Ulubiona marka odzieżowa milenialsów bankrutuje. Przegrała z konkurencją z Chin

Znana marka odzieżowa Forever 21 ogłosiła bankructwo swojego oddziału w USA. Zamkniętych zostanie kilkaset sklepów. To już drugi raz, gdy Forever 21 bankrutuje, jednak te turbulencje nie obejmą sklepów poza Stanami Zjednoczonymi, te działają bez zakłóceń.

Publikacja: 17.03.2025 14:56

Sklep Forever 21 w Nowym Jorku.

Sklep Forever 21 w Nowym Jorku.

Foto: Yuki Iwamura/Bloomberg

Popularne marki odzieżowe coraz mocniej odczuwają presję ze strony chińskich potentatów. Warunki rynkowej konkurencji stają się coraz trudniejsze, co boleśnie odczuła marka, która była jednym z pionierów rynku fast fashion i kilkanaście lat temu święciła triumfy wśród młodych ludzi.

Forever 21: bankructwo w Stanach Zjednoczonych

Marka Forever 21 powstała w 1984 w Los Angeles. Jej twórcami było pochodzące z Korei Południowej małżeństwo Jin Sook Chang i Do Won Chang. Forever 21 uchodzi za jedną z pierwszych marek „fast fashion” błyskawicznie reagujących na trendy i produkujących krótkie kolekcje, które odpowiadają na aktualne zapotrzebowanie klientów i klientek.

Z dekady na dekadę amerykańska marka zaczęła zyskiwać coraz większą popularność, zwłaszcza wśród młodych kobiet, którym zależało na kupowaniu modnych i niedrogich ubrań. W 2016 na całym świecie działało już około 800 sklepów Forever 21, z czego zdecydowana większość znajdowała się w Stanach Zjednoczonych.

W szczytowym momencie swojej historii marka zatrudniała kilkadziesiąt tysięcy osób na całym świecie. Wartość sprzedaży sięgała z kolei czterech miliardów dolarów rocznie.

Czytaj więcej

Sukces rywala Zary. Rekordowe inwestycje. „Jesteśmy silniejsi niż kiedykolwiek”

Od kilku lat niezwykle niegdyś lubiana marka mierzy się z coraz większymi problemami finansowymi. Sytuację Forever 21 pogarszała rosnąca konkurencja ze strony takich sklepów internetowych jak Amazon, chińskich gigantów ultraszybkiej mody – Shein i Temu – a także malejący ruch w sklepach stacjonarnych.

Jak informuje agencja Reuters, zarząd Forever 21 nie był w stanie znaleźć podmiotu, który byłby zainteresowany przejęciem około 350 amerykańskich sklepów marki, co umożliwiłoby spółce wyjście z dołka finansowego. W rezultacie w niedzielę firma F21 OpCo, czyli amerykański wydział marki, ogłosiła bankructwo i likwidację Forever 21 w Stanach Zjednoczonych.

Oznacza to koniec liczącej ponad trzy dekady historii marki, ale tylko w USA i w takim kształcie jak dotychczas. Forever 21 wciąż szuka nabywcy. Z oficjalnego komunikatu wynika jednocześnie, że w przypadku kupna marki znak towarowy i własność intelektualna pozostaną w rękach koncernu Authentic Brands – obecnego właściciela Forever 21.

Forever 21: upadłość po raz drugi

Brad Sell, dyrektor finansowy firmy F21 OpCo, wymienił w komunikacie szereg czynników, które złożyły się na trudną sytuację marki. Oprócz konkurencji ze strony innych graczy działających w sektorze taniej odzieży oraz zmieniających się preferencji klientów wskazał on również na zmianę polityki celnej Stanów Zjednoczonych.

Branżowi eksperci zauważają, że do klęski Forever 21 przyczyniła się też sama marka. Z sezonu na sezon ubrania przestały odzwierciedlać najnowsze trendy w modzie, marka zatraciła więc cechę, dzięki której przed laty zyskała sympatię amerykańskich i zagranicznych klientek.

To już drugi raz w przeciągu ostatnich sześciu lat, kiedy marka Forever 21 ogłosiła bankructwo – pierwszy raz miało to miejsce w 2019 roku. Zamknięto wówczas 200 sklepów marki, po czym za kwotę 81 milionów dolarów markę Forever 21 kupił koncern Authentic Brands.

Transakcja pozwoliła marce funkcjonować przez następne lata, jednak sytuacja była coraz gorsza. W ubiegłym roku prezes Authentic Brands Jamie Salter przyznał w jednym z wywiadów, że kupno Forever 21 było błędem.

Europejscy klienci Forever 21 nie odczują skutków wydarzeń w USA. Istniejące sklepy mają funkcjonować tak jak dotychczas, podobnie jak sklep internetowy Forever 21. Od 2016 roku amerykańska marka miała sklepy także w Polsce, ale w 2019 roku, w związku z ogłoszeniem upadłości przez Forever 21 po raz pierwszy, zostały one zamknięte. Obecnie ubrania Forever 21 dostępne są w Polsce tylko poprzez sklep internetowy. 

Popularne marki odzieżowe coraz mocniej odczuwają presję ze strony chińskich potentatów. Warunki rynkowej konkurencji stają się coraz trudniejsze, co boleśnie odczuła marka, która była jednym z pionierów rynku fast fashion i kilkanaście lat temu święciła triumfy wśród młodych ludzi.

Forever 21: bankructwo w Stanach Zjednoczonych

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Biznes
Potentat branży luksusowej debiutuje z nową marką. Wyzwanie rzucone rywalom
Biznes
Polscy winiarze cieszą się z silnych mrozów. „Tegoroczne zbiory są wyjątkowe”
Biznes
Najlepiej zarabiający influencer na świecie chce kupić TikToka. Ma już inwestora
Biznes
Europejska marka luksusowa przejęta przez Chińczyków. Skusiły ich świetne wyniki
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Biznes
Firma z Sycylii chce zablokować nowy biznes Zary. Spór o dwie litery w nazwie
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń