Jak co roku, świat mody, urody i designu czeka na werdykt Instytutu Pantone i ogłoszenie, jaki kolor będzie w kolejnych 12 miesiącach dominował w modzie, popkulturze czy przemyśle. W jaki sposób amerykańska firma decyduje o tym, jaki kolor będzie królować w kolejnym roku? I po co to robi?

Kolor roku 2023 według Pantone – Viva Magenta

„Niekonwencjonalny odcień na niekonwencjonalne czasy” – tak Instytut Pantone określił kolor, który – jak możemy się spodziewać – zdominuje trendy w modzie i designie w 2023 roku. Odcień numer 18-1750 o nazwie Viva Magenta daje nam zatem sygnał, że niestety żyjemy w „ciekawych” czasach – i że ma pomóc nam je przetrwać.

Po należącym do rodziny fioletów Very Peri, kolorze roku 2022, Instytut Pantone wybrał odcień, któremu na spektrum między fioletem a czerwienią zdecydowanie bliżej jest do tego drugiego koloru. Nasycony, ale niezbyt krzykliwy odcień magenty dodaje pozytywnej energii, ale nie męczy.

Tak dyrektorka Instytutu Koloru Pantone Leatrice Eiseman opisuje ten odcień: „W erze technologii czerpiemy inspirację z natury i tego, co prawdziwe. Viva Magenta wywodzi się z rodziny czerwieni i jest zainspirowana koszenilą, jednym z najcenniejszych naturalnych barwników, a zarazem jednym z najmocniejszych i najbardziej jaskrawych, jakie zna świat”.

„Zakorzeniona w tym, co pierwotne, Viva Magenta przywraca nam łączność ze światem. Przywołując siły natury, pobudza naszego ducha i pomaga nam zbudować naszą wewnętrzną siłę” – dodaje Eiseman.

Instytut Koloru Pantone – wyznacznik trendów

Można by było stwierdzić: „niech żyje magenta”, dosłownie tłumacząc nazwę koloru roku 2023. Czy rzeczywiście to właśnie ten, a nie inny odcień zdominuje przyszłe trendy? Przypominając sobie chociażby tegoroczne tygodnie mody, można było nieraz zauważyć pewne jaskółki nowego modnego koloru.

Przykładów jest co najmniej kilka. We wspólnej kolekcji marki Gucci i Harry’ego Stylesa „GucciHAHAHA” największą uwagę mediów przykuwał garnitur w kolorze przygaszonej magenty. Podobny odcień przewinął się także w kolekcjach na wiosnę-lato 2023 takich marek jak Givenchy, Giambattista Valli czy Loewe.

Czytaj więcej

Najbardziej stresujące lotniska w Europie. Na liście dwa porty lotnicze z Polski

Odcień ten wybrała też jedna z najbardziej wpływowych ikon mody – księżna Kate. W marcu tego roku w trakcie uroczystości Platynowego Jubileuszu królowej Elżbiety II w Belize Kate wystąpiła w lśniącej szyfonowej sukni marki Vampire’s Wife w kolorze bardzo podobnym do Viva Magenta.

Pantone to amerykańska firma działająca od 1963 roku. Jego klientami są projektanci czy artyści, a także branża wydawnicza. Firma opracowała szereg obszernych palet barw, które – dzięki indywidualnym numerom i nazwom – pomaga precyzyjnie ustalić, jakiego koloru należy użyć w projekcie.

Trendy kolorystyczne przewiduje z kolei działający od 2000 roku Instytut Koloru Pantone. Jego analitycy opracowują prognozy, bazując na dotychczasowych oraz przyszłych trendach i zjawiskach, a także tajnych rozmowach z niezależnymi analitykami trendów.

Czytaj więcej

Elektryczny róż: ten kolor zawojował świat mody. To zasługa marki Valentino

To, w jaki sposób Leatrice Eisman opisała charakter kolejnego koloru roku według Pantone, wiele mówi o procesie jego wyboru. Więcej niż wróżenia z fusów jest tu pragmatycznej analizy trendów, które w mijającym roku pojawiły się w modzie i designie.

Ustalając wiodący kolor na kolejny rok, Instytut Pantone obserwuje więc to, co już się dzieje. Nie ma wobec tego wielkiego zaskoczenia, że po ultramodnym „elektrycznym” różu projektanci i adresaci trendów (czyli my) być może będą chcieli nieco ochłonąć i otoczyć się bardziej stonowanym kolorem, którym bez wątpienia jest Viva Magenta.