Raport: klienci marek luksusowych nigdy nie byli tak młodzi, bogaci i wybredni

Typowy klient marek luksusowych jest młody i bardziej wymagający, niż kiedykolwiek. Tak wynika z globalnego badania branży dóbr luksusowych przygotowanego przez firmę Boston Consulting Group.

Publikacja: 17.07.2023 11:57

Raport: klienci marek luksusowych nigdy nie byli tak młodzi, bogaci i wybredni

Foto: Etienne Girardet

Myśląc o „przeciętnym” kliencie marki luksusowej, wyobrażamy sobie osobę raczej w średnim wieku, która przez lata zapracowała na swój status.

W rzeczywistości jednak większość klientów marek luksusowych to osoby dwudziestolatkowie i trzydziestolatkowie. Co więcej, nowe pokolenie bogatych konsumentów jest znacznie bardziej wymagające od swoich starszych poprzedników.

Raport: na luksus najwięcej wydaje generacja Z i milenialsi

Oblicze branży luksusowej zmienia się wraz z oczekiwaniami ze trony zamożnych klientów. Obecnie w tej sferze następują zmiany, które na nowo definiują to, jak rozumiemy luksus.

Do takich wniosków doszli autorzy raportu pod tytułem „True-Luxury Global Consumer Insights”. Tegoroczną edycję publikacji opracowali analitycy z firmy Boston Consulting Group oraz ze stowarzyszenia włoskich marek luksusowych Altagamma.

Czytaj więcej

Dwa lokale z Polski w rankingu najbardziej legendarnych restauracji na świecie

Raport powstał na podstawie wywiadów przedstawicielami marek luksusowych, a także z samymi klientami. Przeanalizowano też istniejące dane dotyczące rynku dóbr z najwyższej półki.

Autorzy raportu zauważyli, że bardzo szybko rośnie grono młodych i bardzo młodych klientów marek luksusowych. Ich liczba jest obecnie dwa razy wyższa niż w 2016 roku, zaś do roku 2026 ma ponownie się podwoić.

Okazuje się też, że najmłodsze pokolenia klientów są gotowe wydawać o 15 procent pieniędzy więcej niż przedstawiciele starszych generacji. W 2022 roku – po raz pierwszy w historii badań na ten temat – skala wydatków zamożnych milenialsów i osób z pokolenia Z przewyższyła tę, za którą odpowiadały starsze pokolenia bogatej klienteli.

Najzamożniejsi przedstawiciele pokolenia Z i milenialsi wydali w 2022 roku 210 miliardów euro, zaś starsi konsumenci – 190 miliardów. Zdaniem autorów raportu zjawisko to wynika z bardziej pozytywnego patrzenia w przyszłość, które charakteryzuje młodych ludzi, a także większy apetyt na nowe doświadczenia.

Dla kontrastu, starsze pokolenia są w odwrocie. Autorzy raportu szacują, że wartość wydatków przedstawicieli generacji X i starszych, która w 2022 roku wynosiła 190 miliardów euro, do 2026 roku spadnie do kwoty 160 miliardów.

Młodzi, zamożni i wyjątkowo wymagający: młode pokolenie na nowo definiuje luksus

Z raportu wynika jeszcze jedna ciekawa obserwacja. Okazuje się bowiem, że zyskujący dominację młodzi nabywcy produktów luksusowych są znacznie bardziej wybredni niż poprzednie pokolenia.

„Zetki” i milenialsi oczekują od marek, aby doskonale dopasowały się do ich oczekiwań i trybu życia. Oprócz tego, interesują ich nowe modele zakupów – między innymi kupowanie produktów używanych. Młodzi konsumenci w znacznie większym stopniu przywiązują również uwagę do ekologii.

Zdaniem młodych respondentów – w szczególności z Europy – marki luksusowe mają dużo do nadrobienia zwłaszcza w kwestii dostępności produktów w internecie, a także płynności i szybkości dokonywania zakupów online. Jeden na pięciu przedstawicieli pokolenia Z wyraził niezadowolenie ze swojego doświadczenia w tej sferze – w porównaniu z zaledwie 10 procentami niezadowolonych 40-latków i 50-latków.

Sytuacja stanowi bezprecedensowe wyzwanie dla marek z branży wyrobów luksusowych. Z jednej strony bowiem muszą sprostać wymaganiom coraz bardziej wybrednej młodej klienteli, która oczekuje, że w internecie będzie ona „dopieszczona” takim samym stopniu jak w stacjonarnym butiku. Z drugiej strony – marki nie mogą zaniedbywać starszych klientów, którzy nadal stanowią prawie połowę siły nabywczej.

Myśląc o „przeciętnym” kliencie marki luksusowej, wyobrażamy sobie osobę raczej w średnim wieku, która przez lata zapracowała na swój status.

W rzeczywistości jednak większość klientów marek luksusowych to osoby dwudziestolatkowie i trzydziestolatkowie. Co więcej, nowe pokolenie bogatych konsumentów jest znacznie bardziej wymagające od swoich starszych poprzedników.

Pozostało 90% artykułu
Społeczeństwo
Koniec ery przyjaźni w pracy? Dlaczego nie chcemy już bliskich relacji w biurze
Społeczeństwo
Kolejna branża odczuła „efekt Ozempicu”. Chce na tym zarobić miliony
Społeczeństwo
„Urlop dla nieszczęśliwych”. Pomysł milionera na toksyczną atmosferę w pracy
Społeczeństwo
„Hollyweird” to nowy fenomen: rośnie wiara w wielki spisek gwiazd szołbiznesu
Społeczeństwo
Czy warto być lojalnym pracownikiem? Szef to wykorzysta – ostrzegają badacze