Analityków przygotowujących roczny raport Klarny zatytułowany „The Checkout”, interesowało, czym kierujemy się, kupując ubrania, dodatki czy gadżety. Słowem-kluczem naszych zakupowych preferencji w 2022 roku okazała się nostalgia. Niebagatelny wpływ na to miały popularne seriale czy – szerzej – popkultura.
Vintage i retro — ulubiona estetyka 2022 roku
Już dawno w modzie i designie nie było tyle odniesień do poprzednich epok, również tych dość odległych. W 2022 roku furorę robiły ultrakobieca estetyka w stylu lalki Barbie, kontrowersyjne fasony sprzed 20 lat, a do tego magnetofony, winyle i… gorsety.
Raport bazuje na analizie zakupów z pomocą systemu Klarna. Trwające rok badanie przeprowadzono w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwecji, Holandii, Austrii, Hiszpanii, Francji, Włoszech i Finlandii.
Nie ma wątpliwości, że jednym z najważniejszych modowych trendów 2022 roku była estetyka Y2K, czyli ta z przełomu XX i XXI wieku. Wpisują się w nią ultrakrótkie spódniczki, bojówki, buty z tworzywa (tzw. „jellies”) i na platformach, mini-torebki, sportowe okulary przeciwsłoneczne, a do tego manicure z błyszczącymi aplikacjami, błyszczyki do ust oraz wszechobecny róż. Wszystkie te elementy kupowano z pomocą systemu Klarna częściej o kilkaset procent.
Do powyższej estetyki nawiązuje trend, który autorzy raportu nazwali „hiperkobiecością”. Oddają ją na przykład biodrówki (spektakularny wzrost zakupów o ponad 600 procent), krótkie bluzki, welurowe dresy i metaliczny cień do powiek.