„Efekt Ozempiku” w świecie mody. Ten trend staje się coraz powszechniejszy

Popularność środków pomagających zmniejszyć wagę ujawnia się również w branży mody. Na problem zwracają uwagę eksperci, którzy przeanalizowali to zjawisko. Dane pokazują, że opanowało ono pokazy czołowych marek modowych.

Publikacja: 21.01.2025 12:47

Eksperci zwracają uwagę, że na wybiegach przybyło ekstremalnie szczupłych modelek

Eksperci zwracają uwagę, że na wybiegach przybyło ekstremalnie szczupłych modelek

Foto: Piero CRUCIATTI / AFP

Ozempic i inne leki przeznaczone dla osób cierpiących na cukrzycę stały się niezwykle popularne wśród osób, które stosują go jako środek wspomagający odchudzanie. „Efekt Ozempiku” widać również na wybiegach modowych – w postaci wychudzonych modelek, których powszechna obecność udowadnia, że w temacie inkluzywności i ciałopozytywności branża mody ma jeszcze wiele do zrobienia. Zjawisku przyjrzał się branżowy serwis Vogue Business.

„Efekt Ozempiku”: Ekstremalnie szczupła modelka to wciąż ideał piękna

W ostatnich latach dużo mówiło się o ciałopozytywności, a także o potrzebie większej reprezentacji różnych typów kobiecej sylwetki w mediach. Powstało wiele kampanii na ten temat, pewien postęp miał miejsce także w świecie luksusowych marek odzieżowych, które od dekad angażowały do swoich kampanii reklamowych i pokazów mody modelki w rozmiarze „zero”.

Od niedawna nawet na pokazach i w reklamach niektórych domów mody można było dostrzec modelki o pełniejszych kształtach. Jak jednak zauważają eksperci z Vogue Business w swoim raporcie dotyczącym inkluzywności w branży mody, marki wracają do promowania nierealistycznych standardów kobiecego piękna, prezentując swoje kreacje na ekstremalnie szczupłych modelkach.

Czytaj więcej

Słynny francuski dom mody sprzedany. „Skorzystaliśmy z okazji”

Raport powstał w oparciu o analizę pokazów kolekcji na sezon wiosna/lato 2025, które odbyły się w ramach jesiennych tygodni mody w Paryżu, Mediolanie, Nowym Jorku i Londynie. Na podstawie swoich obserwacji autorzy publikacji doszli do niepokojącego wniosku: zamiast stać w awangardzie pozytywnych zmian w kwestii inkluzywności, znakomita większość domów mody wciąż stawia na alarmująco chude modelki.

Inkluzywność w branży mody: krok do przodu, dwa kroki w tył

Autorzy raportu przeanalizowali ponad 8,7 tysiąca sylwetek, które zaprezentowano na 208 pokazach podczas jesiennych tygodni mody w 2024 roku. Zaledwie 0,8 procenta tych sylwetek mieściło się w rozmiarze plus size (powyżej europejskiego rozmiaru 44,5). Średnie rozmiary (od 36 do 45) stanowiły 3,7 procenta. Reszta sylwetek, a więc niemal 95 procent, wpisywała się w najmniejszą rozmiarówkę.

Eksperci zauważyli jednocześnie, że na wybiegach przybyło ekstremalnie szczupłych modelek. Jednocześnie w kolekcjach czołowych domów mody ubyło modelek wpisujących się w rozmiarówkę midi i plus-size. Ani jedna reprezentująca je modelka nie pojawiła się na wybiegach takich znanych marek jak Miu Miu, Ganni, Coperni, Marni, Ferragamo, Collina Strada, Bora Aksu czy Nensi Dojaka.

Winą za to zjawisko autorzy raportu obarczają „efekt Ozempiku”, czyli modę na zażywanie leków z semaglutydem. Ceny tych leków ostatnio znacznie spadły, co zwiększyło ich dostępność. Preparaty te są też silnie rozreklamowane w mediach społecznościowych dzięki promującym je influencerkom i influencerom.

Tak zwany „Efekt Ozempiku” odbił się też szerokim echem w branży odzieżowej — o „modzie ozempikowej” pisaliśmy na łamach „Sukcesu” w ostatnich miesiącach. Mechanizm jest prosty: osoby przyjmujące leki zawierajace semaglutyd chudną i w rezultacie wybierają szczuplejsze fasony.

Autorzy raportu zauważają jednocześnie, że kolekcje niektórych domów mody były znacznie bardziej zróżnicowane pod względem fasonów i sylwetek modelek. Zwykle jednak były to marki, które szerszą reprezentację rozmaitych typów kobiecej urody wpisały w swoje DNA.

W gronie tym znalazły się na przykład takie marki jak Karoline Vitto, Ester Manas, Rick Owens czy Bach Mai. Jak jednak wynika z raportu, to wciąż niewielka garstka chlubnych przykładów.

Moda
Słynny producent butów musi zmienić nazwę. Przegrana z amerykańskim gigantem
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Moda
Nie słabnie popularność „mody dla milionerów”. Słynny włoski projektant świętuje
Moda
Luksusowe hotele znalazły nową niszę i źródło zarobku. Oferta dla najbogatszych
Moda
Nie żyje Oliviero Toscani. Zasłynął jako autor skandalizujących reklam Benettona
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Moda
Słynny francuski dom mody sprzedany. „Skorzystaliśmy z okazji”
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego