Przeglądając sklepy internetowe popularnych marek odzieżowych, można odnieść wrażenie, że zmierzają one we właściwym kierunku, jakim jest moda zrównoważona. Czy jednak firmy odzieżowe rzeczywiście wprowadzają w życie obietnice funkcjonowania w bardziej odpowiedzialny sposób? Wyniki najnowszego raportu organizacji znanej organizacji The Fashion Revolution pokazują, że znakomita większość z nich nie ma się czym chwalić.
Nadprodukcja ubrań: problem, z którym marki odzieżowe nic nie robią
The Fashion Revolution to założona w Wielkiej Brytanii międzynarodowa organizacja non-profit, działająca na rzecz transformacji branży mody w kierunku bardziej zrównoważonego i etycznego prowadzenia biznesu. Każdego roku The Fashion Revolution publikuje raport pod tytułem „Fashion Transparency Index”, w którym przygląda się temu, czy producenci ubrań prowadzą działalność w sposób transparentny.
Doroczny raport obejmuje ranking 250 czołowych marek odzieżowych, dla których autorzy raportu określają współczynnik transparentności wynoszący od 0 do 100 punktów procentowych. Badacze skupiają się na największych firmach posiadających największe obroty, ponieważ to właśnie one mają najbardziej negatywny wpływ na środowiska — i to na nich spoczywa największa odpowiedzialność w kwestii zmiany swojego funkcjonowania.
Czytaj więcej
Jedni mieli go za aroganta, inni za wizjonera, jeszcze inni – za osobę niebezpieczną. Stworzył najpotężniejszą broń w historii ludzkości. Kim był Robert Oppenheimer, o którym opowiada nowy film Chrisa Nolana zatytułowany po prostu „Oppenheimer”?
Bazując na kilkuset różnych czynnikach, autorzy raportu określają poziom postępu danych marek w wielu dziedzinach: od poszanowania praw pracowników po kwestie ekologii. Wymienili też kilka najważniejszych problemów, z którymi marki odzieżowe radzą sobie w niedostatecznym stopniu.