Mało która wystawa może pochwalić się tak dużym i zróżnicowanym gronem kuratorów. 17 pracowników ochrony w Muzeum Sztuki w Baltimore (BMA) stworzyło wystawę pt. „Guarding the Art” („Strzegąc sztuki”). Kluczem wystawy był ich autorski wybór najbardziej wartościowych – w ich opinii – dzieł sztuki.

Kto najlepiej zna sztukę? Ci, którzy ją chronią

Niewielu miłośników sztuki ma świadomość, że owymi osobami, które stoją na jej straży, są nie tylko historycy czy konserwatorzy. Nie mniej zaangażowani w opiekę nad dziełami sztuki są ochroniarze, którzy przez wiele godzin strzegą cennych artefaktów.

Pomysłodawczynią tego ciekawego projektu jest zasiadająca w zarządzie Muzeum Sztuki w Baltimore Amy Elias. W zasobach instytucji znajdują się między innymi takie cenne dzieła jak rzeźba pt. „Myśliciel” Auguste’a Rodina, „Mała Tancerka” Edgara Degasa, obrazy Antoona van Dycka, Paula Cezanne’a czy największa publiczna kolekcja obrazów Henri’ego Matisse’a.

Ideą, która przyświecała Amy Elias, było stworzenie wystawy w duchu inkluzywności i otwartości. Wystawa, którą stworzyli pracownicy ochrony muzeum, powinna być jak bardziej zrozumiała i reprezentatywna dla członków lokalnej społeczności, czyli odbiorców wystawy.

Czytaj więcej

„Zbawiciel świata” w Austrii. Niezwykłe odkrycie w muzeum w Wiedniu. „To Tycjan”

Elias poprosiła więc pracowników ochrony BMA, aby wybrali te dzieła, które są ich zdaniem najcenniejsze i najbardziej znaczące. Czyli jakie? Odpowiedź na to pytanie pomysłodawczyni wystawy zostawiła samym ochroniarzom.

W trakcie trwających dwa lata przygotowań ochroniarze zaangażowali się we współpracę z ekspertami z muzeum w Baltimore. Mentorką całego przedsięwzięcia była znana amerykańska historyczka sztuki i kuratorka, dr Lowery Stokes Sims.

Ochroniarze muzeum uczestniczyli we wszystkich etapach pracy nad tworzeniem wystawy: od zbioru dzieł, poprzez projekt przestrzeni wystawowej i stworzenie katalogu wystawy, aż po działania marketingowe.

„Guarding the Art”: wystawa okiem strażników muzeum

Efektem tej wieloosobowej współpracy stała się kolekcja, która odzwierciedla spojrzenie samych ochroniarzy na dzieła, których pilnują każdego dnia. Ma to unaocznić widzom fakt, że ludzi tych nie definiuje jedynie ich praca, ale również indywidualne zainteresowania, pasje, a przede wszystkim – ich własna wrażliwość na sztukę.

Jak podkreślają pracownicy Muzeum Sztuki w Baltimore w opisie wystawy, ochroniarze pracujący w tej instytucji są aktywni również w innych dziedzinach, wykazują też wiele wyjątkowych talentów. Wśród pracowników straży w BMA znajdują się między innymi kucharze, nauczyciele, a nawet pisarze i artyści.

Tak zróżnicowane grono kuratorów pozwoliło stworzyć wystawę, której dodatkowym celem było odwrócenie status quo, gdzie wystawę tworzą wyłącznie eksperci. Cytowana przez Zoe Sottile z CNN naczelna kuratorka muzeum, Asma Naeem, powiedziała, że wystawa stanowi odpowiedź na takie pytania jak: „Dla kogo są muzea? Kto może rozmawiać o sztuce? Kto posiada wiedzę na jej temat?”

W związku z tym, że przygotowanie wystawy było zadaniem wykraczającym poza standardowe obowiązki ochroniarzy BMA, dostali oni za nie dodatkowe wynagrodzenie. Wystawę otwarto 27 marca 2022 roku. Potrwa ona do 10 lipca.