Wygrali wojnę o futra. Teraz aktywiści z PETA na celownik biorą ubrania z wełny

PETA, najbardziej znana organizacja walcząca o prawa zwierząt, odnosi spore sukcesy. To między innymi dzięki jej głośnym akcjom futra zniknęły z branży mody. PETA bierze się teraz za temat nieetycznego pozyskiwania wełny.

Publikacja: 07.06.2023 14:54

Akcje aktywistów PETA często są bardzo kontrowersyjne, ale ta organizacja obrała taką strategię – ch

Akcje aktywistów PETA często są bardzo kontrowersyjne, ale ta organizacja obrała taką strategię – chce szokować opinię publiczną, by na nią wpływać. To zdjęcia z akcji PETA z listopada 2022 mającej zachęcać klientów do rezygnacji z kupowania mięsa.

Foto: ANDY RAIN/PAP/EPA

Amerykańska organizacja PETA powstała w 1980 roku, aby walczyć o prawa zwierząt i przeciwdziałać okrucieństwu wobec nich w różnych gałęziach przemysłu.

Od kilku dekad aktywiści z PETA atakują branżę mody za wykorzystanie nieetycznie pozyskiwanych surowców, takich jak futra czy skóry. Walka z używaniem futer zakończyła się sukcesem, ale to nie znaczy, że PETA zamierza składać broń. Teraz aktywiści na celownik wzięli wełnę – surowiec, który w świadomości większości konsumentów i konsumentek jest produktem ekologicznym i etycznym.

PETA: nowa kampania aktywistów walczących o prawa zwierząt

Zanim aktywiści PETA zaczną protestować w jakiejś sprawie, dokonują anonimowych inspekcji w miejscach, w których wykorzystuje się zwierzęta do produkcji różnego rodzaju wyrobów, a także żywności. Jedną ze sfer, w której aktywni są członkowie tej organizacji, jest branża mody.

Czytaj więcej

„Nature”: Indie wyrzucają z podręczników szkolnych układ okresowy pierwiastków

Jak dotąd aktywistom udało się wpłynąć na wiele czołowych domów mody, aby te zrezygnowały z używania futer i skór egzotycznych zwierząt do produkcji swoich ubrań i akcesoriów. Dzięki inspekcjom udowodniono bowiem szereg przypadków okrucieństwa wobec zwierząt, z których pozyskuje się ten surowiec.

Z kolei głośne akcje, przede wszystkim niezwykle popularna kampania „wolę chodzić nago niż w futrze” z udziałem czołowych modelek i aktorek, sprawiły, że nastąpiła zmiana myślenia na temat futer.

Jak wygląda sytuacja z wełną? W przekonaniu wielu konsumentów i konsumentek jest ona nie tylko materiałem ekologicznym, ale również takim, którego pozyskanie nie wiąże się z cierpieniem zwierząt. Co złego może być w goleniu owcy, zwłaszcza że wełna z czasem i tak odrośnie?

Na oficjalnej stronie PETA można przeczytać makabryczne opisy traktowania owiec i innych zwierząt przez hodowców oraz brutalne metody pozyskiwania wełny. Opisy opatrzono filmami nagranymi przez aktywistów, mającymi pokazywać sposób traktowania zwierząt.

PETA chce zakazu produkcji wyrobów z wełny i skór bydlęcych

Branża wegańskich alternatyw dla skór, a także wełny, nadal znajduje się w powijakach. Od kilku lat powstają startupy tworzące wegańskie skóry, futra czy tekstylia, z których korzystają marki z branży mody. Do całkowitego zastąpienia nimi surowców pochodzenia zwierzęcego jest więc niestety jeszcze daleka droga.

Największy problem stanowią wysokie jak na razie koszty produkcji wegańskich skór i tekstyliów. Z tego powodu skala tej produkcji nadal jest niewielka, a wyroby z alternatywnych materiałów – drogie.

PETA od paru lat intensyfikuje swoje starania, aby zwrócić uwagę na problem nieetycznego pozyskiwania wełny. Co więcej, aktywiści podkreślają, że dotyczy on nie tylko zakładów w krajach mniej rozwiniętych, ale też na przykład w Europie, USA czy w Australii.

Aby zmusić marki z branży mody do zmiany zasad swojego funkcjonowania, w 2020 roku PETA zastosowała taktykę „konia trojańskiego”. Wykorzystując spadki na giełdach, organizacja kupiła akcje ponad 20 znanych firm odzieżowych wykorzystujących w swojej produkcji wełnę, kaszmir i moher.

Dwa lata później PETA uruchomiła konkurs na opracowanie wegańskiej alternatywy dla wełny. Nagrodą dla autora zwycięskiej technologii jest milion dolarów. Konkursu jak na razie nie rozstrzygnięto.

PETA od paru lat coraz głośniej apeluje o wycofywanie się branży mody z produkcji wyrobów ze skór zwierzęcych. W niedawnej rozmowie z serwisem „Vogue Business” prezeska PETA, Ingrid Newkirs, przyznała, że zadanie nie jest łatwe, ale największy problem jest z wełną.

„Ciężko pracujemy, aby obudzić świadomość ludzi. Futra to teraz oczywistość, coraz bardziej rośnie też świadomość w kwestii skór. Z wełną jest najtrudniej” – stwierdziła aktywistka.

Amerykańska organizacja PETA powstała w 1980 roku, aby walczyć o prawa zwierząt i przeciwdziałać okrucieństwu wobec nich w różnych gałęziach przemysłu.

Od kilku dekad aktywiści z PETA atakują branżę mody za wykorzystanie nieetycznie pozyskiwanych surowców, takich jak futra czy skóry. Walka z używaniem futer zakończyła się sukcesem, ale to nie znaczy, że PETA zamierza składać broń. Teraz aktywiści na celownik wzięli wełnę – surowiec, który w świadomości większości konsumentów i konsumentek jest produktem ekologicznym i etycznym.

Pozostało 87% artykułu
Ekologia
Znane marki odzieżowe ukrywają nadprodukcję? Nowy raport pokazuje skalę problemu
Ekologia
Europa bez „szybkiej mody”. Miasto z Polski tworzy sojusz przeciw tanim ubraniom
Ekologia
Nowy raport: czołowe marki odzieżowe w 2022 roku zwiększyły emisję CO2
Ekologia
Jak zmniejszyć ilość odpadów plastikowych? Nowatorska technologia polskiej firmy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekologia
Starbucks na celowniku aktywistów. „Dlaczego musimy dopłacać za mleko roślinne?”