„Nature”: Indie wyrzucają z podręczników szkolnych układ okresowy pierwiastków

Indyjskie szkoły nie będą odtąd uczyć dzieci poniżej 16. roku życia o układzie okresowym pierwiastków. To ma odciążyć przepracowanych uczniów. Wcześniej z programu nauczania usunięto m.in. fragmenty o teorii ewolucji – informuje magazyn „Nature”.

Publikacja: 02.06.2023 13:30

Ze programu nauczania dzieci do 16. roku życia ma zniknąć temat dot. układu okresowego pierwiastków

Ze programu nauczania dzieci do 16. roku życia ma zniknąć temat dot. układu okresowego pierwiastków – informuje „Nature”.

Foto: Nikhita S

Najpierw darwinowska teoria ewolucji, a teraz między innymi układ okresowy pierwiastków, podstawy elektromagnetyzmu, trygonometria oraz zagadnienia związane z ochroną środowiska i demokracją.

Indyjska Krajowa Rada ds. Badań Edukacyjnych i Szkolenia opracowała nowe podstawy programowe dla starszych uczniów i studentów, usuwając z nich rozdziały i fragmenty dotyczące tego, co na całym świecie uważa się za najważniejsze zdobycze i podwaliny nauki. O sprawie poinformował amerykański magazyn „Nature”.

„Nature”: Indie rezygnują z uczenia w szkołach o pierwiastkach i ewolucji

W komunikacie indyjskiej Krajowej Rady ds. Badań Edukacyjnych i Szkolenia (National Council on Educational Research and Training) czytamy, że uczniowie w indyjskich szkołach potrzebują zmniejszenia ilości materiału do przyswojenia. Rada dostrzega też potrzebę stworzenia dla dzieci możliwości bardziej empirycznego zdobywania wiedzy i pobudzania kreatywności.

Zdaniem członków Rady sposobem na odciążenie przeładowanych informacjami głów uczniów i uczennic i uwolnienie drzemiących w nich pokładów kreatywności ma być usunięcie z programu nauczania szeregu podstawowych zagadnień naukowych.

Jak informuje „Nature” mowa między innymi o układzie okresowym pierwiastków, a także o szeregu klasycznych twierdzeń matematycznych czy kwestii dotyczących wpływu rozwoju przemysłu na stan środowisko.

Z programu nauczania – zdaniem „Nature” – miałyby zniknąć tematy dotyczące nieodnawialnych i odnawialnych źródeł energii, a także ich zrównoważonemu pozyskiwaniu i gospodarowaniu.

Indie: zmiany w programie nauczania

W kwietniu 2023 roku światowe media obiegła informacja, że z podstawy programowej w indyjskich szkołach usunięto teoria ewolucji Karola Darwina. Zmiana ta zaskoczyła nie tylko międzynarodową opinię publiczną, ale również środowiska naukowe w Indiach.

Indyjscy eksperci wystosowali wówczas protest. W petycji, którą podpisało kilka tysięcy indyjskich badaczy, nauczycieli i popularyzatorów nauki, żądano cofnięcia zmian w programie nauczania.

Na razie protest nie odniósł skutku. Teraz do z programu nauczania wypadły kolejne zagadnienia – z biologii, chemii, geografii, matematyki i fizyki. Bez tego zrozumienie podstawowych mechanizmów funkcjonowania świata, a także wyzwań, przed jakimi stoi ludzkość, może być niemożliwe.

„Wszystko, co wiąże się z wodą, zanieczyszczeniem powietrza i gospodarowaniem zasobami zostało usunięte” – powiedziała profesor Mythili Ramchand z Instytutu Nauk Społecznych Tata w Mumbaju w rozmowie z „Nature”. „Nie rozumiem, w jaki sposób ochrona wód i powietrza może być dla nas nieistotna. Przecież w obecnych czasach to wszystko ma coraz większe znaczenie” – dodaje ekspertka.

Z kolei doktor Anindita Bhadra, biolożka ewolucyjna z Indyjskiego Instytutu Edukacji Naukowej i Badań w Kalkucie podkreśla w rozmowie z „Nature”: „Ideą stojącą za tą zmianą było zachęcenie uczniów do zadawania pytań. Jednak usuwanie fundamentalnych teorii naukowych prędzej stłumi ciekawość, niż ją pobudzi”.

Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze
Społeczeństwo
Nowa obsesja generacji Z. Powinny ratować zdrowie, stały się symbolem zamożności
Społeczeństwo
Hopecore: nowy trend ma pomóc generacji Z walczyć z lękiem przed światem