Etykiety na butelkach wina z emblematem nagrody przyznanej na międzynarodowym konkursie, są czytelnym przekazem: mamy do czynienia z produktem wysokiej jakości. Czy aby na pewno? Czym kierować się przy wyborze win „z medalami”? I czy owe nagrody rzeczywiście oznaczają wysoką jakość?

Co oznaczają medale na butelkach win?

Patrząc na półki sklepów, zwłaszcza w supermarketach, można odnieść wrażenie, że znajdują się na nich same wybitne wina. Butelki nierzadko opatrzone są złotymi, srebrnymi i brązowymi medalami, a także innymi odznaczeniami. Bywa, że na jednej etykiecie jest ich kilka.

Czytaj też: Wino w puszce: czy nowy trend przyjmie się w Polsce?

Wszystkie te oznaczenia sugerują, że dane wina wyróżnia się na tle innych. Dla wielu osób mniej zaznajomionych z tematem to wystarczający powód, aby zrezygnować z kupna „zwykłego” wina i wybrać to nagradzane. W jaki sposób przebiega proces nagradzania win?

Każdego roku na świecie organizuje się tysiące konkursów winiarskich. Ich organizatorami są stowarzyszenia winiarzy, wydawnictwa winiarskie, a także firmy. Konkursy odbywają się na poziomie regionalnym, krajowym lub światowym. Mają lepszy i gorszy poziom, są bardziej i mniej znane.

Wina zgłaszane do tych konkursów, grupuje się w tak podstawowe kategorie jak kolor wina czy odmiana winorośli. Następnie ocenia je jury ekspertów podczas degustacji „w ciemno”.

Komisja złożona z producentów wina, sprzedawców, krytyków i dziennikarzy winiarskich, punktuje takie cechy wina jak kolor, bukiet aromatów czy paleta smaków. Na podstawie degustacji jurorzy stwierdzają też, czy wino ma jakieś wady, czy nie.

Jurorzy najczęściej (choć nie zawsze) posługują się 100-punktową skalą ocen, którą opracował słynny krytyk winiarski, Robert Parker Jr. Na podstawie liczby punktów, które otrzymały poszczególne produkty, wyłania się zwycięzców, którzy otrzymują wspomniane medale.

Konkursy winiarskie: machina promocyjna

Teraz najważniejsza informacja: w trakcie takich konkursów medale, a także mniej znaczące wyróżnienia, przyznaje się setkom win. Nie trzem czy dziesięciu najlepszym, ale co najmniej kilkudziesięciu lub nawet kilkuset.

Co więcej, często do brązowego medalu kwalifikują się wina, które otrzymały 85-89 punktów. W 100-punktowej skali Parkera wino, które oceniono na 85 punktów, znajduje się na granicy akceptowalności do picia. Czy w takim razie zasługuje ono na jakikolwiek medal tylko dlatego, że nie jest jednoznacznie złe?

Winiarze, pragnący wypromować swoje wina, chętnie wysyłają swoje produkty na konkursy winiarskie. Do dyspozycji mają ich dosłownie tysiące, dlatego szansa, że zdobędą jakieś wyróżnienie, jest całkiem spora.

Pokazuje to ogromną skalę „przemysłu konkursowego”. Nic więc dziwnego, że w hipermarketach bez trudu można znaleźć produkty z wyróżnieniami.

Konkursy winiarskie służą promocji produktów i, co za tym idzie, zwiększeniu sprzedaży . Medale to znakomity sposób na wyróżnienie produktu na półce w sklepie. Problem polega na tym, że często są to wina, które bez promocji być może w ogóle nie zdobyłyby zainteresowania konsumentów.

Wino: czy medale mają znaczenie?

Czy w takim razie medale nie mają żadnego znaczenia? Nie, przeciwnie. Znając standardy i skalę wielu konkursów winiarskich, można z dużą dozą pewności powiedzieć, że te wina nie będą złe. Trudno jednak przypuszczać, że produkt, którego cena nie przekracza psychologicznej granicy 30 złotych, będzie wyjątkowy, co może sugerować złoty medal umieszczony na etykiecie.

Jak wybrnąć z tej sytuacji? W tym przypadku przydaje się podstawowa choćby wiedza na temat konkursów winiarskich, które bywają mniej lub bardziej prestiżowe. Widząc medal przyznany przez cenioną instytucję lub lokalne stowarzyszenie winiarzy, można z większą dozą pewności przypuszczać, że zakup okaże się udany.