„Naked dress”: ubrania, które niczego nie zakrywają. Nowy trend podbija wybiegi

Ostatnie tygodnie mody udowadniają, że nieprędko pożegnamy kontrowersyjny trend „naked dress”. Dlaczego odsłaniające ciało, przeźroczyste tkaniny robią w modzie taką furorę?

Publikacja: 08.03.2024 04:08

Pokaz kolekcji marki Connor Ives podczas tegorocznego tygodnia mody w Londynie.

Pokaz kolekcji marki Connor Ives podczas tegorocznego tygodnia mody w Londynie.

Foto: HENRY NICHOLLS/AFP

Czołowi projektanci mody wciąż kochają kreacje z przeźroczystych tkanin, które więcej odkrywają, niż zakrywają – podobnie jak wiele celebrytek i miłośniczek mody z całego globu. Wiosenno-letnie oraz jesienno-zimowe kolekcje na 2024 rok udowadniają, że nieprędko świat mody pożegna trend „naked dress”, czyli „nagą sukienkę”, a także inne elementy garderoby z prześwitujących materiałów.

Naked dress: jeden najgorętszych trendów w świecie mody

Wydaje się, że odkrywanie ciała jeszcze nigdy nie było tak modne. Świadczy o tym niesłabnąca od dobrych kilku sezonów popularność „nagich sukienek” i ogólnie ubrań eksponujących te obszary ciała, które zwykle ukrywamy.

Jednym z wielu przykładów potwierdzających tę tezę niech będzie tegoroczna edycja rozdania nagród Grammy, która była istnym festiwalem przeźroczystości. W rozmaitych wersjach „nagich sukienek” wystąpiły takie słynne kobiety jak Heidi Klum, Doja Cat, Dua Lipa czy Miley Cyrus.

Czytaj więcej

Francuska odpowiedź na Shein. To ma być alternatywa dla „szybkiej mody ” z Chin

Zwłaszcza w przypadku Cyrus media długo po imprezie rozpisywały o jej sukience ze złotych agrafek, którą specjalnie dla niej zaprojektował John Galliano. Wiele szumu zrobiła również sukienka marki Gucci z misternej, połyskującej siatki, którą miała na sobie Dakota Johnson na amerykańskiej premierze filmu „Diuna: Część druga”.

Pokaz brytyjskiej marki Eudon Choi podczas tegorocznego tygodnia mody w Londynie.

Pokaz brytyjskiej marki Eudon Choi podczas tegorocznego tygodnia mody w Londynie.

HENRY NICHOLLS/AFP

Eksperci z firmy analizującej trendy w modzie Tagwalk nie mają wątpliwości, że wszelkie przeźrocza również w tym roku będą szalenie modne. Na podstawie analizy tegorocznych kolekcji na sezony wiosna-lato oraz jesień-zima 2024 po raz kolejny wymienili transparentne ubrania jako jeden z kilku dominujących trendów nadchodzących miesięcy.

Trudno wyliczyć domy mody, które nie zaadaptowały tego trendu. Mniej lub bardziej przeźroczyste wersje „nagich sukienek” proponują między innymi marki Victoria Beckham, Coperni, Loewe, Christian Dior, Balenciaga, Mugler, Burberry, Issey Miyake, Tom Ford, Simone Rocha, a nawet Prada, Chanel czy Michael Kors, które raczej rzadko sięgają po kontrowersyjne pomysły.

Naked dress: odwaga czy ekshibicjonizm?

Projektanci proponują również, abyśmy śmiało zakładały minimalistyczne, transparentne bluzki, spódnice i spodnie. Ubrania, spod których prześwitywała bielizna modelek, pojawiły się w najnowszych kolekcjach takich marek Brunello Cucinelli, Ferragamo, Altuzarra, Emporio Armani czy Givenchy – by wymienić tylko kilka najsłynniejszych. Niektóre marki – na przykład Saint Laurent – całkowicie rezygnowały z ubierania modelek w bieliznę.

Bardziej romantyczną odsłoną tego kontrowersyjnego trendu są ubrania z koronki. Ta misterna tkanina, niekiedy w seksownej, buduarowym wydaniu, pojawiła się w najnowszych kolekcjach takich domów mody jak Valentino, Christian Dior, Alexander McQueen, Isabel Marant, Celine, Giambattista Valli czy Dolce & Gabbana.

Można było odnieść wrażenie, że projektanci sugerują nam, że w ubraniach z transparentnych materiałów możemy śmiało pójść nie tylko na imprezę, ale również do pracy – na przykład w upalny dzień. Czy to oznacza, że w modzie upada właśnie kolejne tabu?

Być może właśnie tak jest. Prześwitujące materiały zdążyły już bowiem podchwycić popularne sieciówki. W ich ofertach wielu z nich można znaleźć mniej lub bardziej ugrzecznione interpretacje „nagich” stylizacji, które być może będą stopniowo przyzwyczajać nas do tego odważnego trendu.

Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Moda
Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?