Zdaniem analityków trendów, w najbliższych miesiącach będziemy walczyć z ponurą zimową aurą i z zalewem przygnębiających informacji dotyczących pandemii, przy pomocy ubrań. Moda dopaminowa, która wyłoniła się na fali długich, przygnębiających lockdownów, jest jednym z najbardziej aktualnych trendów.

Moda dopaminowa: na czym polega?

Co wyróżnia modę dopaminową? Po pierwsze, feerią barw. W stylizacjach, które wpisują się w modę dopaminową, można znaleźć wszystko, tylko nie czerń. Za tym, że to właśnie wielobarwne zestawienia cieszą się największą sympatią kobiet, przemawiają twarde dane.

Czytaj więcej

„Brylanty w kolorze brudnej wody”: czy znudziła nam się klasyczna biżuteria?

Przykłady? Na Pintereście inspiracji na to, jak skompletować kolorową stylizację szukało w ostatnich miesiącach aż 16 razy więcej użytkowników, niż w tym samym czasie rok wcześniej. Taką informację można znaleźć w najnowszym raporcie Pinteresta.

Z kolei najpopularniejszymi kolorami najbliższych miesięcy będą zdaniem autorów raportu fuksja (zainteresowanie tym odcieniem wzrosło czterokrotnie) i elektryczny błękit (140 procent więcej wyszukań). Z kolei tęczowych sukienek szukało dwa razy więcej użytkowniczek Pinteresta, niż przed rokiem.

Po drugie, moda dopaminowa opiera się też na wyrazistych, odważnych fasonach i deseniach, a także na śmiałym łączeniu tego wszystkiego w jednej stylizacji. Inspirując się eklektycznym stylem Carrie Bradshaw, kobiety chętnie stawiają na ubrania, w których śmiało można iść na imprezę – nawet jeżeli na tę imprezę w ogóle się nie wybierają.

Potwierdzają to autorzy najnowszego raportu firmy analitycznej Trendalytics, podsumowujący trendy, które zdominowały modę, pielęgnację i styl życia w ubiegłym roku. Jednym ze stu trendów, które – w opinii autorów raportu – zostaną z nami na dłużej, jest właśnie ubieranie się w duchu mody dopaminowej.

W czym konkretnie chcemy paradować na mieście? Tiulowe spódnice midi zanotowały w 2021 roku wzrost zainteresowania o 158 procent, spodnie z cekinami – o 147 procent, zaś sukienki ze zdobieniami z piór – o 138 procent.

Kolory zawładnęły światowymi wybiegami

Jak widać, ze zwrotem ku kolorowym, śmiałym stylizacjom zdecydowanie jest coś na rzeczy. Najważniejsi projektanci nie pozostali w ubiegłym roku obojętni na to, jak chcemy się nosić.

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Konkurs dla startupów i innowacyjnych firm

WEŹ UDZIAŁ

Świadczyły o tym chociażby jesienno-zimowe kolekcje domów mody od zawsze wiernych czerni – Chanel i Yves Saint-Laurent. Z kolei mocne, kolorowe total looki pojawiły się w kolekcjach Givenchy, Marca Jacobsa, Christiana Diora, Gucci, Versace czy Jil Sander. W tym sezonie projekty dominują nasycone, żywe kolory, na czele z „zoomerską zielenią”, a także ciepłe odcienie żółci i pomarańczy oraz róże, liliowe fiolety i błękity.

Stylizacje w duchu mody dopaminowej są też obecne w kolekcjach na wiosnę i lato 2022, co zdążyli już przeanalizować analitycy platformy modowej Tagwalk. W porównaniu z tym samym sezonem rok wcześniej, kontrastowe zestawienia mocnych kolorów pojawiały się na wybiegach aż o 273 procent częściej.

Takie właśnie mocno „dopaminowe” projekty widać w wiosenno-letnich kolekcjach Salvatore Ferragamo, Stelli McCartney czy Christiana Diora. Mocnymi kolorami bawią się też projektanci Valentino, Moschino, Maison Margieli, Giambattisty Valli i Balenciagi, czyli ci którzy grę barwami uczynili swoim znakiem rozpoznawczym. Teraz to właśnie oni, a także fani ich radosnej twórczości, mają swój wielki czas.