Analityków przygotowujących roczny raport Klarny zatytułowany „The Checkout”, interesowało, czym kierujemy się, kupując ubrania, dodatki czy gadżety. Słowem-kluczem naszych zakupowych preferencji w 2022 roku okazała się nostalgia. Niebagatelny wpływ na to miały popularne seriale czy – szerzej –  popkultura.

Vintage i retro — ulubiona estetyka 2022 roku

Już dawno w modzie i designie nie było tyle odniesień do poprzednich epok, również tych dość odległych. W 2022 roku furorę robiły ultrakobieca estetyka w stylu lalki Barbie, kontrowersyjne fasony sprzed 20 lat, a do tego magnetofony, winyle i… gorsety.

Raport bazuje na analizie zakupów z pomocą systemu Klarna. Trwające rok badanie przeprowadzono w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwecji, Holandii, Austrii, Hiszpanii, Francji, Włoszech i Finlandii.

Nie ma wątpliwości, że jednym z najważniejszych modowych trendów 2022 roku była estetyka Y2K, czyli ta z przełomu XX i XXI wieku. Wpisują się w nią ultrakrótkie spódniczki, bojówki, buty z tworzywa (tzw. „jellies”) i na platformach, mini-torebki, sportowe okulary przeciwsłoneczne, a do tego manicure z błyszczącymi aplikacjami, błyszczyki do ust oraz wszechobecny róż. Wszystkie te elementy kupowano z pomocą systemu Klarna częściej o kilkaset procent.

Do powyższej estetyki nawiązuje trend, który autorzy raportu nazwali „hiperkobiecością”. Oddają ją na przykład biodrówki (spektakularny wzrost zakupów o ponad 600 procent), krótkie bluzki, welurowe dresy i metaliczny cień do powiek.

Czytaj więcej

„Tryb goblina”: Brytyjczycy wybrali wyrażenie 2022 roku. Co oznacza?

Z przypływem nostalgii za tamtymi czasami poszło w parze gigantyczne zainteresowanie popularnymi wówczas urządzeniami elektronicznymi. Mowa o telefonach z klapką i magnetofonach, gramofonach — i oczywiście płytach winylowych. Co ciekawe, do strefy vintage trafił też znów popularny iPod— urządzenie, które jeszcze nie tak dawno było innowacyjnym gadżetem.

Na czasy dzieciństwa i młodości obecnych milenialsów przypadał też rozwój takich subkultur jak gotyk, grunge czy pop punk, co świetnie obrazuje serial „Stranger Things”. Nie ma więc zaskoczenia, że o kilkadziesiąt, a czasem o ponad sto procent wzrosło zainteresowanie użytkowników Klarny takimi produktami jak deskorolka, ramoneska, czy masywne buty, a także długie spódnice, koronkowe bluzki czy eyelinery.

Inna produkcja — serial „Bridgertonowie” — wywołała z kolei boom na elementy ubioru z okresu regencji. Analitycy wskazali na wzrost popularności gorsetów, długich wieczorowych rękawiczek, kreacji z obniżoną linią ramion, kokard i biżuterii z pereł, wpisujących się w niezwykle modny trend „regencycore”.

Sentymentalne powroty do strefy komfortu

W zasadzie wszystkie z powyższych trendów podchwycili czołowi projektanci mody, odpowiednio wcześnie wyczuwając, że już za chwilę zrobią one światową furorę. Swoje początki miały w mediach społecznościowych, zwłaszcza na TikToku. Jego użytkownikami są przeważnie ludzie, którzy dopiero rodzili się na przełomie mileniów.

Mimo to spory wpływ na popularyzację nostalgicznych powrotów do przeszłości mieli też milenialsi. Lata 90. i wczesne dwutysięczne był czasem ich dzieciństwa i wczesnej młodości.

Obydwiema grupami kieruje jeszcze jedna tendencja, która zdaniem autorów raportu jest źródłem owej nostalgii — mowa o eskapizmie. W niepewnych czasach i w sytuacji przeładowania nowymi technologiami zarówno młodzi, jak i nieco starsi ludzie szukają sposobów na ucieczkę w bardziej komfortowe sfery. Milenialsi chcą uciec w czasy kojarzące im się z najlepszym okresem w ich życiu. Z kolei najmłodsze pokolenie, choć nie pamięta czasów rodzenia się buntowniczych kontrkultur, chcą swoim ubiorem zamanifestować sprzeciw wobec panujących obecnie norm dotyczących wyglądu i stylu życia.