Kiedyś sprawy w świecie motoryzacji były proste. Mieliśmy sedany, auta kombi, hatchbacki i samochody sportowe o nadwoziu coupé. Potem wszystko się skomplikowało. Dzisiaj ten podział przestaje obowiązywać, a pojęcia w motoryzacji stały się płynne. Dlatego ten model Audi to SUV, ale też trochę coupé. Czy to ma znaczenie? Nie aż tak duże, jak to, że e-tron Sportback to auto elektryczne.

Audi e-tron Sportback: elektryczny, elektryzujący

Żadna zmiana technologii nie następowała w świecie motoryzacji tak szybko jak elektryfikacja aut. Kilka lat temu myśleliśmy o autach elektrycznych jako o ciekawostce. Dzisiaj to rzeczywistość. 

Najważniejszą innowacją w modelu e-tron Sportback jest napęd. Tworzą go dwa asynchroniczne silniki elektryczne umieszczone przy każdej osi. Zasilane są one prądem trójfazowym wytwarzanym przez układ energoelektroniczny pojazdu. W przypadku modelu e-tron Sportback 55 quattro, do dyspozycji kierowcy jest moc 265 kW i moment obrotowy 561 Nm. W trybie boost moc można podnieść do 300 kW, a moment obrotowy – do 664 Nm. 

Dwustopniowe przekładnie planetarne z jednym zakresem biegów przenoszą momenty obrotowe z silników elektrycznych na osie. Do wyboru biegów służy przełącznik, który umieszczono w dźwigni znajdującej się nad tunelem środkowym, służącej także jako podparcie dłoni.

Przyczepność na każdej nawierzchni zapewnia elektryczny napęd na cztery koła. To nowa odsłona słynnego systemu quattro. W modelu e-tron Sportback komputer steruje idealnym rozkładem momentu obrotowego między osiami. W normalnych warunkach drogowych Audi e-tron Sportback wykorzystuje tylko silnik napędzający tylną oś.

Innowacje wewnątrz i na zewnątrz

Sportback to druga w kolejności premiera serii aut e–tron. Tym razem dostaliśmy dynamicznego SUV–a o sportowej sylwetce, w której jednak z łatwością można odnaleźć elementy nawiązujące do języka stylistycznego marki Audi. Wspólne pozostały linie nadwozia, charakterystyczny kształt osłony chłodnicy Singleframe, podobnie poprowadzona została też linia reflektorów przednich.

Audi e-tron Sportback
Fot: materiały prasowe

Audi e-tron Sportback przynosi jednak sporo innowacji. Przednie lampy po raz pierwszy w przypadku Audi wyposażono w cyfrowe reflektory diodowe Matrix. Jaką spełniają funkcję? Mogą na przykład generować animacje i wyświetlać je na ścianie czy podłożu. Dzięki temu przestrzeń wokół samochodu ożywa. W czasie jazdy światła cyfrowe jeszcze lepiej dostosowują się do warunków ina drodze i precyzyjniej oświetlają teren przed samochodem. Użycie tak zaawansowanych świateł cyfrowych to innowacja w skali całej branży motoryzacyjnej. 

e-tron Sportback: gotowy do drogi

Audi e-tron Sportback w wersji 55 quattro można na stacjach szybkiego ładowania ładować prądem stałym o mocy do 150 kW. W niecałe pół godziny akumulator zostanie naładowany do poziomu 80%, co wystarcza na kolejny odcinek podróży. Akumulatory modelu e-tron Sportback 50 quattro można ładować z mocą do 120 kW i osiągnąć identyczny stan naładowania w takim samym czasie. 

Audi oferuje usługę ładowania e-tron Charging Service, dzięki niej kierowcy zyskują dostęp do ponad 140 000 stacji ładowania w 24 krajach w Europie. Można też ładować Audi e-tron Sportback we własnym garażu. Skuteczność takiego rozwiązania zależy od wydajności domowej sieci zasilania.

Wnętrze: komfort i technologia

Z zewnątrz e-tron Sportback przywodzi na myśl skojarzenia z autami sportowymi. Wizyta w środku pozwala przekonać się, że to auto, które bez trudu pomieści pięć osób, a także ich bagaże. Miejsce na stopy pasażerów na tylnej kanapie jest niemal zupełnie płaskie, wyjąwszy niewielki stopień w miejscu środkowego tunelu. Auto ma dwa bagażniki, wraz z 60-litrowym bagażnikiem pod maską z przodu, w którym znalazło się miejsce dla zestawu narzędzi i kabla do ładowania, samochód oferuje przestrzeń ładunkową o łącznej pojemności 615 litrów.

Wnętrze Audi e-tron Sportback zachowuje spójność z rozwiązaniami stosowanymi w innych modelach tej firmy. To połączenie minimalistycznej elegancji z najnowszymi rozwiązaniami. Deska rozdzielcza, wyposażona w dwa wyświetlacze dotykowe, jest lekko zwrócona ku kierowcy. Gdy górny wyświetlacz zostanie wyłączony, wtapia się on w lśniącą powierzchnię otaczającego go czarnego panelu.

Fot: materiały prasowe

To samochód elektryczny, zatem hałasy znane z aut spalinowych są tu nieobecne. To dało pole do popisu inżynierom odpowiedzialnym za opracowanie akustyki wnętrza modelu e-tron Sportback i przygotowanie zestawu audio, który pozwoli w całości wykorzystać potencjał drzemiący w tym wnętrzu. W samochodzie może zostać zainstalowany opcjonalny sprzęt nagłaśniający Bang & Olufsen Premium Sound System z trójwymiarowym dźwiękiem.

Zestaw audio to nie wszystko, multimedialnym sercem na pokładzie e-trona jest system infotainment MMI Navigation. Oferuje on między innymi standard transmisji zdanych zgodny z LTE Advanced, a także możliwość korzystania z pokładowego hotspota. Aplikacja myAudi pozwala połączyć samochód ze smartfonem. Dzięki temu właściciel może zdalnie zarządzać wszystkimi procesami ładowania auta, a także sprawdzać stan akumulatora czy zasięgu, uruchamiać proces ładowania czy wyświetlać statystyki jazdy.

Materiał powstał we współpracy z Audi.

Kiedyś sprawy w świecie motoryzacji były proste. Mieliśmy sedany, auta kombi, hatchbacki i samochody sportowe o nadwoziu coupé. Potem wszystko się skomplikowało. Dzisiaj ten podział przestaje obowiązywać, a pojęcia w motoryzacji stały się płynne. Dlatego ten model Audi to SUV, ale też trochę coupé. Czy to ma znaczenie? Nie aż tak duże, jak to, że e-tron Sportback to auto elektryczne.

Audi e-tron Sportback: elektryczny, elektryzujący

Żadna zmiana technologii nie następowała w świecie motoryzacji tak szybko jak elektryfikacja aut. Kilka lat temu myśleliśmy o autach elektrycznych jako o ciekawostce. Dzisiaj to rzeczywistość. 

Najważniejszą innowacją w modelu e-tron Sportback jest napęd. Tworzą go dwa asynchroniczne silniki elektryczne umieszczone przy każdej osi. Zasilane są one prądem trójfazowym wytwarzanym przez układ energoelektroniczny pojazdu. W przypadku modelu e-tron Sportback 55 quattro, do dyspozycji kierowcy jest moc 265 kW i moment obrotowy 561 Nm. W trybie boost moc można podnieść do 300 kW, a moment obrotowy – do 664 Nm. 

Dwustopniowe przekładnie planetarne z jednym zakresem biegów przenoszą momenty obrotowe z silników elektrycznych na osie. Do wyboru biegów służy przełącznik, który umieszczono w dźwigni znajdującej się nad tunelem środkowym, służącej także jako podparcie dłoni.

Przyczepność na każdej nawierzchni zapewnia elektryczny napęd na cztery koła. To nowa odsłona słynnego systemu quattro. W modelu e-tron Sportback komputer steruje idealnym rozkładem momentu obrotowego między osiami. W normalnych warunkach drogowych Audi e-tron Sportback wykorzystuje tylko silnik napędzający tylną oś.

Innowacje wewnątrz i na zewnątrz

Sportback to druga w kolejności premiera serii aut e–tron. Tym razem dostaliśmy dynamicznego SUV–a o sportowej sylwetce, w której jednak z łatwością można odnaleźć elementy nawiązujące do języka stylistycznego marki Audi. Wspólne pozostały linie nadwozia, charakterystyczny kształt osłony chłodnicy Singleframe, podobnie poprowadzona została też linia reflektorów przednich.

Audi e-tron Sportback
Fot: materiały prasowe

Audi e-tron Sportback przynosi jednak sporo innowacji. Przednie lampy po raz pierwszy w przypadku Audi wyposażono w cyfrowe reflektory diodowe Matrix. Jaką spełniają funkcję? Mogą na przykład generować animacje i wyświetlać je na ścianie czy podłożu. Dzięki temu przestrzeń wokół samochodu ożywa. W czasie jazdy światła cyfrowe jeszcze lepiej dostosowują się do warunków ina drodze i precyzyjniej oświetlają teren przed samochodem. Użycie tak zaawansowanych świateł cyfrowych to innowacja w skali całej branży motoryzacyjnej. 

e-tron Sportback: gotowy do drogi

Audi e-tron Sportback w wersji 55 quattro można na stacjach szybkiego ładowania ładować prądem stałym o mocy do 150 kW. W niecałe pół godziny akumulator zostanie naładowany do poziomu 80%, co wystarcza na kolejny odcinek podróży. Akumulatory modelu e-tron Sportback 50 quattro można ładować z mocą do 120 kW i osiągnąć identyczny stan naładowania w takim samym czasie. 

Audi oferuje usługę ładowania e-tron Charging Service, dzięki niej kierowcy zyskują dostęp do ponad 140 000 stacji ładowania w 24 krajach w Europie. Można też ładować Audi e-tron Sportback we własnym garażu. Skuteczność takiego rozwiązania zależy od wydajności domowej sieci zasilania.

Wnętrze: komfort i technologia

Z zewnątrz e-tron Sportback przywodzi na myśl skojarzenia z autami sportowymi. Wizyta w środku pozwala przekonać się, że to auto, które bez trudu pomieści pięć osób, a także ich bagaże. Miejsce na stopy pasażerów na tylnej kanapie jest niemal zupełnie płaskie, wyjąwszy niewielki stopień w miejscu środkowego tunelu. Auto ma dwa bagażniki, wraz z 60-litrowym bagażnikiem pod maską z przodu, w którym znalazło się miejsce dla zestawu narzędzi i kabla do ładowania, samochód oferuje przestrzeń ładunkową o łącznej pojemności 615 litrów.

Wnętrze Audi e-tron Sportback zachowuje spójność z rozwiązaniami stosowanymi w innych modelach tej firmy. To połączenie minimalistycznej elegancji z najnowszymi rozwiązaniami. Deska rozdzielcza, wyposażona w dwa wyświetlacze dotykowe, jest lekko zwrócona ku kierowcy. Gdy górny wyświetlacz zostanie wyłączony, wtapia się on w lśniącą powierzchnię otaczającego go czarnego panelu.

Fot: materiały prasowe

To samochód elektryczny, zatem hałasy znane z aut spalinowych są tu nieobecne. To dało pole do popisu inżynierom odpowiedzialnym za opracowanie akustyki wnętrza modelu e-tron Sportback i przygotowanie zestawu audio, który pozwoli w całości wykorzystać potencjał drzemiący w tym wnętrzu. W samochodzie może zostać zainstalowany opcjonalny sprzęt nagłaśniający Bang & Olufsen Premium Sound System z trójwymiarowym dźwiękiem.

Zestaw audio to nie wszystko, multimedialnym sercem na pokładzie e-trona jest system infotainment MMI Navigation. Oferuje on między innymi standard transmisji zdanych zgodny z LTE Advanced, a także możliwość korzystania z pokładowego hotspota. Aplikacja myAudi pozwala połączyć samochód ze smartfonem. Dzięki temu właściciel może zdalnie zarządzać wszystkimi procesami ładowania auta, a także sprawdzać stan akumulatora czy zasięgu, uruchamiać proces ładowania czy wyświetlać statystyki jazdy.

Materiał powstał we współpracy z Audi.