Uliczny sprzedawca bułek z wyróżnieniem Michelina

80-letni Tajwańczyk, który od sześciu dekad sprzedaje na ulicy w Tajpej bułki przygotowywane na parze faszerowane wieprzowiną, zdobył wyróżnienie w przewodniku Michelina

Publikacja: 02.09.2020 13:58

Uliczny sprzedawca bułek z wyróżnieniem Michelina

Foto: pierożki chińskie na parze. Fot: Natsuki/Unsplash

Przywykliśmy do tego, że słynny przewodnik kulinarny Michelin nagradza przede wszystkim drogie restauracje serwujące wyszukane dania. Kolejne wyróżnienia dla słynnnych szefów kuchni nieustannie przyciągają uwagę. Złośliwi mówią, że inspektorzy Michelin są niechętni zmianom i najbardziej lubią europejski „fine dining”.

Czytaj też: Na świecie 8 na 10 lokali z gwiazdką Michelin znów działa. W Polsce jest dużo gorzej

Coś się jednak zmienia. Od paru lat popularność na całym świecie zyskuje uliczne jedzenie, dowodem mogą być choćby tłumy na warszawskim Nocnym Markecie – największej w Polsce przestrzeni, która latem co weekend gości najciekawszych przedstawicieli warszawskiego street foodu.

Tę zmianę zaczynają też dostrzegać recenzenci przewodnika kulinarnego Michelin. Szczególnie wyraźnie widać to w Azji, gdzie od wielu dekad street food to nieodłączna część nocnego życia metropolii.

Przewodnik Michelin: nagrody dla azjatyckiego street foodu

W 2015 roku w przewodniku po raz pierwszy pojawiła się nowa kategoria „street food”, rok później gwiazdki Michelin otrzymały dwie uliczne knajpki z Singapuru. W 2018 roku, w pierwszej edycji przewodnika kulinarnego po Bangkoku, gwiazdkę przyznano ulicznej jadłodajni Raan Jay Fai specjalizującej się w owocach morza serwowanych z woka. Te decyzje przyciągnęły tłumy gości mających ochotę spróbować, jak smakuje gwiazdkowa kuchnia serwowana na ulicy. 

W przypadku stoiska z pierożkami w Tajpej, stolicy Tajwanu, będzie podobnie. W najnowszej edycji przewodnika „Michelin Guide Taipei & Taichung 2020”, opisującej restauracje dwóch najważniejszych metropolii na wyspie, wyróżnienia Bib Gourmand przyznano łącznie 31 restauracjom i 23 stoiskom ze street foodem.

Jedno z tych miejsc jest szczególne: to Yuan Fang Guabao, stoisko z bułkami przygotowywanymi na parze na Huaxi Street Night Market, miejscu, które mieszkańcy Tajpej owiedzają wieczorami w poszukiwaniu dobrego street foodu. 

Stoisko w Tajpej wyróżnione przez recenzentów Michelina, prowadzi 80-letni mężczyzna od sześciu dekad serwujący tę samą potrawę: bułki robione na parze nadziewane duszoną wieprzowiną, kiszonymi warzywami, orzeszkami ziemnymi i kolendrą.

Tajwan jest kulinarną mekką w Azji Wschodniej: wyróżnienie przewodnika Michelin zdobyło już ponad 200 restauracji i knajp ze street foodem w tym kraju. Wśród nich jedna restauracja ma 3 gwiazdki, 7 – dwie gwiazdki, a 22 – jedną gwiazdkę Michelin. 

W Polsce wyróżnienia w tym przewodniku otrzymało łącznie 38 restauracji – trzy z nich mają gwiazdkę (warszawskie Atelier Amaro i Senses, krakowska Bottiglieiria 1881), 6 – wyróżnienie Bib Gourmand, oznaczające w przewodniku dobre jedzenie za dobrą cenę. Kolejnych 29 restauracji w Polsce otrzymało „talerz” Michelina, co oznacza po prostu bardzo dobrą kuchnię.

Przywykliśmy do tego, że słynny przewodnik kulinarny Michelin nagradza przede wszystkim drogie restauracje serwujące wyszukane dania. Kolejne wyróżnienia dla słynnnych szefów kuchni nieustannie przyciągają uwagę. Złośliwi mówią, że inspektorzy Michelin są niechętni zmianom i najbardziej lubią europejski „fine dining”.

Czytaj też: Na świecie 8 na 10 lokali z gwiazdką Michelin znów działa. W Polsce jest dużo gorzej
Pozostało 84% artykułu
Street food
Światowy dzień pizzy 2024. Trzy pizzerie z Polski wśród najlepszych w Europie
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Street food
Gdzie we Włoszech jest najlepsza pizza? Narodowy konkurs rozstrzygnięty
Street food
Ulubiony fast food Niemców? Currywurst przegrał z daniem, które kochają Polacy
Street food
Burger Drwala w innych krajach Europy. Nie tylko Polacy są głodni nowości
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Street food
Frytki produktem luksusowym? Inflacja wykańcza belgijski przysmak z majonezem
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni