Roszada na liście najcenniejszych marek luksusowych. Trudny rok dla potentatów

Firma Brand Finance opublikowała doroczną listę 500 najcenniejszych marek na świecie. W segmencie mody, biżuterii i zegarków nastąpiły spore roszady, a europejscy miliarderzy, kontrolujący znaczącą część tej branży, muszą przełknąć gorycz porażki.

Publikacja: 27.01.2025 15:15

W tegorocznym rankingu Brand Finance Chanel awansowało o 27 pozycji i zajęło 46. miejsce, najwyższe

W tegorocznym rankingu Brand Finance Chanel awansowało o 27 pozycji i zajęło 46. miejsce, najwyższe spośród marek luksusowych.

Foto: Stephanie Gengotti/Bloomberg

W gronie najbardziej wartościowych marek na świecie w segmencie mody, biżuterii i zegarków nastąpiły spore roszady. Z najnowszego raportu firmy Brand Finance wynika, że pozycję lidera straciła w tym roku marka Louis Vuitton. Wyprzedził ją inny europejski gigant – francuski dom mody Chanel. Zmiany na liście pokazują, które firmy wyszły obronną ręką z trwającego właśnie spowolnienia w branży luksusowej – a które przechodzą trudny okres.

Najcenniejsze marki luksusowe na świecie: Louis Vuitton stracił pozycję lidera 

Doroczny ranking brytyjskiej firmy konsultingowej Brand Finance obejmuje 500 najbardziej wartościowych przedsiębiorstw na świecie. W gronie tym znalazło się dziesięć marek modowych, biżuteryjnych i zegarkowych – głównie z Europy, ale również spoza niej.

Raport powstaje na podstawie analizy szeregu aspektów funkcjonowania firm, między innymi wyników finansowych, struktury kapitału, zrównoważonego rozwoju i inwestycji w marketing. Analitycy biorą na warsztat dotychczasowe wyniki firm i na tej podstawie prognozują to, jak najprawdopodobniej będą radziły sobie w przyszłości – co również wlicza się do ostatecznej oceny.

Czytaj więcej

Stworzyły markę luksusową wartą miliardy dolarów. Mają zasadę: żadnych reklam

Rok 2024 był pełen wyzwań dla niemal wszystkich marek z segmentu luksusowego. Z najnowszego zestawienia Brand Finance wynika, że jednym z największych wygranych okazał się francuski dom mody Chanel.

Słynna francuska marka awansowała w rankingu aż o 27 pozycji w górę, z miejsca 73. na 46. Chanel zastąpił tym samym na pozycji lidera swojego rywala w branży luksusowych ubrań i akcesoriów, francuską markę Louis Vuitton, znajdującą się w portfolio francuskiego koncernu LVMH, który kontroluje najbogatszy obecnie Europejczyk, miliarder Bernard Arnault.

Louis Vuitton zaliczył niewielki spadek w porównaniu z ubiegłorocznym rankingiem, przesuwając się z miejsca 52. na 55. Pomimo utraty pozycji lidera w zestawieniu, tak niewielka zmiana świadczy o silnej pozycji marki.

Najbardziej wartościowe marki luksusowe na świecie. Na czele Chanel

Dobra passa Chanel trwała już od 2023 roku. Francuska marka zanotowała wtedy rekordowo wysokie przychody.

Podium zamyka Hermès – kolejna marka z Francji, która od dekad słynie z najdroższych torebek na świecie, zwłaszcza takich kultowych modeli jak „Birkin” i „Kelly”. To kolejny gigant branży luksusowej, któremu udaje się wyjść obronną ręką z kryzysu, z którym mierzy się wielu jego konkurentów na rynku.

Na początku 2024 roku Hermès, podobnie jak Chanel, ogłosił świetne wyniki finansowe. Przychody firmy za 2023 rok wzrosły aż o ponad 20 procent w porównaniu z poprzednim rokiem.

Wart odnotowania jest też znaczący spadek włoskiej marki Gucci, jednej z pereł w koronie francuskiego koncernu Kering, rywala LVMH. Gucci ma za sobą wiele trudnych miesięcy. W sprawozdaniu finansowym za drugi kwartał 2024 roku marka odnotowała wielkość sprzedaży na poziomie czterech miliardów dolarów, co stanowiło spadek o 19 procent. W 2022 roku Gucci rozstało się ze swoim wieloletnim dyrektorem kreatywnym Alessandro Michele, który ukształtował współczesny wizerunek tej marki. Jego następca, włoski projektant Sabato de Sarno, musi szybko znaleźć pomysł, by pobudzić zainteresowanie produktami Gucci.  

Oprócz Gucci na niższych pozycjach w rankingu Brand Finance znalazły się również marki Tiffany & Co. i Prada, choć ta druga zaliczyła stosunkowo niewielki spadek – z miejsca 383. na 389. Swoje wyniki polepszyły z kolei takie marki jak Rolex, Dior, Cartier i Armani, która zamyka tegoroczne zestawienie najbardziej wartościowych marek luksusowych na świecie.

Najcenniejsze marki luksusowe na świecie. Ranking Brand Finance

1. Chanel

2. Louis Vuitton

3. Hermès

4. Rolex

5. Dior

Moda
Z miłości do Włoch. Pokaz Deni Cler wiosna/lato 2025
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Moda
Adidas pokonał „klątwę Kanye Westa”. Zaskoczenie analityków i moda na styl retro
Moda
Paryż będzie mieć swoją Met Galę. Europa rzuca wyzwanie Ameryce
Moda
„Efekt Ozempiku” w świecie mody. Ten trend staje się coraz powszechniejszy
Materiał Promocyjny
7 powodów, dla których warto przejść na Małą Księgowość
Moda
Słynny producent butów musi zmienić nazwę. Przegrana z amerykańskim gigantem
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe