„Inteligentny luksus” triumfuje. To trend, który może zdominować ten rok

Miuccia Prada, Victoria Beckham i siostry Olsen są autorkami najbardziej pożądanych ubrań ostatnich miesięcy. Zdaniem obserwatorów mody ich marki promują tak zwany inteligentny luksus”.

Publikacja: 01.02.2024 15:40

Pokaz Fendi podczas tegorocznego tygodnia mody w Paryżu.

Pokaz Fendi podczas tegorocznego tygodnia mody w Paryżu.

Foto: EMMANUEL DUNAND / AFP

Cichy luksus (ang. quiet luxury) nie daje o sobie zapomnieć — i ewoluuje. Jego najnowszą emanacją jest tak zwany inteligentny luksus, którego wyznacznikiem jest nie tylko konkretna estetyka, ale atmosfera, jaką roztacza wokół siebie marka.

Moda na „inteligentny luksus”

Pojawił się właśnie kolejny, publikowany co kwartał ranking platformy Lyst, zawierający najbardziej pożądane luksusowe marki i produkty. Raporty Lyst uważa się w branży mody za miarodajne wskaźniki preferencji miłośników luksusowych wyrobów, ponieważ ich autorzy biorą pod uwagę aktywności internautów z całego globu oraz wyniki sprzedaży.

Czytaj więcej

Reguła „pięciu ubrań”: ten trend to rewolucja w szafach. Na czym polega?

W najnowszym podsumowaniu Lysta za czwarty kwartał 2023 roku zajęły Prada na miejscu pierwszym i Miu Miu — na drugim. Na czele obydwu marek stoi włoska projektantka Miuccia Prada.

„Złożona, innowacyjna, inteligentna; Prada już po raz trzeci została numerem jeden ze wzrostem liczby wyszukań na poziomie 41 procent rok do roku. Styl Prady wyznacza trendy, a przemyślane, spójne kolekcje napędzają popyt na całym świecie” — czytamy w raporcie Lysta.

„Zajmująca drugie miejsce »młodsza siostra« Miu Miu jest pełna pewności siebie i kreatywności, co sprawia, że nieustannie kształtuje cykl modowych trendów” — dodają autorzy raportu, charakteryzując „siostrzaną” markę Prady.

Redakcja poświęconego modzie magazynu NSS ukuła na modę w wykonaniu Miucci Prady określenie „inteligentny luksus”. To również nieco szersze zjawisko, które odróżnia te i szereg innych marek od tych, które stawiają na zabawne, surrealistyczne projekty, czasem nieco oderwane od rzeczywistości, a niekiedy zupełnie nie nadające się do noszenia.

Przykładem tych ostatnich jest chociażby hiszpańska marka Loewe. W rankingu Lysta za czwarty kwartał 2023 roku udało się ją wyprzedzić marce Prada — i strącić ją z drugiej pozycji na trzecią.

Wydaje się, że miłośnicy mody nieco chętniej stawiają na ubrania „noszalne”. Nawet jeżeli mają to być majtki z cekinami zakładane na rajstopy i noszone bez spodni czy spódnicy — pomysł Miucci Prady, o którym tak głośno było w drugiej połowie 2023 roku.

Prada: imperium „inteligentnego luksusu”

Nie tylko legendarna włoska projektantka wpisuje się w tak zwany inteligentny luksus. Magazyn NSS zauważa bowiem, że po piętach depczą jej młodsze koleżanki po fachu — Victoria Beckham oraz siostry-bliźniaczki Ashley i Mary-Kate Olsen, twórczynie marki The Row.

Zarówno Beckham, jak i siostry Olsen projektują ubrania i akcesoria, które są dość uniwersalne i ponadczasowe. To również ich marki, oprócz Prady, zrobiły według analityków Lysta największy „szum” wśród miłośników mody.

Dzięki wzrostowi wyszukań w internecie aż o 93 procent marka The Row zadebiutowała w rankingu Lysta, zajmując 18. miejsce. Jednocześnie torbę „Margaux” The Row analitycy Lysta okrzyknęli najgorętszym produktem ostatniego kwartału 2023 roku.

Jako czołową „wschodzącą gwiazdę” autorzy raportu wskazali z kolei Victorię Beckham. Jej minimalistyczny pasek to drugi najbardziej pożądany produkt — po torebce The Row. Analitycy zauważają, że takie drobne akcesoria jak paski stają się dla coraz szerszego grona klientek dość łatwym sposem na to, aby bez wydawania fortuny wejść w posiadanie wyrobu luksusowej marki.

Furora, jaką zrobiły w ostatnich miesiącach wspomniane marki, nie były następstwem krzykliwych kampanii marketingowych. Wręcz przeciwnie — sprzyjały im zmiany preferencji wśród konsumentek, a także „cicha” promocja w wykonaniu celebrytów — nieoficjalnych ambasadorów tych marek. Zdaniem komentatorów raportu Lysta to również wpisuje się w tak zwany inteligentny luksus.

Cichy luksus (ang. quiet luxury) nie daje o sobie zapomnieć — i ewoluuje. Jego najnowszą emanacją jest tak zwany inteligentny luksus, którego wyznacznikiem jest nie tylko konkretna estetyka, ale atmosfera, jaką roztacza wokół siebie marka.

Moda na „inteligentny luksus”

Pozostało 94% artykułu
Moda
„Made in Italy” pogrąża się w kryzysie. Włoskie marki odzieżowe w tarapatach
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Moda
Symbol Paryża ponownie ożył. Pokaz mody Chanel we wnętrzach Grand Palais
Moda
Branża mody czekała na tę decyzję Giorgio Armaniego. „Daję sobie trzy lata”
Moda
„Athletic Chic” powraca. Słynne domy mody są już zmęczone „cichym luksusem”
Moda
Powstaje nowy gigant w branży mody. Niemcy chcą stać się nowym Amazonem