Jak regularnie zmieniać perfumy bez konieczności kupowania kolejnego drogiego flakonu? Realizację tego pomysłu umożliwia wykorzystanie sprawdzonych modeli subskrypcyjnych, w ramach których dzięki stałęmu abonamentowi można zamawiać nie tylko usługi, ale też nowe buty czy ubrania. Przeniesienie tego pomysłu na grunt branży perfumeryjnej to zasługa holenderskiej firmy Parfumado, stworzonej w 2017 roku przez rodzeństwo van Rooy, Martijna i Floor.

Czytaj też: Jeden składnik sprawia, że te perfumy kosztują zawrotne sumy

Jak to działa? Użytkownicy Parfumado w ramach stałego abonamentu w wysokości 14,95 euro mają do wyboru 450 zapachów, i co miesiąc otrzymują jedno małe opakowanie perfum o pojemności 8 ml. Dodatkowo klienci odpowiadają na pytania dotyczące swoich preferencji zapachowych, a specjalny algorytm, wykorzystujący opinie innych klientów i ich profile zapachowe, doradza, który produkt powinien im przypaść do gustu. W ciągu 3,5 roku działalności firma stworzyła ponad 150 tysięcy takich unikalnych profili.

Podczas lockdownu Parfumado podwoiła obroty, dwukrotnie zwiększyła się także liczba subskrybentów usługi. Dziś firma wysyła 35 tysięcy pojemników miesięcznie i zamierza podbić kolejne rynki – rozszerzanie działalności zaczyna od Belgii. Oprócz Holandii, kraju z którego pochodzą założenie firmy, serwis działa również w Wielkiej Brytanii. Ambicje rodzeństwa Van Rooy są znacznie większe. Jak powiedział Martijn van Rooy w rozmowie z serwisem „Retail Detail”, celem firmy jest zbudowanie „numeru jeden, jeśli chodzi o europejskie platformy kosmetyczne oparte na analizie danych”.

Założyciele firmy podkreślają, że dystrybucja próbek to kluczowy kanał marketingowy dla marek kosmetycznych, ale w przypadku perfum odbywa się ona chaotycznie, bez przemyślanej strategii. Dlatego twórcy w ubiegłym roku stworzyli kolejną markę, tym razem skupioną na marketingu – Rocket Campaings, umożliwiającą dystrybucję zalegających w magazynach z powodu pandemii próbek w sposób spersonalizowany i angażujący odbiorców. Do tego celu firma wykorzystuje informacje na temat konsumenckich preferencji, uzyskane m.in. dzięki tworzeniu wspomnianych wcześniej profili i baz danych.