Słynny dom mody zmienia nazwę. To ma być zapowiedź nadejścia nowej ery

Już nie Paco Rabanne, ale po prostu: Rabanne. Kolejny słynny dom mody skrócił swoją nazwę. To ma być zapowiedź nowego otwarcia w historii jednego z najbardziej znanych domów mody, po śmierci jego twórcy, Paco Rabanne'a.

Publikacja: 05.07.2023 10:40

Julien Dossena jest dyrektorem kreatywnym Paco Rabanne (obecnie – Rabanne) od 2014 roku.

Julien Dossena jest dyrektorem kreatywnym Paco Rabanne (obecnie – Rabanne) od 2014 roku.

Foto: Zeppelin Photo /Avalon/PAP

„Witaj w domu Rabanne” — tak obecnie brzmi powitanie na oficjalnej stronie marki, która przez prawie sześć ostatnich dekad nosiła nazwę Paco Rabanne. Pięć miesięcy po śmierci swojego założyciela, hiszpańskiego projektanta Paco Rabanne’a, marka skróciła swoją nazwę do samego nazwiska twórcy modowego imperium.

Marka Paco Rabanne zmieniła nazwę. Teraz to prostu Rabanne

Logo marki, której nazwa jeszcze do niedawna brzmiała „Paco Rabanne”, stało się nieco smuklejsze i zawiera jedynie słowo „Rabanne”. Inspiracją dla nowej czcionki były pierwsze perfumy marki o nazwie „Calandre”, które do sprzedaży trafiły w 1969 roku.

Czytaj więcej

5 hoteli z Polski na liście najlepszych na świecie. Kraków i Warszawa najwyżej

Wszystko to odbywa się krótko po śmierci twórcy marki. Paco Rabanne zmarł 3 lutego 2023 roku w wieku 88 lat. Teraz marka — już jako Rabanne — stara się odświeżyć swój wizerunek i wypłynąć na szersze wody.

W oficjalnym komunikacie Rabanne uzasadnia swoją decyzję tym, że uproszczona nazwa brzmi bardziej „międzynarodowo”, „reprezentuje punkt zwrotny domu świętującego dekadę niezwykłego wzrostu” i stanowi „hołd dla awangardowego dziedzictwa Monsieur Rabanne’a”.

Marka zapowiedziała też, że we wrześniu na rynku pojawi się pierwsza w jej historii linia kosmetyków do makijażu. Dyrektorką kreatywną nowego działu beauty ma zostać Diane Kendal, zajmująca obecnie to samo stanowisko w Zarze.

Skracając swoją nazwę, marka Rabanne poszła w ślady takich znanych domów mody jak Dior, Saint Laurent, Balenciaga czy Mugler. Wszystkie one usunęły z nazw imiona swoich twórców.

Rabanne wraca do gry w świecie mody

Hiszpański projektant mody Francisco Rabaneda Cuervo, znany szerzej jako Paco Rabanne, już od najwcześniejszych lat miał kontakt z wielką modą. Jego matka pracowała w atelier Cristobala Balenciagi. Po przeprowadzce do Paryża studiował tam architekturę. W międzyczasie dorabiał, tworząc szkice dla paryskich domów mody.

Po studiach przez 10 lat pracował w branży budowlanej. Do mody wrócił dopiero w latach 60., aby w 1966 roku założyć swoją markę — i zrobić w paryskim świecie mody spore zamieszanie. Debiutancka kolekcja Paco nazwana „Manifesto: 12 nie nadających się do noszenia sukni wykonanych ze współczesnych materiałów” udowodniła, że Paco Rabanne to marka radykalna i bezkompromisowa, a jej twórca jest rewolucyjnym wizjonerem.

Futurystyczne sukienki Rabanne’a błyskawicznie zrobiły furorę w erze pierwszych lotów w kosmos. Z czasem pojawiły się nie mniej awangardowe perfumy, dziś już ikoniczne. Passa trwała aż do lat 80., kiedy zainteresowanie kreacjami Hiszpana zaczęło stopniowo spadać.

W 1999 roku Rabanne wycofał się z projektowania. W 2011 roku markę przejęła i tchnęła w nią nowe życie hiszpańska firma Puig Group, mająca w swoim portfolio takie marki jak Jean-Paul Gaultier, Nina Ricci, Carolina Herrera i Dries Van Noten. Od 2013 roku koncepcje stylistyczne Rabanne’a kontynuuje projektant Julien Dossena, którego kolekcje od lat zbierają bardzo dobre recenzje.

W rozmowie z branżowym serwisem „Fashion Network” prezeska Rabanne Nadia Dhouib zwróciła uwagę na to, że kolejnych kolekcjach marki znajdą się takie materiały jak denim, bawełna i dzianina. „Zawsze jednak zawierające wartość dodaną dla klienta. To, co czyni Rabanne wyjątkowym — metal, rzemiosło, detale, bycie innym i w kontrze” — podkreśla Dhouib.

„To nie tylko futuryzm. Myślę, że tym, czego pragnął Monsieur Rabanne, jest wolność i wyrazistość. I francuski szyk” — dodaje prezeska Rabanne

Powołując się na Dhouib, „Fashion Network” poinformował, że kolejnym krokiem w dotarciu marki do szerszego grona klientów ma być również współpraca z H&M. Wspólna kolekcja ma pojawić się w niedalekiej przyszłości.

„Witaj w domu Rabanne” — tak obecnie brzmi powitanie na oficjalnej stronie marki, która przez prawie sześć ostatnich dekad nosiła nazwę Paco Rabanne. Pięć miesięcy po śmierci swojego założyciela, hiszpańskiego projektanta Paco Rabanne’a, marka skróciła swoją nazwę do samego nazwiska twórcy modowego imperium.

Marka Paco Rabanne zmieniła nazwę. Teraz to prostu Rabanne

Pozostało 91% artykułu
Moda
Pieniądze nie mają dla nich znaczenia. Klienci VIC: nadzieja branży luksusowej
Moda
Nowa najbardziej pożądana marka na świecie. Za jej sukcesem stoi film z Zendayą
Moda
Słynna marka luksusowa powraca. Wznowi produkcję po 12 latach nieobecności
Moda
Adidas pozywa znanego projektanta mody. Wojna o prawa do motywu pasków
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Moda
Śledztwo we Włoszech: ujawniono, ile kosztuje produkcja luksusowych torebek