mody Chanel, wartość tej marki wzrosła w ostatnim roku najszybciej ze wszystkich marek z rankingu — o 45 procent do kwoty 37,9 miliarda dolarów.

Czytaj więcej

Słynna włoska marka luksusowa i mongolscy pasterze. Walka o rynek wart miliardy

Chanel awansowało z miejsca trzeciego na drugie, strącając z niego swojego rywala, Louis Vuitton. Wartość zajmującego trzecie miejsce LV eksperci wyceniają na 32,9 miliardów dolarów.

Z wartością 19,9 miliarda dolarów czwarte miejsce zajęła inna ikoniczna francuska marka luksusowych torebek — Hermès. To jedna z dwóch marek, której udało się zachować tę samą pozycję w rankingu.

Piąte miejsce zajął Rolex. Dzięki 36-procentowemu wzrostowi swojej wartości do kwoty 18.8 miliarda dolarów marka luksusowych zegarków awansowała o dwie pozycje. Eksperci tłumaczą ten awans rekordową sprzedażą w 2024 roku.

Drugą obok Hermèsa marką, która utrzymała swoją pozycję sprzed roku, jest Dior — numer sześć w rankingu. Wartość marki wzrosła o 18 procent do kwoty 17,3 miliarda dolarów.

Kolejne dwie pozycję zajęły marki Cartier i Ferrari, obydwie zaliczyły awans. Wartość Cartiera wzrosła o 15 procent do kwoty 15,7 miliarda dolarów, zaś Ferrari — aż o 36 procent do 14,4 miliarda.

Bolesny spadek z miejsca piątego na dziewiąte zanotowała z kolei marka Gucci. Jej wartość spadła o 24 procent i wynosi teraz 11,4 miliarda dolarów.

Do czołowej dziesiątki po raz pierwszy od 2021 roku wróciła marka Guerlain, której wartość wzrosła o 23 procent do kwoty 7,7 miliarda dolarów. Analitycy z Brand Finance zauważają jednocześnie, że marki z segmentu kosmetyków należące do LVMH zanotowały łącznie 4-procentowy wzrost przychodów koncernu.

Dior: najsilniejsza marka luksusowa na świecie według Brand Finance

Drugim z zestawień przygotowanych przez Brand Finance jest ranking najsilniejszych marek luksusowych. Siłę marki oblicza się na podstawie inwestycji w marketing, kapitału udziałowców oraz wpływy tych dwóch czynników na wyniki finansowe. Każda z marek otrzymuje punktację od 0 do 100 i oceny podobne do ratingów kredytowych.po

Pierwsze miejsce w rankingu najsilniejszych marek luksusowych zajął dom mody Dior, awansując o trzy pozycje. Dior zdobył 93,5 punktu. Eksperci zauważają, że reputacja Diora znacznie wzrosła głównie w USA, cieszy się też niesłabnącą pozycją w Europie.

Drugą najsilniejszą marką na świecie okazała się Ferrari, która uzyskała 90,1 punktu. Podium zamyka Rolex z notą 89,9. Kolejne pozycje od czwartej do siódmej zajęły: Chanel, Gucci, Hermès i Porsche z notami odpowiednio 89,6, 89,5, 89,4 i 88,8.

Nowym graczem w tym rankingu jest marka Lancôme, która z notą 88,4 punktu uplasowała się na miejscu ósmym. Zdaniem analityków wynik ten marka zawdzięcza niesłabnącej popularności swoich kosmetyków wśród wiernych klientów, którzy niezmiennie są gotowi płacić wysokie ceny za produkty Lancôme.

Miejsce dziewiąte zajęła marka Louis Vuitton, która zebrała 87,7 punktu. Czołową dziesiątkę zamyka marka Tiffany & Co. z notą 85,5 punktu. Jedynie pięć z 50 najsilniejszych marek na świecie otrzymało najwyższą ocenę AAA+: Dior, Ferrari, Rolex, Chanel i Gucci.

Globalna firma konsultingowa Brand Finance zaktualizowała właśnie swoje dwa rankingi: najbardziej wartościowych oraz najsilniejszych marek luksusowych na świecie. W obydwu rankingach królują francuskie i włoskie marki z branżę mody, jednak liderem jednego z zestawień zajęła słynna marka luksusowych aut.

Najcenniejsze marki luksusowe na świecie: Porsche liderem

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Moda
Słynna włoska marka luksusowa i mongolscy pasterze. Walka o rynek wart miliardy
Moda
Balenciaga zmienia wizerunek. Nowy dyrektor kreatywny i wielkie oczekiwania
Moda
Jedna z najstarszych marek odzieżowych w Europie przetrwa? Jest oferta ratunkowa
Moda
Prestiżowa porażka włoskiego giganta branży mody. Przegrana w sporze o nazwę
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w tarapatach. Cięcie kosztów i masowe zwolnienia