Najmodniejsze wystroje wnętrz oscylują wokół roślin, naturalnych materiałów i wyrazistych dekoracji. Tak wynika ze wspólnego raportu serwisów Airbnb i TikToka.

Trendy wnętrzarskie na 2022 rok: jeszcze bliżej natury

W jakich wnętrzach najchętniej będziemy chcieli spędzać czas? Aby to sprawdzić, serwisy Airbnb i TikTok połączyły siły i zebrały najpopularniejsze style wnętrzarskie, które – zdaniem autorów raportu – zdefiniują wystrój naszych wnętrz w nadchodzącym roku.

Dane skompletowano na podstawie hashtagów na TikToku, które były najpopularniejsze w okresie między październikiem 2020 a październikiem 2021 roku. Analitycy Airbnb wyróżnili z kolei elementy wystroju wnętrz, które najczęściej pojawiały się w mieszkaniach wystawionych w tych serwisie.

Czytaj więcej

Very Peri: oto kolor roku 2022. Przygotujcie się na inwazję fioletu

Jak wynika z analiz, jednym z najsilniejszych trendów, który z pewnością pozostanie z nami na dłużej, jest umiłowanie wnętrz pełnych roślin. Na TikToku hasztag #PlantTok zanotował w ciągu ostatniego roku ponad półtora miliarda odsłon. Najpopularniejszymi frazami były między innymi „zieleń”, „rośliny”, „rośliny domowe” czy „rośliny doniczkowe”. Wśród tych ostatnich prym wiodła oczywiście niezwykle modna monstera.

Wraz z modą na żywe rośliny we wnętrzach idzie w parze trend na ekologiczny sposób prowadzenia domu. TikTok zanotował ogromne zainteresowanie zagadnieniem „zero waste”. Również na Airbnb pojawiło się bardzo dużo domów, które deklarowały funkcjonowanie w zrównoważony sposób.

Z dwoma powyższymi kierunkami wiąże się także modny od kilku sezonów trend „cottagecore”, który zarówno na TikToku, jak i Airbnb, trzyma się bardzo mocno. Tworzą go romantyczne, rustykalne wnętrza, pełne rękodzieła oraz naturalnych tkanin ozdobionych kwiatowymi printami i haftami.

Modne wnętrza na 2022 rok: bogactwo i odrobina nostalgii

Co to znaczy „na bogato”? Zdecydowanie nie chodzi o już chyba nieco wyeksploatowany styl glamour. Maksymalizm definiuje eklektyczna stylistyka według maksymy „more is more”. Wnętrza wypełniają unikatowe meble i przedmioty, które oddają osobowość jego właściciela. Do tego bogato tkane materiały, odważne printy i echa stylu glamour w postaci mięsistych tkanin jak welur czy aksamit.

Wśród użytkowników TikToka i Airbnb wyłoniła się także silna grupa miłośników stylu gotyckiego. Przesycony głębokimi, ciemnymi barwami i antycznymi meblami, wiąże się z pewnym modowo-lifestyle’owym minitrendem o nazwie „goblincore”. Ten z kolei obraca się wokół mrocznej strony przyrody z elementami fantastyki. Fani takiej estetyki (głównie młodzi ludzie) szukali inspiracji pod hasłami „baśniowy”, „gotycki”, „czarodziejski” czy „osobliwy”.

Wydaje się, że ucieczka od prozaicznej rzeczywistości była i jest bardzo silną tendencją wśród osób szukających wnętrzarskich inspiracji. Udowadnia to kolejny, bardziej pogodny niż styl gotycki i bardzo pojemny trend. Autorzy raportu określili go jako „eklektyczną nostalgię”. Tworzy ją wszystko, co charakterystyczne dla designu minionych dekad: od psychodelii lat 60. i 70. po wyrazistą stylistykę lat 80.

Również nostalgią przepełniony jest trend o nazwie „grand millenial”. Stanowi on ukłon w stronę vintage’owej stylistyki, którą można jeszcze czasem znaleźć w domach naszych dziadków. Na Airbnb taki styl reprezentuje ponad 14 tysięcy domów. Zdaniem autorów raportu w 2022 roku będziemy go adaptować za pomocą takich elementów jak wzorzyste tapety, serwetki robione na szydełku czy przedmioty z wikliny.

O ile w 2021 roku aranżowaliśmy swoje domy tak, aby pomieściły przestrzeń prywatną i zawodową, to w 2022 roku zajmiemy się jego ozdabianiem, aby nadać im osobisty, wyjątkowy charakter. Jak wynika z raportu, poszczególne pory roku i święta są dla nas ważną inspiracją. TokTok regularnie zalewają inspiracyjne filmiki na temat sezonowych ozdób, zaś na Airbnb znalazło się ponad 90 tysięcy mieszkań utrzymanych w klimatach jesieni, Hallowen czy świąt Bożego Narodzenia.

Źródło: Airbnb