Idą zmiany: markami modowymi rządzą duety męsko–damskie

Prada czy Fendi zdecydowały się na stworzenie dwóch stanowisk dyrektorów kreatywnych nie tylko po to, by podkreślić rosnącą rolę kobiet

Publikacja: 19.11.2020 17:40

Fot: Miuccia Prada i Raf Simons/ fot. mat. prasowe Prada

Fot: Miuccia Prada i Raf Simons/ fot. mat. prasowe Prada

Foto: Fot: Miuccia Prada i Raf Simons/ fot. mat. prasowe Prada

Mężczyźni nadal stanowią większość, jeśli chodzi o stanowiska dyrektorów kreatywnych w największych światowych domach mody. Wg obliczeń serwisu WWD, który wziął pod uwagę projektantów z 265 firm, biorących udział w najważniejszych wydarzeniach sezonu pokazowego w Nowym Jorku, Mediolanie, Paryżu i Londynie, mężczyźni mają decydujący głos jeśli chodzi o kształt kolekcji w 51 procent marek, kobiety – jedynie w przypadku 38 procent.

Czytaj też: Transfer roku w świecie mody – Kim Jones zostanie następcą Karla Lagerfelda

Jednocześnie coraz więcej firm – jak Prada czy Fendi –  decyduje się na podwójne, męsko-kobiece przywództwo. WWD oblicza, że ten model wykorzystuje już 7% czołowych marek świata mody. Przykładem niech będą wspólne rządy Miucci Prady i Rafa Simonsa w Pradzie. Celem takich zmian jest nie tylko zwiększenie kobiecej reprezentacji na kluczowych stanowiskach – chodzi też o wartość praktyczną.

„Mieszanka różnych punktów widzenia jest ważniejsza niż kiedykolwiek, jeśli chce się przemówić do usieciowionego, globalnego odbiorcy” – mówi w rozmowie z WWD Tom Scott, profesor projektowania mody z nowojorskiego Fashion Institute of Technology. Jego zdaniem duety na czele domów mody są częścią szerszego zjawiska, czyli otwarcia na dialog; mieszanki narodowości, ludzi w różnym wieku i pochodzących z różnych środowisk, którzy umożliwiają stworzenie nowoczesnej perspektywy projektowania.

Inni eksperci, pytani przez WWD o rolę kreatywnych duetów w dzisiejszej modzie, podkreślają szczególne znaczenie połączenia perspektywy męskiej i kobiecej w momencie, gdy coraz większe znaczenie odgrywa moda niebinarna, nieprzyporządkowana do płci. Wiele marek nadrabia także wynikające z różnych (również biznesowych) względów zaległości w ofertach dla kobiet.

Emma Davidson z agencji Denza Limited dodaje, że kobieco-męskie duety to nie tyle nowość w świecie mody, co potwierdzenie stanu faktycznego. „Dyrektorzy kreatywni nie zamykają się w bańce, tylko przynoszą do firmy całe uniwersum” – mówi Davidson i przywołuje przykłady współpracownic znanych projektantów (jak Lucy Beeden, prawa ręka Kima Jonesa) które teraz zostają przynajmniej częściowo docenione za swoją rolę w grze zespołowej, jaką jest projektowanie.

Mężczyźni nadal stanowią większość, jeśli chodzi o stanowiska dyrektorów kreatywnych w największych światowych domach mody. Wg obliczeń serwisu WWD, który wziął pod uwagę projektantów z 265 firm, biorących udział w najważniejszych wydarzeniach sezonu pokazowego w Nowym Jorku, Mediolanie, Paryżu i Londynie, mężczyźni mają decydujący głos jeśli chodzi o kształt kolekcji w 51 procent marek, kobiety – jedynie w przypadku 38 procent.

Czytaj też: Transfer roku w świecie mody – Kim Jones zostanie następcą Karla Lagerfelda
Styl
Pierpaolo Piccioli odchodzi z Valentino. To on uratował słynny włoski dom mody
Styl
Rośnie fala „przyjaznych oszustw” w e-sklepach. To problem przed Black Friday
Styl
Barbara M. Roberts, czyli Barbie. Kto wymyślił najsłynniejszą lalkę świata?
Styl
Jak się ubrać na koronację króla? Karol III zmienia wielowiekowe zasady
Styl
„Rośliny niezłomne”. Chwasty gwiazdami słynnej wystawy ogrodniczej w Londynie