Jak co roku, świat mody, urody i designu czeka na werdykt Instytutu Pantone i ogłoszenie, jaki kolor będzie w kolejnych 12 miesiącach dominował w modzie, popkulturze czy przemyśle. W jaki sposób amerykańska firma decyduje o tym, jaki kolor będzie królować w kolejnym roku? I po co to robi?
Kolor roku 2023 według Pantone – Viva Magenta
„Niekonwencjonalny odcień na niekonwencjonalne czasy” – tak Instytut Pantone określił kolor, który – jak możemy się spodziewać – zdominuje trendy w modzie i designie w 2023 roku. Odcień numer 18-1750 o nazwie Viva Magenta daje nam zatem sygnał, że niestety żyjemy w „ciekawych” czasach – i że ma pomóc nam je przetrwać.
Po należącym do rodziny fioletów Very Peri, kolorze roku 2022, Instytut Pantone wybrał odcień, któremu na spektrum między fioletem a czerwienią zdecydowanie bliżej jest do tego drugiego koloru. Nasycony, ale niezbyt krzykliwy odcień magenty dodaje pozytywnej energii, ale nie męczy.
Tak dyrektorka Instytutu Koloru Pantone Leatrice Eiseman opisuje ten odcień: „W erze technologii czerpiemy inspirację z natury i tego, co prawdziwe. Viva Magenta wywodzi się z rodziny czerwieni i jest zainspirowana koszenilą, jednym z najcenniejszych naturalnych barwników, a zarazem jednym z najmocniejszych i najbardziej jaskrawych, jakie zna świat”.