11. edycja raportu „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”, przygotowana przez firmę doradczą KPMG, pozwala zaobserwować zmiany, jakie we wspomnianym obszarze wydarzyły się na skutek pandemii. Polska gospodarka po raz pierwszy od dawna zanotowała recesję, a największą jej ofiarą okazał się sektor hotelarski, który skurczył się aż o 50,1%. Cały rynek dóbr luksusowych skurczył się jednak o zaledwie 4,9%, osiągając wartość 24 mld złotych. Za ratowanie wyniku odpowiada przede wszystkim segment samochodów luksusowych i premium, który w porównaniu z 2019 rokiem zanotował spadek jedynie o 1,6%. Rynek luksusowej biżuterii i zegarków skurczył się o 31,4%, odzieżowy – o 20,3%, a kosmetyczny – o 16,6%.
Czytaj też: Szkocja: powstaje polska gorzelnia whisky. Jej nazwa was ucieszy
Raport KPMG przynosi też szczegółowe informacje dotyczące segmentu luksusowych alkoholi. Powodów do otwierania szampana w 2020 roku było znacznie mniej, co zaowocowało spadkiem sprzedaży tego rodzaju win o jedną czwartą w porównaniu z poprzednim rokiem. Wg prognoz konsumpcja szampana w kolejnych latach także będzie spadać. Jednak to nie „bąble” odpowiadały w ostatnich 5 latach za to, że segment luksusowych alkoholi rozwijał się najszybciej ze wszystkich obszarów uwzględnionych w raporcie. W przeciwieństwie do innych krajów naszego region, Polska zdominowana jest przez trunki wysokoprocentowe, a w szczególności –przez whisky.
Raport „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”: jak wygląda spożycie whisky w Polsce?
Według danych zebranych w raporcie KPMG, napoje wysokoprocentowe odpowiadają za 75% całego segmentu, z czego aż 87,6% to część przypadająca na whisky i whiskey. Za 4,5% odpowiadają koniaki i brandy, inne alkohole wysokoprocentowe – za 7,9%. W kolejnych latach whisky ma jeszcze umocnić swoją pozycję w Polsce, z prognozowanym średniorocznym wzrostem wynoszącym 6,2%. Sprzedaż win w ubiegłym roku spadła o 15,2% – czyli dokładnie tyle samo, ile cały segment, wyceniany na 1,1 mld dolarów.
Łukasz Piwowarczyk z Diageo w komentarzu do danych opublikowanych w raporcie KPMG zauważa: „Do tej pory obserwowaliśmy trend, który był szczególnie widoczny na rynku whisky: konsumenci zgłębiają historie marek, poszukują nowych doznań i smaków. Część z klientów przechodzi od tańszych odmian blended whisky do segmentu premium i single malts. Część zamienia whisky premium na de luxe. Ten sam trend obecnie staje się widoczny w kategoriach rumów czy ginów. Dlatego spodziewamy się, że rynek alkoholi de luxe będzie się rozwijał dynamicznie także w kolejnych miesiącach i latach”
Nasi sąsiedzi, którzy częściej niż po trunki wysokoprocentowe sięgają po wina i szampany, odnotowali w 2020 roku o wiele mniejszy spadek sprzedaży, a w przypadku Szwajcarii widać nawet wzrost w tej kategorii o 1,5%. Z kolei w Niemczech spadek wyniósł zaledwie 0,8%.