Odzież chłodząca, kosmetyki antysmogowe. Producenci reagują na zmiany klimatu

Pojawiające się coraz bardziej regularnie fale upałów nie uszły uwadze producentów odzieży czy kosmetyków. Przybywa ubrań wykonanych z materiałów pozwalających znieść saharyjskie upały, które panują tego lata w Europie. W podobnym kierunku zmierza branża kosmetyczna.

Publikacja: 16.08.2023 13:23

Tego lata Europę dotknęła fala upałów, a lipiec był najgorętszym miesiącem na Ziemi w historii pomia

Tego lata Europę dotknęła fala upałów, a lipiec był najgorętszym miesiącem na Ziemi w historii pomiarów. Z wysokimi temperaturami zmagał się między innymi Madryt (na zdjęciu).

Foto: JAVIER SORIANO / AFP

Jest coraz goręcej i nic nie wskazuje na to, aby w przyszłości miało się to zmienić. Ludzie potrzebują komfortowych ubrań, które ułatwią im funkcjonowanie w trakcie saharyjskich upałów. Na te potrzeby zareagowały już marki odzieżowe, a także branża kosmetyczna. Na rynku przybywa ubrań z przewiewnych, funkcjonalnych materiałów, a także kosmetyków, których formuły chronią skórę nie tylko przed słońce, ale też zanieczyszczeniami.

Zmiany klimatyczne: odzież przyszłości  ma „oddychać” i chłodzić

Mieszkańcy cieplejszych rejonów świata już dawno nauczyli się znosić długotrwałe upały. Z takimi samymi problemami zaczynają mierzyć się również osoby zamieszkujące chłodniejsze regiony, w których jednak coraz bardziej dają się we znaki wysokie temperatury, zwłaszcza latem.

W obliczu coraz wyższych temperatur, które z roku na rok biją kolejne rekordy, rośnie zapotrzebowanie na lekkie ubrania, w których będzie można łatwiej stawić czoła upałowi, a także czuć się bardziej komfortowo w trakcie coraz cieplejszych zim. Rośnie grono konsumentów rozglądających się za odzieżą z „oddychających” i „chłodzących” materiałów.

Czytaj więcej

Raport: firmy odzieżowe nie mówią nam prawdy. Gdzie trafiają ubrania używane?

W odwrocie jest poliester, a nawet popularna bawełna, która – jak z pewnością wielu się przekonało – niezbyt dobrze sprawdza się wtedy, kiedy robi się naprawdę gorąco. Zamiast nich, ludzie preferują takie materiały jak Tencel, lyocell i modal, które wytwarza się na bazie celulozy. Jak informuje Reuters cytujący raport organizacji non profit Textile Exchange, na przestrzeni lat 2021-2022 globalna produkcja włókien celulozowych wzrosła o ponad 10 procent.

Dotychczas odzież „funkcjonalna” była domeną przede wszystkim marek produkujących ubrania dla osób prowadzących aktywny tryb życia i uprawiających sport. Teraz również w ofertach „zwykłych” odzieżowych sieciówek przybywa wyrobów z materiałów zapewniających większy komfort w trakcie upałów. Coraz więcej jest też ubrań, które – przynajmniej według deklaracji producentów – chronią skórę przed promieniami UV.

Drugą po zmianach klimatu przyczyną preferowania ubrań, które będą nie tylko dobrze wyglądać, ale będą również praktyczne, jest inflacja dotykająca zarówno konsumentów, jak i producentów odzieży. Ci pierwsi podejmują bardziej przemyślane decyzje zakupowe, ci drudzy zaś muszą stworzyć taką ofertę dla swoich klientów, która pozwoli poprawić wyniki sprzedażowe.

Kosmetyki na upały – i na smog

Podobne zjawisko ma miejsce również w branży kosmetycznej. W drogeriach i aptekach przybywa kosmetyków do zadań specjalnych, których rolą jest ochrona skóry przed negatywnym wpływem coraz bardziej ekstremalnych czynników atmosferycznych.

Coraz większą popularnością – i to nie tylko w sezonie wakacyjnym – cieszą się kosmetyki z filtrami UV. Klienci poszukują również kosmetyków wielofunkcyjnych, które zapewnią nie tylko ochronę przeciwsłoneczną, ale również odżywią skórę i uchronią ją przed innymi czynnikami, na przykład suchym powietrzem.

Eksperci z branżowego magazynu „Business of Fashion” zwracają bowiem uwagę, że coraz bardziej poszukiwane są kosmetyki przeciwdziałające negatywnemu wpływowi zanieczyszczeń powietrza na skórę. Impulsem do tego są coraz częstsze pożary dużych połaci lasów znajdujących się w pobliżu miast.

Można przypuszczać, że w kolejnych latach zarówno ubrania, jak i kosmetyki „do zadań specjalnych” staną się normą. Ekstremalne zjawiska pogodowe będą bowiem na porządku dziennym – o ile już nie sa.

Jest coraz goręcej i nic nie wskazuje na to, aby w przyszłości miało się to zmienić. Ludzie potrzebują komfortowych ubrań, które ułatwią im funkcjonowanie w trakcie saharyjskich upałów. Na te potrzeby zareagowały już marki odzieżowe, a także branża kosmetyczna. Na rynku przybywa ubrań z przewiewnych, funkcjonalnych materiałów, a także kosmetyków, których formuły chronią skórę nie tylko przed słońce, ale też zanieczyszczeniami.

Pozostało 88% artykułu
Ekologia
Znana projektantka apeluje do całej branży mody. „Ciąży na nas odpowiedzialność”
Ekologia
Pierwsze futro roślinne to rewolucja. Koniec futer zwierzęcych w świecie mody?
Ekologia
Nowe „paragony grozy”. Klienci dostaną informacje o tym, jak szkodą środowisku
Ekologia
Greenhushing: słowo, które robi karierę. Bycie „eko” przestało być modne?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekologia
Raport: firmy odzieżowe nie mówią nam prawdy. Gdzie trafiają ubrania używane?