Serial „Sukcesja” powrócił – wraz z nim wraca popularność „dyskretnego luksusu”

„Sukcesja” jest nie tylko jednym z najlepszych seriali ostatnich lat. To także kopalnia wiedzy o trendach i zjawiskach. Jednym z nich jest estetyka „dyskretnego luksusu”. Co kryje się pod tym pojęciem?

Publikacja: 28.03.2023 13:29

Zamiast krzykliwości i ostentacji – elegancja i stonowane kolory. Taką modę można obserwować od pier

Zamiast krzykliwości i ostentacji – elegancja i stonowane kolory. Taką modę można obserwować od pierwszego sezonu „Sukcesji”.

Foto: Claudette Barius/HBO

Już nie „Euforia”, „Emily w Paryżu” czy „Bridgertonowie” dostarczają nam teraz najbardziej frapujących modowych inspiracji. Teraz to nieprzekombinowany, by nie powiedzieć — zwyczajny styl bohaterów serialu „Sukcesja” budzi w nas największe emocje.

Sukcesja: elegancja starych pieniędzy

Luksusowe ubrania i dodatki, które na pierwszy rzut oka wydają się zupełnie przeciętne — taki jest styl rodziny Royów, czyli głównych bohaterów serialu „Sukcesja”, którego czwarty i ostatni sezon właśnie pojawił się na platformie HBO. Na czym polega ów „dyskretny luksus”, który tak bardzo przypadł nam do gustu?

Przede wszystkim chodzi o proste, ponadczasowe ubrania i dodatki o neutralnej kolorystyce, które jednak uszyto z materiałów najwyższej jakości. Nie ma też mowy o widocznym logu luksusowej marki — w ostateczności niech będzie małe i nierzucające się w oczy.

Czytaj więcej

Siostrzana marka Zary w tarapatach. Nie zależy nam już, jak wyglądamy w pracy?

Taką właśnie stylistykę reprezentuje rodzina Royów, a jej najbardziej ikonicznymi elementami stały się czapki z daszkiem od Loro Piana, sneakersy marki Zegna i okulary przeciwsłoneczne marki Jacques Marie Mage; do tego bezpretensjonalny strój w klimacie smart casual od Brunello Cucinelli. W stylu godnym miliardera nie ma miejsca na epatowanie swoim bogactwem, ale „kto ma wiedzieć, ten wie”.

Mark Strong jako Kendall Roy, jedna z najbardziej wyrazistych postaci „Sukcesji”.

Mark Strong jako Kendall Roy, jedna z najbardziej wyrazistych postaci „Sukcesji”.

Foto: Claudette Barius/HBO

Taka estetyka stoi w skrajnym kontraście z wielobarwnym, migotliwym maksymalizmem, które pamiętamy z „Euforii”, „Emily w Paryżu” czy „I tak po prostu”, czyli kontynuacji „Seksu w wielkim mieście”. To też zupełnie inny kierunek niż estetyka „starych pieniędzy”, którą widzieliśmy w „Bridgertonach”.

Moda weszła na nowy poziom — a raczej zeszła na ziemię

Gwiazdy serialu kontynuują zresztą ofensywę „dyskretnego luksusu”. Po zakończeniu produkcji „Sukcesji” zaczynają promować marki, których produkty zagrały cichą, ale jakże istotną rolę.

Jeśli chodzi o estetykę, w pierwszym odcinku czwartego sezonu „Sukcesji” nie ma zaskoczeń. Scenograf

Jeśli chodzi o estetykę, w pierwszym odcinku czwartego sezonu „Sukcesji” nie ma zaskoczeń. Scenografowie konsekwentnie stawiają na „dyskretny luksus”.

Foto: Claudette Barius/HBO

Jeremy Strong, odtwórca roli Kendalla Roya, nawiązał współpracę z marką Jacques Marie Mage i promuje okulary przeciwsłoneczne, które zaprojektowano specjalnie na potrzeby serialu. Kieran Culkin, czyli serialowy Roman Roy, został twarzą marki Zegna. Z kolei Adrien Brody, który zagrał gościnnie w czwartym sezonie, weźmie udział w kampaniach promujących kapsułowe kolekcji luksusowej marki odzieżowej Bally. Wszystkie te marki to ulubieńcy miliarderów.

Na wybiegach wyraźnie daje się zauważyć taki samo zwrot w stronę ponadczasowej, dyskretnej i ale zdecydowanie luksusowej klasyki. W kolekcjach czołowych marek, które zaprezentowano w trakcie lutowych tygodni mod, królowała stonowana, klasyczna elegancja, która wysyłała bardzo wyraźny sygnał: „wracamy do pracy”.

Człowiek pracujący na miarę rodziny Royów ubiera się stosownie do okazji. W żadnym razie natomiast nie epatuje akcesoriami luksusowych marek, tak jak jedna ze średnio zamożnych bohaterek w „Sukcesji”. Chcąc zamanifestować swój status, pojawiła się na ekskluzywnym spotkaniu z gigantyczną torbą Burberry na ramieniu — i natychmiast wystawiła się na śmieszność.

Ikoniczne, wyraziste wzory i krzycząca logomiania kojarzą się z aspirującą klasą średnią. Miliarderzy stronią od takiej estetyki, bo nigdzie już nie muszą aspirować — oni już „tam” są. W dobie kryzysu ekonomicznego to zresztą zrozumiałe, że możni tego świata chętniej będą sięgać po bardziej stonowane stylizacje, aby nie prowokować krytyki pod swoim adresem.

Cała reszta może mniej lub bardziej udatnie naśladować dyskretny luksus przedstawicieli światowej elity. To właśnie dla nich jest „Sukcesja” — jako (pozornie) łatwa do odtworzenia inspiracja i namiastka spełnionego snu o bogactwie.

Już nie „Euforia”, „Emily w Paryżu” czy „Bridgertonowie” dostarczają nam teraz najbardziej frapujących modowych inspiracji. Teraz to nieprzekombinowany, by nie powiedzieć — zwyczajny styl bohaterów serialu „Sukcesja” budzi w nas największe emocje.

Sukcesja: elegancja starych pieniędzy

Pozostało 94% artykułu
Moda
Branża luksusowa odkryła nową „żyłę złota”. Na tym rynku nie ma kryzysu
Moda
Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Moda
Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku