Ulubiona marka luksusowa pokolenia Z bije rekordy sprzedaży. Fenomen rynku mody

Po kilku latach rekordowych wzrostów sprzedaży i zysków, branża mody luksusowej przeżywa ciężki okres. Tylko niektórym markom udaje się znaleźć receptę na to, jak poradzić sobie w trudnych czasach. Wśród nich jest Miu Miu, włoska marka należąca do Prady. Fenomen Miu Miu to w dużym stopniu zasługa Pokolenia Z.

Publikacja: 31.10.2024 16:06

Marka Miu Miu to „młodsza siostra” włoskiej Prady. Powstała w 1993 roku.

Marka Miu Miu to „młodsza siostra” włoskiej Prady. Powstała w 1993 roku.

Foto: Mark Abramson/Bloomberg

Wygląda na to, że można wyjść obronną ręką z trudnej dla branży luksusowej sytuacji, której przyczyną są spadki popytu na czołowych rynkach — a przy okazji w tych trudnych czasach zanotować także świetne wyniki finansowe. Udało się to marce Miu Miu, „młodszej siostrze” Prady, która opublikowała właśnie dane za ostatni kwartał. Są imponujące. 

Pokolenie Z kocha Miu Miu. Z czego wynika fenomen tej marki?

O włoskiej marce Miu Miu mówi się jako o „młodszej siostrze” włoskiej Prady. Jej twórczynią jest Miuccia Prada, dziedziczka imperium, którego twórcą był jej dziadek, Mario Prada. Do młodszych klientów i klientek skierowane są kolekcje Miu Miu, które — jak się okazuje — w ostatnim czasie zyskały wśród nich ogromną popularność.

Niedawno Miu Miu trafiła na szczyt wpływowego rankingu najbardziej pożądanych marek luksusowych na świecie, który co kwartał publikują analitycy platformy zakupowej Lyst. Awansując z drugiej pozycji, Miu Miu strąciła tym samym z pierwszego miejsca dotychczasową liderkę, hiszpański dom mody Loewe, którego projekty — podobnie jak te Miu Miu — cieszą się ogromną popularnością wśród młodszych miłośników mody.

Czytaj więcej

„Chińskie Vinted” podbija rynek. Nowa zmora europejskich marek luksusowych

O pozycji Miu Miu świadczą twarde liczby – koncern Prada Group, którego częścią jest Miu Miu, opublikował sprawozdanie finansowe podsumowujące trzeci kwartał 2024 roku. Wynika z niego, że włoska marka zanotowała wzrost sprzedaży na poziomie 105 procent w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej.

Cytowani przez Reutersa przedstawiciele Prada Group stwierdzają, że wynik ten przeszedł oczekiwania analityków. Miu Miu odpowiada teraz za jedną czwartą sprzedaży wyrobów marek znajdujących się w portfolio koncernu.

Sukces Miu Miu przełożył się na bardzo zadowalające wyniki finansowe Prada Group. W trzecim kwartale tego roku przychód przedsiębiorstwa wzrósł o 17,7 procent w stosunku do wyniku sprzed roku. Do września 2024 roku koncern Prada Group zarobił łącznie 3,8 miliarda euro.

Wynikiem tym Miu Miu zdeklasowała wszystkich swoich rywali z branży wyrobów luksusowych. Przypomnijmy, że znakomita większość marek, zarówno w trzecim kwartale tego roku, jak i w ujęciu rocznym była na minusie, o czym niedawno pisaliśmy.

Miu Miu — najbardziej pożądana marka luksusowa na świecie

Analitycy zauważają, że do tak dobrego wyniku firmy przyczynił się dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w Europie, a nawet w Azji. Sprzedaż wyrobów luksusowych na rynku azjatyckim mocno podminowuje znaczący spadek popytu w Chinach — rynku kluczowym dla wielu marek luksusowych.

W jaki sposób „młodszej siostrze” Prady udało się zdobyć tytuł najbardziej pożądanej marki luksusowej na świecie? Analitycy Lysta wskazują na charakterystyczny, nieco buntowniczy styl włoskiej marki, idący wbrew utartym schematom. Taka estetyka bardzo przypadła go gustu przedstawicielom pokolenia Z.

Także akcesoria Miu Miu cieszą się ogromną popularnością młodej klienteli. Autorzy raportu Lysta zauważają, że kosztująca ponad trzy tysiące dolarów torba „Arcadie” Miu Miu była czwartym „najgorętszym” wyrobem luksusowym latem 2024 roku.

Miłośnicy Miu Miu będą jednak musieli przygotować się na to, że projekty ich ulubionej marki będą jeszcze droższe. Potwierdził to sam prezes Prada Group Andrea Guerra, którego cytuje Reuters. „Myślę, że dobrze pozycjonujemy się z naszymi cenami, mamy jednak jeszcze sporo przestrzeni, na podwyżki cen w przyszłości” — powiedział Guerra.

Wygląda na to, że można wyjść obronną ręką z trudnej dla branży luksusowej sytuacji, której przyczyną są spadki popytu na czołowych rynkach — a przy okazji w tych trudnych czasach zanotować także świetne wyniki finansowe. Udało się to marce Miu Miu, „młodszej siostrze” Prady, która opublikowała właśnie dane za ostatni kwartał. Są imponujące. 

Pokolenie Z kocha Miu Miu. Z czego wynika fenomen tej marki?

Pozostało 88% artykułu
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Moda
Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku