Biura do wynajęcia zamiast działu AGD: Tesco ma pomysł na pustoszejące sklepy

Przestrzenie coworkingowe i sale do spotkań biznesowych – takie usługi testuje sieć Tesco w sklepach w Wielkiej Brytanii. Chodzi o wykorzystanie pustych powierzchni supermarketów, z których znikają kolejne działy, bo klienci wolą zakupy online.

Publikacja: 13.05.2022 15:50

Biura do wynajęcia zamiast działu AGD: Tesco ma pomysł na pustoszejące sklepy

Foto: Oxana Melis

Miejsce pracy i sklep pod ręką – taką możliwość oferuje swoim londyńskim klientom popularna sieć supermarketów. Tesco postanowiło wydzielić przestrzenie w swoim sklepie dla wszystkich, którzy szukają komfortowego zakątka do pracy. To sposób na wykorzystanie pustoszejących sklepów wielkopowierzchniowych. Klienci coraz rzadziej kupują w nich sprzęt AGD czy RTV, bo wybierają zakupy online, dlatego te działy znikają z supermarketów. Tesco w Wielkiej Brytanii chce w nowy sposób zarabiać na tej przestrzeni.

Biuro do wynajęcia w supermarkecie Tesco

Zoom w sali konferencyjnej, potem szybkie zakupy i błyskawiczny powrót do biurka – już niebawem mieszkańcy Londynu będą mieli szansę wyrwać się z domu w trakcie pracy zdalnej, a przy okazji znacznie zaoszczędzić czas na wyprawach po zakupy. Nowe rozwiązanie wejdzie w życie w jednym z supermarketów Tesco w londyńskiej dzielnicy New Malden.

Pomysł polega na tym, aby w tych zakątkach supermarketu, gdzie jest wystarczająco dużo miejsca, wydzielić specjalne przestrzenie biurowe. Znajdzie się w nich 12 kameralnych stanowisk pracy i aż 30 przestrzeni coworkingowych.

Miejsca jest tak dużo, że na terenie sklepu powstanie nawet sala konferencyjna. Wszystkie te przestrzenie będą rozsiane po całym supermarkecie. Realizacja pilotażowego projektu o nazwie „Spaces” to wynik współpracy Tesco i firmy IWG, dostarczającej elastycznych rozwiązań i przestrzeni biurowych.

Czytaj więcej

Polityczna poprawność wygrała: w Anglii zmieniają tytuł obrazu Paula Cezanne'a

Taka idea przyszła do głowy menedżerom Tesco w momencie, kiedy pustoszały kolejne przestrzenie sklepu. Powód? Sprzedaż elektroniki, płyt z grami, filmami czy muzyką, a także wielu innych produktów, w dużej mierze przeniosła się do internetu.

To jeden z efektów pandemii, który nadal się utrzymuje. Po wielu miesiącach kolejnych lockdownów ludzie zdążyli się już przyzwyczaić do zakupów online. W rezultacie w sklepach przybyło pustych przestrzeni, za które firmy, czyli najemcy, nadal muszą płacić czynsz.

Projekt Tesco i IWG jest więc sposobem na efektywne zagospodarowanie niewykorzystanej przestrzeni. Jeżeli się przyjmie, podobne przestrzenie powstaną również w innych supermarketach sieci.

Elastyczne przestrzenie biurowe: „nowa normalność” 

Stworzenie projektu „Spaces” wynika też z szybko rosnącego zapotrzebowania pracowników umysłowych na miejsca do pracy. Wiele firm na stałe bowiem zrezygnowało z wymogu pracy w biurze i znacznie bardziej elastycznie podchodzi do prowadzenia działalności.

Niekiedy też z powodu pandemii sytuacja finansowa przedsiębiorstw wyklucza możliwość wynajmu przestrzeni biurowej – tak jak to było przed pandemią. W rezultacie wiele osób już na stałe ma możliwość – a nawet jest zmuszonych – do pracy zdalnej.

W rezultacie w ostatnich miesiącach nastąpił ogromny boom na elastyczne stanowiska pracy i przestrzenie coworkingowe. Takie miejsca można znaleźć bez trudu, i to nie tylko w centrach wielkich miast, ale również na przedmieściach. Swoje przestrzenie coworkingowe, na różnych zasadach, oferują kawiarnie, banki, lotniska i wiele innych podmiotów.

Tak duże zainteresowanie tymi miejscami wynika z tego, że przejście na pracę zdalną niesie ze sobą rozmaite skutki dla psychiki – również te negatywne. Z jednej strony mamy bowiem spokój, bo nikt nam nie przeszkadza, z drugiej zaś – potrzebujemy kontaktu z drugim człowiekiem, który nas zmotywuje, zainspiruje lub po prostu posiedzi i porozmawia z nami w przerwie na kawę.

Ludzie, którzy chcąc nie chcąc pracują zdalnie, szukają sposobu, aby zachować jakikolwiek balans między życiem zawodowym a prywatnym. Pragną mieć bezpośredni kontakt z osobami, które nie są wyłącznie członkami rodziny lub współlokatorami.

Biznes
Najlepiej zarabiający influencer na świecie chce kupić TikToka. Ma już inwestora
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Biznes
Europejska marka luksusowa przejęta przez Chińczyków. Skusiły ich świetne wyniki
Biznes
Firma z Sycylii chce zablokować nowy biznes Zary. Spór o dwie litery w nazwie
Biznes
Porażka miliardera w walce o sukcesję. Zapadła decyzja w "procesie dekady"
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Biznes
Europejski „król luksusu” w tarapatach. Spadek wartości o 30 miliardów euro
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej