Unisex święci triumfy. Płeć przestaje mieć znaczenie w świecie mody

Rośnie popularność ubrań z kategorii unisex – tak wynika z raportu globalnego giganta sprzedaży internetowej. Skąd bierze się rosnąca popularność ubrań i dla mężczyzn, i dla kobiet?

Publikacja: 12.09.2023 13:44

Analitycy z Joor zauważyli, że udział odzieży z kategorii unisex wzrósł w ciągu ostatniego roku aż o

Analitycy z Joor zauważyli, że udział odzieży z kategorii unisex wzrósł w ciągu ostatniego roku aż o 46 procent. Co więcej, tendencja wzrostowa trwa nieprzerwanie od pięciu lat.

Foto: Mart Production

Coraz chętniej kupujemy ubrania, akcesoria czy buty z kategorii unisex lub – jak kto woli – neutralnych płciowo. Tak wynika z analizy amerykańskiej firmy technologicznej Joor, która przebadała wyniki sprzedaży z całego świata. Analiza objęła 150 krajów, w których działa Joor, między innymi z Europy, obydwu Ameryk, a także z Bliskiego Wschodu, Afryki i Azji.

Moda unisex: rośnie popularność ubrań, które nie mają płci

Odzież z kategorii unisex nie jest nowym zjawiskiem w dziedzinie mody. Od wielu lat kupujemy uniwersalne koszulki, spodnie, a także odzież sportową, które z powodzeniem mogą nosić przedstawiciele i przedstawicielki obydwu płci. W ostatnim czasie jednak popularność tego rodzaju odzieży bardzo wzrosła.

Czytaj więcej

Warszawski bar wśród najpiękniejszych w Europie. Prestiżowa nagroda za wnętrza

Świadczą o tym wyniki analiz ekspertów z firmy Joor – twórcy globalnej platformy sprzedaży internetowej, dostarczającego markom odzieżowym rozwiązań technologicznych wspierających proces sprzedaży przez internet. W portfolio firmy znajduje się kilkanaście tysięcy marek, które trafiają do konsumentów z całego świata. Wyniki analiz cytuje branżowy serwis „Fashion Network”.

Produkty tych marek, których sprzedaż odbywa się za pośrednictwem platformy Joor, wpisują się w kilka kategorii, między innymi męską, damską, chłopięcą, dziewczęcą, a także unisex. Z najnowszych analiz sprzedaży wynika, że to właśnie ubrania z tej ostatniej kategorii cieszą się szczególnie dużym, wciąż rosnącym zainteresowaniem ze strony marek odzieżowych korzystających z platformy. Zjawisko stanowi więc odbicie preferencji samych konsumentów.

Analitycy z Joor zauważyli, że udział odzieży z kategorii unisex wzrósł w ciągu ostatniego roku aż o 46 procent. Co więcej, tendencja wzrostowa trwa nieprzerwanie od pięciu lat. Eksperci z Joor zauważają również, że liczba transakcji, w trakcie których kupowaliśmy odzież neutralną płciowo, od 2019 roku wzrosła jedenastokrotnie. Z kolei liczba marek odzieżowych oferujących ubrania tego typu powiększyła się w tym okresie aż o 40 procent.

Dlaczego lubimy ubrania z kategorii unisex?

Firma Joor zbadała też, jakie konkretnie produkty wpisujące się w kategorię unisex cieszą się szczególnym zainteresowaniem. Okazuje się, że największy, bo aż 69-procentowy wzrost sprzedaży zaliczyły torebki i akcesoria. Eksperci uzasadniają to popularnością uniwersalnych plecaków, listonoszek i toreb, które nigdy nie wychodzą z mody, a przede wszystkim – są praktyczne i ponadczasowe.

Jeżeli natomiast chodzi o ubrania uniseksowe, to Joor zanotował wzrost ich sprzedaży na platformie o 28 procent w ciągu ostatniego roku. Z kolei wzrost sprzedaży „bezpłciowego” obuwia wyniósł 25 procent.

Całe globalne zjawisko wzrostu popularności wyrobów neutralnych płciowo jest szczególnie zauważalne w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. W krajach tych zanotowano ogółem 64-procentowy wzrost sprzedaży wyrobów z tej kategorii.

Wyroby uniseksowe zyskują popularność także w Ameryce Północnej i Południowej, gdzie zanotowano odpowiednio 53 i 54 procent wzrostu sprzedaży. Mniejszym zainteresowaniem cieszą się one w krajach azjatyckich, gdzie wzrost wynosi 24 procent.

Dlaczego ubrania, a zwłaszcza akcesoria z kategorii unisex cieszą się rosnącym zainteresowaniem konsumentów? O ich sukcesie świadczy przede wszystkim ich neutralny charakter, dzięki któremu można z powodzeniem zestawiać je z wieloma innymi elementami garderoby. Idzie to w parze z argumentem finansowym, który w obecnych czasach jeszcze szczególnie silny.

Moda
Marki luksusowe tracą cierpliwość do Rosji. „Po co utrzymywać puste butiki?”
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Moda
Rekordowy wzrost rynku odzieży używanej. To nie tylko kwestia niższych cen
Moda
Nadchodzi „Fashion-tainment”. Wielka moda staje się luksusem dla wszystkich
Moda
Wraca trend, który wypromowało pierwsze pokolenie influencerek. „Styl szafiarek”
Moda
Dom mody Valentino znalazł się na krawędzi. Co dalej ze słynną marką?