Była maszynką do zarabiania pieniędzy. Słynna marka modowa wraca po metamorfozie

W latach 90. była niezwykle popularna, wręcz kultowa. W jej reklamach występowały słynne modelki i gwiazdy muzyki. Później stopniowo blask gasł, spadało zainteresowanie klientów i klientek, a produkty przestały budzić ekscytację. Ten okres marka Calvin Klein ma już chyba za sobą. Teraz chce wrócić do świata wielkiej mody.

Publikacja: 31.01.2025 13:44

Calvin Klein, dzisiaj 83-letni, założył swoją firmę w 1968 roku.

Calvin Klein, dzisiaj 83-letni, założył swoją firmę w 1968 roku.

Foto: Patrick T. Fallon/Bloomberg

Zgodnie z zapowiedziami sprzed kilku miesięcy marka Calvin Klein wraca do świata wielkiej mody. Po trwającej sześć lat przerwie Amerykanie ogłosili, że zaprezentują swoją najnowszą kolekcję autorstwa nowej dyrektorki kreatywnej w ramach nowojorskiego tygodnia mody, który odbędzie się już w lutym tego roku.

Calvin Klein wraca na modowe wybiegi

Założona w 1968 roku w Nowym Jorku marka Calvin Klein, założona przez dwóch nowojorczyków – Calvina Kleina i Barry'ego Schwartza, funkcjonuje z powodzeniem w świecie mody od kilkudziesięciu lat i należy do grona najsilniejszych marek branży modowej. Zasłynęła z nowoczesnych, minimalistycznych projektów, ale przede wszystkim – z prowokacyjnych i często kontrowersyjnych kampanii reklamujących bieliznę.

Wizerunek marki, który funkcjonuje do dziś, ugruntowany został w latach 90. dzięki kampaniom reklamowym bielizny Calvina Kleina z udziałem m.in. Marka Wahlberga i Kate Moss, a później także wielu innych gwiazd – od Kendall Jenner i Emily Ratajkowski po Justina Biebera.

Kampanie Calvina Kleina stały się legendarne i przekładały się na świetną sprzedaż produktów marki. Przez lata reklamy realizowano według tego samego schematu – z reguły czarno-białe zdjęcia i jednoznaczna prezentacja bielizny noszonej przez bohaterów i bohaterki kampanii. Reklamy działały – do tego stopnia, że po pewnym czasie marka Calvin Klein kojarzona była przede wszystkim z bielizną – a nie z modą.

Postawienie na mocny wizerunek i charakterystyczny język wizualny kampanii reklamowych, a także położenie akcentu na bieliznę okazało się strzałem w dziesiątkę. Pomogło też firmie wyjść z trudnej sytuacji – na początku lat 90. Calvin Klein znalazł się niebezpiecznie blisko bankructwa, ale zmiany, którym patronował między innymi amerykański projektant John Varvatos (to on wypromował obcisłe bokserki, które stały się jednym z symboli marki), przełożyły się na błyskawiczny wzrost popularności produktów tej marki, a także – na duże zyski.

Bardzo opłacalne było też postawienie na rozwój kolekcji zapachów – w latach 90. ogromną popularność zdobyły lekkie zapachy typu unisex, a Calvin Klein z bijącą rekordy popularności wodą toaletową „CK One” dla kobiet i mężczyzn, doskonale zarabiał na tym trendzie.

W 2002 roku firma Calvin Klein Inc., będąc u szczytu została przejęta przez amerykański koncern PVH, do którego należy też m.in. marka Tommy Hilfiger. Zmiany własnościowe wpłynęły na zmianę pozycjonowania marki. Na przestrzeni ostatnich lat Calvin Klein zniknął z wybiegów nowojorskich tygodni mody, rzadko brał także udział w innych wydarzeniach tego typu. 

Czytaj więcej

Stworzyły markę luksusową wartą miliardy dolarów. Mają zasadę: żadnych reklam

W ubiegłym roku pisaliśmy na łamach „Sukcesu”, że Calvin Klein otwiera nowy rozdział, chcąc zerwać z wizerunkiem marki produkującej głównie bieliznę, ponieważ z biegiem czasu stał się on coraz bardziej kłopotliwy. Wskrzeszono więc flagową i luksusową linię Calvin Klein Collection.

Misję tchnięcia nowego ducha w styl amerykańskiej marki powierzono włoskiej projektantce mody Veronice Leoni – pierwszej w historii kobiety na stanowisku dyrektora kreatywnego CK. Wcześniej Włoszka pracowała dla takich marek jak Jil Sander, Céline, Moncler i The Row. Leoni została pierwszą od sześciu lat dyrektorką kreatywną Calvina Kleina w maju ubiegłego roku.

Dzięki nowemu kierunkowi marka zamierza ponownie stać się częścią świata haute couture. W komunikacie dla mediów przedstawiciele Calvina Kleina poinformowali niedawno, że już w lutym 2025 roku firma zaprezentuje najnowszą kolekcję w ramach nadchodzącego tygodnia mody w Nowym Jorku.

„Debiut Veroniki wyznacza nową erę innowacyjności i kreatywności, ze świeżą wizją marki przy jednoczesnym zachowaniu jej ikonicznego dziedzictwa” – powiedziała prezeska firmy, Eva Serrano. „Nie możemy się doczekać, kiedy podzielimy się nią ze światem” – dodała.

Nowy rozdział w historii marki Calvin Klein

W 2018 roku marka Calvin Klein zdecydowała o czasowym rozstaniu ze światem wielkiej mody. Wstrzymano projektowanie kreacji w ramach linii Calvin Klein Collection, zlikwidowano też linię wieczorowych kreacji o nazwie By Appointment.

Rok później, w marcu 2019 roku, z amerykańskim domem mody rozstał się ceniony belgijski projektant Raf Simons – został dyrektorem kreatywnym Prady. Zarząd Calvina Kleina podjął decyzję o skoncentrowaniu się na działaniach marketingowych, które – jak się później okazało – wyszły marce na zdrowie.

Podobnie jak we wcześniejszych latach, do kampanii reklamowych Calvin Klein angażował gwiazdy z pierwszych stron gazet, by wymienić chociażby Justina Biebera czy Kate Moss. Bodaj najwięcej szumu zrobiła ubiegłoroczna kampania, której twarzą został aktor Jeremy Allen White, znany z serialu „The Bear”.

Teraz CK ponownie wzbogaca portfolio swoich wyrobów, stawiając na luksusowe kreacje. Biorąc pod uwagę doświadczenie Veroniki Leoni, można się spodziewać, że jej debiutancka kolekcja dla Calvina Kleina będzie nową, a zarazem spójną interpretacją charakterystycznego stylu marki.

Zgodnie z zapowiedziami sprzed kilku miesięcy marka Calvin Klein wraca do świata wielkiej mody. Po trwającej sześć lat przerwie Amerykanie ogłosili, że zaprezentują swoją najnowszą kolekcję autorstwa nowej dyrektorki kreatywnej w ramach nowojorskiego tygodnia mody, który odbędzie się już w lutym tego roku.

Calvin Klein wraca na modowe wybiegi

Pozostało jeszcze 94% artykułu
Moda
Eksperci o kryzysie w branży luksusowej: To wina mody na „cichy luksus”
Materiał Promocyjny
Technologia daje odpowiedź na zmiany demograficzne
Moda
Najbardziej pożądane marki luksusowe na świecie. Czarny koń z USA w czołówce
Moda
Słynna projektantka odzyskuje kontrolę nad swoją marką. Rozwód z potentatem
Moda
Z miłości do Włoch. Pokaz Deni Cler wiosna/lato 2025
Moda
Roszada na liście najcenniejszych marek luksusowych. Trudny rok dla potentatów
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe