Unisex święci triumfy. Płeć przestaje mieć znaczenie w świecie mody

Rośnie popularność ubrań z kategorii unisex – tak wynika z raportu globalnego giganta sprzedaży internetowej. Skąd bierze się rosnąca popularność ubrań i dla mężczyzn, i dla kobiet?

Publikacja: 12.09.2023 13:44

Analitycy z Joor zauważyli, że udział odzieży z kategorii unisex wzrósł w ciągu ostatniego roku aż o

Analitycy z Joor zauważyli, że udział odzieży z kategorii unisex wzrósł w ciągu ostatniego roku aż o 46 procent. Co więcej, tendencja wzrostowa trwa nieprzerwanie od pięciu lat.

Foto: Mart Production

Coraz chętniej kupujemy ubrania, akcesoria czy buty z kategorii unisex lub – jak kto woli – neutralnych płciowo. Tak wynika z analizy amerykańskiej firmy technologicznej Joor, która przebadała wyniki sprzedaży z całego świata. Analiza objęła 150 krajów, w których działa Joor, między innymi z Europy, obydwu Ameryk, a także z Bliskiego Wschodu, Afryki i Azji.

Moda unisex: rośnie popularność ubrań, które nie mają płci

Odzież z kategorii unisex nie jest nowym zjawiskiem w dziedzinie mody. Od wielu lat kupujemy uniwersalne koszulki, spodnie, a także odzież sportową, które z powodzeniem mogą nosić przedstawiciele i przedstawicielki obydwu płci. W ostatnim czasie jednak popularność tego rodzaju odzieży bardzo wzrosła.

Czytaj więcej

Warszawski bar wśród najpiękniejszych w Europie. Prestiżowa nagroda za wnętrza

Świadczą o tym wyniki analiz ekspertów z firmy Joor – twórcy globalnej platformy sprzedaży internetowej, dostarczającego markom odzieżowym rozwiązań technologicznych wspierających proces sprzedaży przez internet. W portfolio firmy znajduje się kilkanaście tysięcy marek, które trafiają do konsumentów z całego świata. Wyniki analiz cytuje branżowy serwis „Fashion Network”.

Produkty tych marek, których sprzedaż odbywa się za pośrednictwem platformy Joor, wpisują się w kilka kategorii, między innymi męską, damską, chłopięcą, dziewczęcą, a także unisex. Z najnowszych analiz sprzedaży wynika, że to właśnie ubrania z tej ostatniej kategorii cieszą się szczególnie dużym, wciąż rosnącym zainteresowaniem ze strony marek odzieżowych korzystających z platformy. Zjawisko stanowi więc odbicie preferencji samych konsumentów.

Analitycy z Joor zauważyli, że udział odzieży z kategorii unisex wzrósł w ciągu ostatniego roku aż o 46 procent. Co więcej, tendencja wzrostowa trwa nieprzerwanie od pięciu lat. Eksperci z Joor zauważają również, że liczba transakcji, w trakcie których kupowaliśmy odzież neutralną płciowo, od 2019 roku wzrosła jedenastokrotnie. Z kolei liczba marek odzieżowych oferujących ubrania tego typu powiększyła się w tym okresie aż o 40 procent.

Dlaczego lubimy ubrania z kategorii unisex?

Firma Joor zbadała też, jakie konkretnie produkty wpisujące się w kategorię unisex cieszą się szczególnym zainteresowaniem. Okazuje się, że największy, bo aż 69-procentowy wzrost sprzedaży zaliczyły torebki i akcesoria. Eksperci uzasadniają to popularnością uniwersalnych plecaków, listonoszek i toreb, które nigdy nie wychodzą z mody, a przede wszystkim – są praktyczne i ponadczasowe.

Jeżeli natomiast chodzi o ubrania uniseksowe, to Joor zanotował wzrost ich sprzedaży na platformie o 28 procent w ciągu ostatniego roku. Z kolei wzrost sprzedaży „bezpłciowego” obuwia wyniósł 25 procent.

Całe globalne zjawisko wzrostu popularności wyrobów neutralnych płciowo jest szczególnie zauważalne w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. W krajach tych zanotowano ogółem 64-procentowy wzrost sprzedaży wyrobów z tej kategorii.

Wyroby uniseksowe zyskują popularność także w Ameryce Północnej i Południowej, gdzie zanotowano odpowiednio 53 i 54 procent wzrostu sprzedaży. Mniejszym zainteresowaniem cieszą się one w krajach azjatyckich, gdzie wzrost wynosi 24 procent.

Dlaczego ubrania, a zwłaszcza akcesoria z kategorii unisex cieszą się rosnącym zainteresowaniem konsumentów? O ich sukcesie świadczy przede wszystkim ich neutralny charakter, dzięki któremu można z powodzeniem zestawiać je z wieloma innymi elementami garderoby. Idzie to w parze z argumentem finansowym, który w obecnych czasach jeszcze szczególnie silny.

Coraz chętniej kupujemy ubrania, akcesoria czy buty z kategorii unisex lub – jak kto woli – neutralnych płciowo. Tak wynika z analizy amerykańskiej firmy technologicznej Joor, która przebadała wyniki sprzedaży z całego świata. Analiza objęła 150 krajów, w których działa Joor, między innymi z Europy, obydwu Ameryk, a także z Bliskiego Wschodu, Afryki i Azji.

Moda unisex: rośnie popularność ubrań, które nie mają płci

Pozostało 88% artykułu
Moda
Skarpetki, z których śmieje się generacja Z. Nowa wojna między pokoleniami
Moda
Wraca marka odzieżowa, która zrobiła furorę 20 lat temu. Chce podbić generację Z
Moda
Najmłodsze linie lotnicze na świecie stawiają na luksus. Pokaz mody na pokładzie
Moda
Generacja Z idzie do ślubu. „Zetki” szykują rewolucję przed ołtarzem
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Moda
Jednorazowa suknia z kawałka nylonu. Balenciaga znowu szokuje
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą