Raport: Polacy pokochali ubrania używane. Jesteśmy w europejskiej czołówce

Badania zlecone przez platformę Vinted wskazują, że Polki i Polacy świetnie czują się w ubraniach używanych. Wynika to nie tylko z atrakcyjnej relacji ceny do jakości.

Publikacja: 26.06.2024 04:31

40 procent Polek i Polaków deklaruje, że ma w szafach głównie rzeczy używane.

40 procent Polek i Polaków deklaruje, że ma w szafach głównie rzeczy używane.

Foto: Materiały prasowe

Rośnie liczba konsumentów, którzy rozglądają się za ubraniami w second handach oraz na platformach zakupowych sprzedających ubrania „z drugiej ręki”. Z czego wynika rosnące zainteresowanie wyrobami z drugiej ręki i jak pod tym względem wypadają Polacy na tle pozostałych mieszkańców Europy? Zbadali to eksperci z platformy Vinted.

Raport Vinted: 40 procent Polaków posiada głównie używane ubrania

Liczby mówią same za siebie: ubrania, dodatki, obuwie czy biżuteria z drugiej ręki cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Jak zauważają analitycy z platformy zakupowej ThredUp, w 2023 roku tempo wzrostu rynku odzieży używanej było aż 15 razy szybsze od tempa rozwoju całej branży odzieżowej.

Czytaj więcej

Dobrze znana Polkom europejska marka odzieżowa wraca. Zmieni jednak nazwę

Eksperci szacują też, że do 2028 roku wartość tego sektora ulegnie podwojeniu. Zdaniem analityków zjawisku temu będzie towarzyszyć sześciokrotny wzrost tempa wzrostu rynku odzieży używanej w stosunku do całego przemysłu odzieżowego.

Osoby, które chętnie zasilają swoje garderoby ubraniami z drugiej ręki, mają różne motywacje. Niższa cena tego rodzaju wyrobów w stosunku do nowych rzeczy to tylko jedna z nich.

Jak dużo używanych ubrań kupujemy i dlaczego decydujemy się na ich zakup, rezygnując z nowych rzeczy? Sprawdzili to eksperci z popularnej internetowej platformy Vinted. Badanie zrealizowano w gronie ponad stu tysięcy członków platformy z ośmiu krajów Europy, w tym z Polski.

Okazuje się, że co trzeci Europejczyk (31 procent) kupuje więcej rzeczy używanych niż nowych. Prawie dwie trzecie użytkowników Vinted (65 procent) zadeklarowały, że co najmniej jedną czwartą ich garderoby stanowią rzeczy używane. Z kolei w przypadku 37 procent respondentów połowa lub większa część ich garderoby składa się z używanych ubrań.

Na tym tle Polacy się wyróżniają. Aż 40 procent respondentów z Polski przyznało, że połowę ich garderoby stanowią ubrania z drugiej ręki. Wraz z mieszkańcami Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii jesteśmy pod tym względem w europejskiej czołówce.

Raport Vinted: dlaczego tak chętnie kupujemy ubrania z drugiej ręki?

Dlaczego tak wielu Polaków sięgają po ubrania z drugiego obiegu? Okazuje się, że kierują nami nie tylko względy ekonomiczne.

Dla niemal 30 procent polskich respondentów do kupowania używanych ubrań skłania troska o środowisko. Dane te eksperci z Vinted przytaczają z badania konsumenckiego, które w listopadzie 2023 roku przeprowadziła agencja badawcza Stem Mark w gronie tysiąca Polek i Polaków w wieku od 18 do 50 lat.

Z raportu Vinted wynika jednocześnie, że to atrakcyjna relacja ceny do jakości ubrań z drugiej ręki stanowi główną motywację do kupowania tego rodzaju wyrobów. Prawie połowa respondentów (48 procent) kupiła używaną rzecz, bo była ona tańsza niż jej nowy odpowiednik. Z kolei zdaniem aż 84 procent użytkowników Vinted jakość przedmiotów na tej platformie jest równie dobra lub lepsza niż nowych rzeczy.

Czasem używane nie oznacza taniego – również w przypadku rzeczy używanych. Z raportu Vinted wynika, że spore grono, bo aż 65 procent użytkowników platformy stawia na droższe i trwalsze produkty, ale kupuje ich mniej, zamiast kupować większe ilości tanich wyrobów. Z kolei 36 procent respondentów zadeklarowało, że dba o swoje ubrania, ponieważ bierze pod uwagę ich odsprzedanie w przyszłości.

Rośnie liczba konsumentów, którzy rozglądają się za ubraniami w second handach oraz na platformach zakupowych sprzedających ubrania „z drugiej ręki”. Z czego wynika rosnące zainteresowanie wyrobami z drugiej ręki i jak pod tym względem wypadają Polacy na tle pozostałych mieszkańców Europy? Zbadali to eksperci z platformy Vinted.

Raport Vinted: 40 procent Polaków posiada głównie używane ubrania

Pozostało 89% artykułu
Moda
Adidas pozywa znanego projektanta mody. Wojna o prawa do motywu pasków
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Moda
Śledztwo we Włoszech: ujawniono, ile kosztuje produkcja luksusowych torebek
Moda
Chiński rywal Zary zapowiada podbój Europy. Kluczowe mają być unikatowe sklepy
Moda
Skarpetki, z których śmieje się generacja Z. Nowa wojna między pokoleniami
Moda
Wraca marka odzieżowa, która zrobiła furorę 20 lat temu. Chce podbić generację Z