Używane prezenty świąteczne przestały być tematem tabu. To zasługa pokolenia Z

Używane przedmioty w ramach prezentów przestają dziwić. Eksperci zauważają, że szczególnie chętnie kupują je przedstawiciele pokolenia Z. Potwierdzają to wyniki badań przeprowadzonych wśród Europejczyków.

Publikacja: 19.12.2024 04:24

Używane prezenty świąteczne przestały być tematem tabu. To zasługa pokolenia Z

Foto: Kira auf der Heide Unsplash

Przez wiele lat kupowanie używanych rzeczy w ramach prezentu należało raczej do rzadkości, a często było wręcz nietaktem. Podarowany prezent „z drugiej ręki” uchodził za coś taniego, niegodnego podarowania bliskiej osobie. Czasy jednak się zmieniają i młodzi ludzie stopniowo porzucają stare przekonania. Najnowsze badanie wśród Europejczyków potwierdza, że używane przedmioty jako prezenty cieszą się w Europie coraz większym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród przedstawicieli młodego pokolenia.

Coraz więcej Europejczyków kupuje prezenty „z drugiej ręki”

Mieszkańcy Europy kupują przedmioty z drugiej ręki już nie tylko dla siebie, ale również w rolli prezentu dla najbliższych. Świadczą o tym wyniki nowego badania, w ramach którego eksperci z firmy badawczej OnePoll na zlecenie firmy Amazon przeprowadzili ankiety w gronie ponad 10 tysięcy dorosłych Europejek i Europejczyków.

Autorzy badania zauważają, że na przestrzeni ostatnich dwóch lat sprzedaż różnego rodzaju przedmiotów z drugiej ręki wzrosła o 20 procent. Porównywanie nowych produktów z ich używanymi odpowiednikami w trakcie zakupów online potwierdziło 86 procent ankietowanych.

Czytaj więcej

Nowy symbol statusu wśród miliarderów. Hobby kolekcjonerów niepokoi naukowców

Ten nowy trend dotyczy zwłaszcza młodych Europejczyków. Aż 94 procent przedstawicieli pokolenia Z i milenialsów zapytanych w ramach badania OnePoll dla Amazon porównuje ceny nowych i używanych produktów. To również te dwie grupy wiekowe najchętniej kupują wyroby z drugiej ręki.

Respondenci wskazali kilka przyczyn, dla których decydują się na kupienie używanej rzeczy w ramach upominku. W prezentach z drugiej ręki cenią oni właściwie te same cechy, dla których kupują używane rzeczy dla samych siebie w second handach czy na platformach zakupowych.

Zdaniem aż 64 procent respondentów z pokolenia Z przedmioty z drugiej ręki w roli prezentu są bardziej przemyślane, oryginalne i romantyczne w porównaniu z nowymi produktami. Dla porównania, tę samą opinię wyraziło 50 procent ankietowanych Europejczyków ze wszystkich grup wiekowych — co również nie jest małym odsetkiem i świadczy o wyraźniej zmianie w postrzeganiu tego, co można kupić na prezent.

Za kupowaniem używanych przedmiotów w ramach upominków dla najbliższych przemawia również argument natury ekologicznej. Ponad jedna czwarta wszystkich respondentów z Europy (28 procent) stwierdziła, że ten sposób kupowania prezentów jest bardziej przyjazny środowisku.

Używany przedmiot w ramach prezentu: oryginalny, ekologiczny i znacznie tańszy

Coraz większe grono Europejczyków przekonuje się nie tylko do kupowania, ale również sprzedawania i ogólnie — dawania drugiego życia swoim używanym rzeczom. Aż 82 procent ankietowanych przyznało, że aktywnie odsprzedaje, oddaje, naprawia lub podarowuje w prezencie swoje stare rzeczy.

Aż 57 procent respondentów stwierdziło, że poświęca po kilka godzin w miesiącu na to, aby znów były przydatne. Naprawami najchętniej zajmują się millenialsi — 44 procent respondentów z tej grupy wiekowej przyznało, że w ostatnim roku podjęło się naprawy przynajmniej jednego swojego przedmiotu. W przypadku przedstawicieli pokolenia Z odsetek ten wyniósł niewiele mniej, bo 41 procent.

Największą popularnością wśród Europejczyków cieszy się przekazywanie swoich starych rzeczy znajomym lub na cele charytatywne, w czym przodują najstarsi ankietowani w wieku 65 lat i więcej. Na drugim miejscu znalazło się odsprzedawanie przedmiotów i to z kolei jest domeną millenialsów.

Przez wiele lat kupowanie używanych rzeczy w ramach prezentu należało raczej do rzadkości, a często było wręcz nietaktem. Podarowany prezent „z drugiej ręki” uchodził za coś taniego, niegodnego podarowania bliskiej osobie. Czasy jednak się zmieniają i młodzi ludzie stopniowo porzucają stare przekonania. Najnowsze badanie wśród Europejczyków potwierdza, że używane przedmioty jako prezenty cieszą się w Europie coraz większym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród przedstawicieli młodego pokolenia.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Społeczeństwo
Pokolenie Z znalazło sposób na karierę zawodową. Nowy raport obala popularny mit
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Społeczeństwo
„Terapeutyczne lenistwo” będzie trendem 2025 roku. Pokolenie zmęczonych ma dość
Społeczeństwo
Pokolenie Z na celowniku hakerów. Globalny raport pokazuje skalę problemu
Społeczeństwo
Soft quitting: nowe zjawisko wśród pracowników. Pracodawcy mają kłopot
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Społeczeństwo
Pokolenie Z stawia na zakupowy detoks. Radykalny trend noworoczny podbija sieć
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej