Marki luksusowe mają problem. W magazynach niesprzedane rzeczy warte miliardy

Nadprodukcja dotyczy również branży luksusowej. W magazynach znanych marek zalegają niesprzedane wyroby warte miliardy euro.

Publikacja: 13.03.2024 13:12

Autorzy raportu szacują, że na przestrzeni ostatniej dekady wartość niesprzedanych towarów czołowych

Autorzy raportu szacują, że na przestrzeni ostatniej dekady wartość niesprzedanych towarów czołowych koncernów luksusowych wzrosła dwukrotnie.

Foto: Artem Beliaikin Unsplash

Boom na kupowanie wyrobów luksusowych marek, który miał apogeum w trakcie pandemii, ostatnio wyhamował, przez co marki z tej branży dotknął problem nadprodukcji. W rezultacie w magazynach zalegają tony niesprzedanych produktów, z którymi nie ma co zrobić – raportuje branżowy serwis Business of Fashion.

Nadprodukcja w branży luksusowej

W 2023 roku rynek dóbr luksusowych odnotował spowolnienie. Obronną ręką wyszła z tej sytuacji jedynie część firm, między innymi Hermès czy Brunello Cucinelli, które w ubiegłym roku zanotowały bardzo zadowalające wyniki finansowe.

Tego samego nie może stwierdzić wiele innych marek luksusowych. Mowa przede wszystkim o tych należących do dwóch gigantów branży dób luksusowych – LVMH i Keringa, posiadające takie marki jak Louis Vuitton, Gucci, Dior, Bottega Veneta czy Fendi.

Ekspertom z serwisu Business of Fashion udało się ustalić, że pod koniec ubiegłego roku w magazynach tych koncernów zalegają mnóstwo niesprzedanych ubrań, torebek, obuwia i innych produktów, a do tego również niedokończone wyroby i surowe materiały. BoF informuje, że wartość całego tego towaru można liczyć w miliardach euro.

Eksperci, na których powołuje się Business of Fashion, podają, że w magazynach LVMH zalega towar wart 3,2 miliarda euro. Dla porównania, w 2022 roku wartość niesprzedanych wyrobów i innych towarów wynosiła 2,7 miliarda. Z kolei Kering ma w magazynach produkty o wartości półtora miliarda – wyższej o 200 tysięcy euro w porównaniu z sytuacją z roku 2022. Autorzy raportu BoF szacują, że na przestrzeni ostatniej dekady wartość niesprzedanych towarów obydwu koncernów wzrosła dwukrotnie.

Okazuje się więc, że problem nadprodukcji dotyczy nie tylko niedrogich marek odzieżowych wpisujących się w trend tak zwanej „szybkiej mody” (fast fashion), ale również marek luksusowych. Paradoksalnie, te ostatnie od dawna chwalą się tym, że są bardziej zrównoważone od sieciówek, ponieważ produkują mniejsze ilości wyrobów, których „życie” jest obliczone na wiele lat. Liczby udowadniają jednak, że to mit.

Marki luksusowe: niesprzedany towar wart miliardy euro

Marki luksusowe produkują więcej niż są w stanie sprzedać, z czym próbują sobie radzić na różne sposoby. Nie jest to jednak proste, bo dla utrzymania ekskluzywności, producenci dóbr luksusowych niechętnie patrzą na współpracę z outletami, rzadko też sięgają po duże obniżki cen, bo takie zabiegi mogłyby obniżyć prestiż marek.

W przeszłości dość częsta była utylizacja produktów, co było wstydliwym sekretem wielu producentów. Taka praktyka będzie jednak zanikać – przynajmniej w UE, bo w Europie jest coraz mniejsze przyzwolenie na to. W 2022 roku rząd Francji zakazał niszczenia ubrań, w najbliższym czasie w ślady Paryża pójdą kolejne kraje Unii Europejskiej.

Niektóre marki zobowiązały się ograniczyć nadprodukcję. W 2021 roku koncern LVMH wszedł we współprace z firmą Google, aby algorytmy sztucznej inteligencji opracowały bardziej zrównoważone strategie produkcji i dystrybucji produktów. Niedawno Kering poszedł tą samą drogą.

Coraz więcej marek – również te należące do powyższych gigantów branży luksusowej – prowadzi programy wewnętrznego upcyklingu i recyklingu swoich wyrobów. Największy problem mają największe marki – całe przedsięwzięcie musi się bowiem opłacać. Raport ekspertów BoF udowadnia, że w kwestii walki z nadprodukcją marki mają przed sobą jeszcze długą drogę do osiągnięcia zadowalających rezultatów.

Boom na kupowanie wyrobów luksusowych marek, który miał apogeum w trakcie pandemii, ostatnio wyhamował, przez co marki z tej branży dotknął problem nadprodukcji. W rezultacie w magazynach zalegają tony niesprzedanych produktów, z którymi nie ma co zrobić – raportuje branżowy serwis Business of Fashion.

Nadprodukcja w branży luksusowej

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Sukcesja w polskich firmach. Ekspertka: Problemem jest „syndrom założyciela”
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Biznes
Business Fashion Environment Summit 2024: moda w obliczu wielkich wyzwań
Biznes
„Efekt Tiktoka” dotknął kolejną branżę. Potentat nie nadąża z produkcją
Biznes
Kryzys w ulubionej marce odzieżowej generacji Z. „Przeprowadzka albo zwolnienie”
Biznes
Najbardziej znany francuski dom mody pozwany o plagiat. Poszło o kieszonkę