Reklama
Rozwiń
Reklama

Była maszynką do zarabiania pieniędzy. Słynna marka modowa wraca po metamorfozie

W latach 90. była niezwykle popularna, wręcz kultowa. W jej reklamach występowały słynne modelki i gwiazdy muzyki. Później stopniowo blask gasł, spadało zainteresowanie klientów i klientek, a produkty przestały budzić ekscytację. Ten okres marka Calvin Klein ma już chyba za sobą. Teraz chce wrócić do świata wielkiej mody.

Publikacja: 31.01.2025 13:44

Calvin Klein, dzisiaj 83-letni, założył swoją firmę w 1968 roku.

Calvin Klein, dzisiaj 83-letni, założył swoją firmę w 1968 roku.

Foto: Patrick T. Fallon/Bloomberg

Zgodnie z zapowiedziami sprzed kilku miesięcy marka Calvin Klein wraca do świata wielkiej mody. Po trwającej sześć lat przerwie Amerykanie ogłosili, że zaprezentują swoją najnowszą kolekcję autorstwa nowej dyrektorki kreatywnej w ramach nowojorskiego tygodnia mody, który odbędzie się już w lutym tego roku.

Calvin Klein wraca na modowe wybiegi

Założona w 1968 roku w Nowym Jorku marka Calvin Klein, założona przez dwóch nowojorczyków – Calvina Kleina i Barry'ego Schwartza, funkcjonuje z powodzeniem w świecie mody od kilkudziesięciu lat i należy do grona najsilniejszych marek branży modowej. Zasłynęła z nowoczesnych, minimalistycznych projektów, ale przede wszystkim – z prowokacyjnych i często kontrowersyjnych kampanii reklamujących bieliznę.

Wizerunek marki, który funkcjonuje do dziś, ugruntowany został w latach 90. dzięki kampaniom reklamowym bielizny Calvina Kleina z udziałem m.in. Marka Wahlberga i Kate Moss, a później także wielu innych gwiazd – od Kendall Jenner i Emily Ratajkowski po Justina Biebera.

Kampanie Calvina Kleina stały się legendarne i przekładały się na świetną sprzedaż produktów marki. Przez lata reklamy realizowano według tego samego schematu – z reguły czarno-białe zdjęcia i jednoznaczna prezentacja bielizny noszonej przez bohaterów i bohaterki kampanii. Reklamy działały – do tego stopnia, że po pewnym czasie marka Calvin Klein kojarzona była przede wszystkim z bielizną – a nie z modą.

Postawienie na mocny wizerunek i charakterystyczny język wizualny kampanii reklamowych, a także położenie akcentu na bieliznę okazało się strzałem w dziesiątkę. Pomogło też firmie wyjść z trudnej sytuacji – na początku lat 90. Calvin Klein znalazł się niebezpiecznie blisko bankructwa, ale zmiany, którym patronował między innymi amerykański projektant John Varvatos (to on wypromował obcisłe bokserki, które stały się jednym z symboli marki), przełożyły się na błyskawiczny wzrost popularności produktów tej marki, a także – na duże zyski.

Reklama
Reklama

Bardzo opłacalne było też postawienie na rozwój kolekcji zapachów – w latach 90. ogromną popularność zdobyły lekkie zapachy typu unisex, a Calvin Klein z bijącą rekordy popularności wodą toaletową „CK One” dla kobiet i mężczyzn, doskonale zarabiał na tym trendzie.

W 2002 roku firma Calvin Klein Inc., będąc u szczytu została przejęta przez amerykański koncern PVH, do którego należy też m.in. marka Tommy Hilfiger. Zmiany własnościowe wpłynęły na zmianę pozycjonowania marki. Na przestrzeni ostatnich lat Calvin Klein zniknął z wybiegów nowojorskich tygodni mody, rzadko brał także udział w innych wydarzeniach tego typu. 

Czytaj więcej

Stworzyły markę luksusową wartą miliardy dolarów. Mają zasadę: żadnych reklam

W ubiegłym roku pisaliśmy na łamach „Sukcesu”, że Calvin Klein otwiera nowy rozdział, chcąc zerwać z wizerunkiem marki produkującej głównie bieliznę, ponieważ z biegiem czasu stał się on coraz bardziej kłopotliwy. Wskrzeszono więc flagową i luksusową linię Calvin Klein Collection.

Misję tchnięcia nowego ducha w styl amerykańskiej marki powierzono włoskiej projektantce mody Veronice Leoni – pierwszej w historii kobiety na stanowisku dyrektora kreatywnego CK. Wcześniej Włoszka pracowała dla takich marek jak Jil Sander, Céline, Moncler i The Row. Leoni została pierwszą od sześciu lat dyrektorką kreatywną Calvina Kleina w maju ubiegłego roku.

Reklama
Reklama

Dzięki nowemu kierunkowi marka zamierza ponownie stać się częścią świata haute couture. W komunikacie dla mediów przedstawiciele Calvina Kleina poinformowali niedawno, że już w lutym 2025 roku firma zaprezentuje najnowszą kolekcję w ramach nadchodzącego tygodnia mody w Nowym Jorku.

„Debiut Veroniki wyznacza nową erę innowacyjności i kreatywności, ze świeżą wizją marki przy jednoczesnym zachowaniu jej ikonicznego dziedzictwa” – powiedziała prezeska firmy, Eva Serrano. „Nie możemy się doczekać, kiedy podzielimy się nią ze światem” – dodała.

Nowy rozdział w historii marki Calvin Klein

W 2018 roku marka Calvin Klein zdecydowała o czasowym rozstaniu ze światem wielkiej mody. Wstrzymano projektowanie kreacji w ramach linii Calvin Klein Collection, zlikwidowano też linię wieczorowych kreacji o nazwie By Appointment.

Rok później, w marcu 2019 roku, z amerykańskim domem mody rozstał się ceniony belgijski projektant Raf Simons – został dyrektorem kreatywnym Prady. Zarząd Calvina Kleina podjął decyzję o skoncentrowaniu się na działaniach marketingowych, które – jak się później okazało – wyszły marce na zdrowie.

Podobnie jak we wcześniejszych latach, do kampanii reklamowych Calvin Klein angażował gwiazdy z pierwszych stron gazet, by wymienić chociażby Justina Biebera czy Kate Moss. Bodaj najwięcej szumu zrobiła ubiegłoroczna kampania, której twarzą został aktor Jeremy Allen White, znany z serialu „The Bear”.

Reklama
Reklama

Teraz CK ponownie wzbogaca portfolio swoich wyrobów, stawiając na luksusowe kreacje. Biorąc pod uwagę doświadczenie Veroniki Leoni, można się spodziewać, że jej debiutancka kolekcja dla Calvina Kleina będzie nową, a zarazem spójną interpretacją charakterystycznego stylu marki.

Zgodnie z zapowiedziami sprzed kilku miesięcy marka Calvin Klein wraca do świata wielkiej mody. Po trwającej sześć lat przerwie Amerykanie ogłosili, że zaprezentują swoją najnowszą kolekcję autorstwa nowej dyrektorki kreatywnej w ramach nowojorskiego tygodnia mody, który odbędzie się już w lutym tego roku.

Calvin Klein wraca na modowe wybiegi

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Reklama
Moda
Branża luksusowa schodzi na ziemię. Klienci chcą, by sprzedawać im emocje
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Moda
Jak przekonać pokolenie Z do małżeństw? Nowy plan giganta rynku sukni ślubnych
Moda
Rusza flagowy sklep Uniqlo w Warszawie. Debiut innowacyjnej usługi Re.Uniqlo
Moda
Nowy projekt buntowników świata mody. Te ubrania pielęgnują skórę jak kosmetyki
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Moda
Zara zastrzegła swój nowy znak towarowy. Składa się wyłącznie z cyfr
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama