Adidas pokonał „klątwę Kanye Westa”. Zaskoczenie analityków i moda na styl retro

Adidas ma za sobą świetny rok. Ogromna popularność modeli retro, a także znalezienie rozwiązania problemu marki Yeezy, przełożyły się na bardzo dobre wyniki, które przekroczyły oczekiwania analityków.

Publikacja: 24.01.2025 14:25

Modele retro produkowane przez Adidasa stały się niezwykle popularne – do tego stopnia, że najbardzi

Modele retro produkowane przez Adidasa stały się niezwykle popularne – do tego stopnia, że najbardziej pożądane modele błyskawicznie znikały ze sklepów.

Foto: Angel Garcia/Bloomberg

Jesienią 2022 roku, gdy ogłoszono zerwanie współpracy Adidasa z amerykańskim raperem Kanye Westem, po serii jego rasistowskich i antysemickich wypowiedzi, sytuacja wydawała się niezwykle trudna dla niemieckiego giganta. W magazynach zalegał niesprzedany towar, owoc zakończonej gwałtownie współpracy z Westem, w perspektywie firmie groziła ogromna strata, bo produkty stworzone w ramach współpracy z Yeezy, marką Kanye'ego Westa, stały się niesprzedawalne. W skrócie – sytuacja wydawała się bardzo zła.

Dwa lata później sprawy mają się zupełnie inaczej. Najnowsze dane Adidasa to potwierdzenie, że sytuację udało się opanować. Tempo, z jakim niemiecka marka poradziła sobie z kryzysem, przeszło najśmielsze oczekiwania analityków. Jest lepiej niż można było się spodziewać i nikt nie pamięta już o kryzysie wizerunkowym związanym z Kanye Westem.

Adidas wraca do gry po współpracy z Kanye Westem

Ostatnie dwa lata – a zwłaszcza 2023 rok – były dla Adidasa jednym z najtrudniejszych okresów od kilku dekad. Kłopoty Adidasa zaczęły narastać po zerwaniu lukratywnego kontraktu z raperem Kanye Westem (obecnie znanym jako Ye). Niemal z dnia na dzień wstrzymano bardzo dochodową sprzedaż wyrobów marki Yeezy, która była rezultatem współpracy Adidasa i Ye.

Czytaj więcej

„Efekt Ozempiku” w świecie mody. Ten trend staje się coraz powszechniejszy

Przez cały 2023 rok niemiecka marka boleśnie odczuwała efekty zerwania kontraktu z Westem. Tymczasem rok 2024 przyniósł nadspodziewanie dobre wyniki, które zaskoczyły nawet analityków Adidasa.

W ostatnim kwartale 2024 roku sprzedaż wzrosła o blisko 24 procent, osiągając wartość prawie sześciu miliardów euro. Eksperci spodziewali się kwoty na poziomie około 5,3 miliarda.

Zysk operacyjny firmy również okazał się zaskoczeniem. Podczas gdy w ostatnim kwartale 2023 roku Adidas zanotował stratę w wysokości 377 milionów euro, ten sam okres rok później przyniósł już zysk na poziomie 57 milionów euro.

Adidas podał też wyniki za cały 2024 rok. W ciągu ostatnich 12 miesięcy sprzedaż wzrosła o 11 procent, przynosząc firmie prawie 23,7 miliardów euro. Zysk operacyjny wzrósł z kolei ponad pięciokrotnie, osiągając kwotę 1,3 miliarda euro.

Adidas: buty Samba podbiły światowe rynki 

„Mimo że nie jesteśmy jeszcze w tym miejscu, w którym chcielibyśmy się znaleźć w dłuższej perspektywie, jestem bardzo zadowolony z takiego rozwoju spraw, który okazał się znacznie lepszy niż się spodziewaliśmy” – mówi cytowany przez branżowy serwis RetailDetal prezes Adidasa, Bjørn Gulden, zwracając uwagę na rosnące zainteresowanie produktami marki wśród konsumentów i sprzedawców detalicznych.

Odpowiedź na pytanie, co pomogło Adidasowi wyjść z trudnej sytuacji, można znaleźć na ulicach miast całego świata. Celebrytki, influencerzy, przedstawiciele pokolenie Z, milenialsi – wszyscy oni pokochali buty retro produkowane przez Adidasa, a więc modele Samba, Gazelle czy Spezial. Był to jeden z głównych czynników sukcesu Adidasa. Szczególne zainteresowanie budził model Samba, który stał się produktem wręcz rozchwytywanym. Te buty zaprojektował w 1949 roku założyciel Adidasa, Adi Dassler. Miały być przeznaczone dla sportowców trenujących zimą, dzięki specjalnej podeszwie zapewniającej lepszą przyczepność na śliskiej nawierzchni. Dzisiaj Samby nie pełnią już takiej funkcji, stały się za to niezwykle pożądanym elementem stylizacji osób pragnących być na bieżąco z trendami, a także gwiazd – od topmodelek, jak Gigi Hadid, po gwiazdy muzyki jak Rihanna. 

Szefom Adidasa udało się też znaleźć sposób na to, jak pozbyć się zalegających w magazynach produktów marki Yeezy. Rozwiązanie, które przyjęto zakładało przekazanie części zysku ze sprzedaży tych produktów na cele charytatywne. Niesłabnący (pomimo skandalu wokół rapera) popyt na sneakersy i inne produkty marki przyniósł Adidasowi kolejny zastrzyk gotówki.

Eksperci zauważają, że nie bez znaczenia była też sytuacja na rynku odzieży sportowej. Główny Adidasa, amerykańska marka Nike, zanotowała w 2024 roku  wyniki gorsze od spodziewanych, zdaniem wielu analityków amerykański potentat na rynku butów i odzieży sportowej, przeżywa trudny okres i pilnie poszukuje nowej formuły pozwalającej trafić do serc konsumentów i konsumentek na całym świecie. Gorszy okres Nike'a dał przewagę Adidasowi, który zdobył serca i portfele klientów i klientek dzięki retro modelom Samba, Spezial i Gazelle.

Jesienią 2022 roku, gdy ogłoszono zerwanie współpracy Adidasa z amerykańskim raperem Kanye Westem, po serii jego rasistowskich i antysemickich wypowiedzi, sytuacja wydawała się niezwykle trudna dla niemieckiego giganta. W magazynach zalegał niesprzedany towar, owoc zakończonej gwałtownie współpracy z Westem, w perspektywie firmie groziła ogromna strata, bo produkty stworzone w ramach współpracy z Yeezy, marką Kanye'ego Westa, stały się niesprzedawalne. W skrócie – sytuacja wydawała się bardzo zła.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Moda
Paryż będzie mieć swoją Met Galę. Europa rzuca wyzwanie Ameryce
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Moda
„Efekt Ozempiku” w świecie mody. Ten trend staje się coraz powszechniejszy
Moda
Słynny producent butów musi zmienić nazwę. Przegrana z amerykańskim gigantem
Moda
Nie słabnie popularność „mody dla milionerów”. Słynny włoski projektant świętuje
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Moda
Luksusowe hotele znalazły nową niszę i źródło zarobku. Oferta dla najbogatszych
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej