Wino w puszce: czy nowy trend przyjmie się w Polsce?

Do piwa w puszce już się przyzwyczailiśmy. Do napojów kawowych w puszce – też. Czy w puszkach można sprzedawać również wino? Ten trend cieszy się na świecie coraz większą popularnością.

Publikacja: 12.07.2021 14:54

Wino w puszce: czy nowy trend przyjmie się w Polsce?

Foto: Fot: Yesmore Content/Unsplash

Wino w butelce pięknie się prezentuje, ale ma też swoje wady – butelka jest ciężka, zajmuje sporo miejsca, a jej otwarcie bywa kłopotliwe. Producenci znaleźli ich zdaniem świetne rozwiązanie. Wina w puszkach dostępne są już na wielu rynkach. W krajach rozwiniętych, gdzie konsumpcja wina spada, producenci szukają sposobów na to, by przekonać konsumentów do sięgnięcia po „białe” lub „czerwone”.

Wino w puszce: nowy segment rynku

Rosnącej popularności wina w puszkach sytuacja sprzyja w krajach, w których rynek winiarski i kultura picia wina dopiero wkraczają w dojrzałą fazę – na przykład w Polsce. Przede wszystkim, puszka jest lżejsza i trudniej o jej uszkodzenie, niż w przypadku szklanej butelki. Dzięki temu dużo łatwiej zabrać ją ze sobą. Co istotne, aluminiowa puszka, tak jak szkło, nadaje się do recyklingu.

Czytaj też: Wino bezalkoholowe: w jaki sposób powstaje i jak smakuje?

Na winach w puszkach korzystają też dystrybutorzy. Zajmują one mniej miejsca w magazynach i chłodziarkach, są lekkie i mają rozmaite kształty i rozmiary. Łatwiej je przewozić i łatwiej przechowywać.

Jedyną przeszkodą w rozpowszechnianiu się wina w puszce może być utrwalony w głowach wielu konsumentów wizerunek wina jako trunku, który kupujemy w butelkach, a puszki zarezerwowane są dla piw czy słodkich napojów. Innnowacja sprzed paru lat – wino w kartonie, (tzw. bag in box), nie jest dzisiaj żadną nowością, ale wino w puszce może okazać się dla wielu klientów nie do zaakceptowania.

Czy wino w puszce przyjmie się w Polsce?

Istnieje kilka przesłanek, że wina puszkowane nie będą tymi samymi produktami, co klasyczne wino sprzedawane w butelkach. Wpisują się one w zupełnie inny segment rynku.

Według analityków portalu „Wine Intelligence” zajmującego się badaniem rynku wina, młodsi konsumenci z przedziału wiekowego 25-44 lat są najbardziej otwarci na wino w puszce. Nawet dla nich jednak, zdaniem ekspertów „Wine Intelligence”, może to być zbyt innowacyjne rozwiązanie, więc jego upowszechnienie może zająć kilka lat – tak mocno jesteśmy przywiązani do wizji wina jako produktu sprzedawanego w butelkach.

Analitycy z „Wine Intelligence” oceniają, że w kontekście puszek przyszłość należy przede wszystkim do win musujących. Argument jest dość oczywisty: to właśnie w puszkach kupujemy przeróżne napoje nasycone CO₂. Producenci win musujących, a także gazowanych smakowych napojów na bazie wina, mają tu pole do popisu.

Wino w butelce pięknie się prezentuje, ale ma też swoje wady – butelka jest ciężka, zajmuje sporo miejsca, a jej otwarcie bywa kłopotliwe. Producenci znaleźli ich zdaniem świetne rozwiązanie. Wina w puszkach dostępne są już na wielu rynkach. W krajach rozwiniętych, gdzie konsumpcja wina spada, producenci szukają sposobów na to, by przekonać konsumentów do sięgnięcia po „białe” lub „czerwone”.

Wino w puszce: nowy segment rynku

Pozostało 81% artykułu
Kuchnia
Ananas z różowym miąższem kosztuje majątek. Rośnie moda na owoce luksusowe
Kuchnia
Kolejna polska restauracja z gwiazdką Michelin będzie na Pomorzu? Decyzja władz
Kuchnia
Dzień Czekolady: oto największa czekoladowa fontanna na świecie
Kuchnia
Atrakcyjność fizyczna zależy od tego, co jemy na śniadanie. Czego unikać?
Kuchnia
Polski specjał wśród najlepszych rodzajów pieczywa na świecie. „Cudownie prosty”
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy