Podobnie jak w świecie mody czy sztuki, gastronomią także rządzą długookresowe trendy oraz chwilowe tendencje, które równie szybko przychodzą, co odchodzą. Nowości występują w branży regularnie i pojawiają się w jej rozmaitych sektorach – zaczynając od wystroju lokalu czy obsługi gości, po rozwiązania, które żądni wyjątkowych smaków foodies widzą już jako efekt finalny na talerzu. 

Restauratorzy na bieżąco śledzą nowe trendy, by lepiej rozumieć potrzeby konsumentów oraz wyróżnić się wśród konkurencji. Producent włoskich wód mineralnych S.Pellegrino i Acqua Panna, postanowił wytypować smaki i potrawy, które w nadchodzącym roku zdominują nasze kulinarne wybory. Część z nich może wydać się dość oczywista, ale niektóre propozycje są naprawdę zaskakujące. 

Kuchnia molekularna powróci

Według raportu „Food Trends 2023” przygotowanego przez S.Pellegrino oraz Acqua Panna, w 2023 roku będziemy świadkami powrotu kuchni molekularnej. Ten styl, niegdyś rewolucyjny, z czasem stał się tak powszechny i tak często powielany przez szefów kuchni, że nastąpił gwałtowny odwrót od kuchni molekularnej, która przestała dobrze się kojarzyć. 

Czytaj więcej

Najlepsze kuchnie świata w 2022 roku: Polska bardzo wysoko, lider poza zasięgiem

Zdaniem autorów raportu w 2023 roku możemy być świadkami powrotu do technik spopularyzowanych przez kuchnię molekularną. Ich podstawowym założeniem jest zmiana tekstur produktów. Zmiana tradycyjnych dań w pianki czy żele smakowe, liofilizacja jedzenia, zagęszczanie czy technika powolnego gotowania sous vide – to zaledwie kilka ze technologii, z którymi kojarzyć się może ta kuchnia. Chodzi o to, by zaskoczyć gości oraz sprawić, by posiłek stał się fascynującą przygodą kulinarną i eksperymentem.

Trend No-Lo rośnie w siłę

Jak wskazuje raport, triumfy w nadchodzącym roku mogą święcić drinki i napoje z kategorii No-Lo, a więc bezalkoholowe lub z niewielką zawartością alkoholu. Już w 2022 roku można było zauważyć szybki wzrost popularności tego typu napojów czy koktajli. Według autorów raportu „Food Trends 2023”, coraz częstszym zjawiskiem będzie sytuacja, gdy klienci w barze lub restauracji będą zamawiać napoje i koktajle bezalkoholowe zamiast trunków czy drinków z alkoholem.

Czytaj więcej

Trzeźwość staje się modna. Trend „NoLo” w 2023 roku wkroczy do barów i knajp

Autorzy raportu podkreślają, że w 2022 roku globalna wartość napojów z kategorii No-Lo osiągnęła około 7-procentowy wzrost w porównaniu z 2021 rokiem. A według szacunków ma być jeszcze lepiej. Mimo że napoje i koktajle z kategorii No-Lo jeszcze niedawno uznawane były za zjawisko niszowe, dziś stanowią już około 3,5 procent całej branży alkoholowej. 

Zapomniana kuchnia

Według przewidywań ekspertów, w obliczu kryzysu klimatycznego oraz sytuacji związanej z wzrostem cen, w nadchodzącym roku będziemy zwracać większą uwagę na marnowanie jedzenia. Trend nazwany przez autorów raportu mianem „Forgotten Food" (ang. zapomniane jedzenie), oznacza coraz większe zainteresowanie wykorzystywaniem w kuchni produktów, które do tej pory były pomijane albo mniej chętnie kupowane – choćby głowy ryb, pręga wołowa czy szyje baranie.

W restauracjach idea, zwana przez niektórych szefów kuchni zasadą „od głowy do ogona”, znana jest już od pewnego czasu i oznacza gotowość wykorzystywania niemal każdego fragmentu ciała zwierzęcia, po to, by ograniczyć do minimum marnowanie żywności. Zdaniem autorów raportu, w tym roku coraz częściej będziemy stosowali tę zasadę podczas gotowania w domu. Trend ten zakłada również zmniejszanie porcji, by nie wyrzucać niezjedzonych resztek do kosza. 

Mleko z ziemniaka hitem 2023 roku?

Autorzy raportu zwracają też uwagę na to, że pojawia się coraz więcej alternatyw dla mleka krowiego. Poza popularnymi produktami takimi jak mleko sojowe, owsiane czy migdałowe, 2023 może być rokiem, w którym popularność zdobędzie mleko produkowane z ziemniaków. To substytut krowiego nabiału, który nie ma cholesterolu, nie zawiera jodu i wyróżnia się niską zawartością tłuszczu oraz cukru. Mleko z ziemniaków wspomaga także pracę układu pokarmowego oraz pozytywnie wpływa na układ hormonalny, co sprawia, że coraz częściej pojawia się w sklepach na całym świecie. Zaletą mleka ziemniaczanego jest także to że, w przeciwieństwie do innych wegańskich alternatyw mleka krowiego, doskonale się pieni, dzięki czemu sprawdza się przy przygotowywaniu napojów kawowych czy koktajli.

Słodko i słono, czyli trend Swalty 

 TikTok stał się miejscem, gdzie niemal codziennie rodzą się nowe trendy, które później zyskują globalną popularność. To dotyczy również trendów kulinarnych. Zdaniem autorów raportu, w 2023 roku jednym z zjawisk, które zyska popularność w 2023 roku, będzie trend „swalty”. Co oznacza to określenie? To nic innego, jak łączenie smaku słodkiego ze słonym.

Może wydawać się, że nie jest to żadna nowość, bo dania z tej kategorii popularne są już od lat, ale świat gastronomii będzie w 2023 roku coraz chętniej sięgać po taką kombinację smaków, próbując coraz bardziej zaskakujących połączeń. Przykładów, rodem z TikToka, nie brakuje: lody lody z pikantnym olejem chili, pizza z pepperoni i miodem czy karmel z pastą miso.