Raport: klienci marek luksusowych nigdy nie byli tak młodzi, bogaci i wybredni

Typowy klient marek luksusowych jest młody i bardziej wymagający, niż kiedykolwiek. Tak wynika z globalnego badania branży dóbr luksusowych przygotowanego przez firmę Boston Consulting Group.

Publikacja: 17.07.2023 11:57

Raport: klienci marek luksusowych nigdy nie byli tak młodzi, bogaci i wybredni

Foto: Etienne Girardet

Myśląc o „przeciętnym” kliencie marki luksusowej, wyobrażamy sobie osobę raczej w średnim wieku, która przez lata zapracowała na swój status.

W rzeczywistości jednak większość klientów marek luksusowych to osoby dwudziestolatkowie i trzydziestolatkowie. Co więcej, nowe pokolenie bogatych konsumentów jest znacznie bardziej wymagające od swoich starszych poprzedników.

Raport: na luksus najwięcej wydaje generacja Z i milenialsi

Oblicze branży luksusowej zmienia się wraz z oczekiwaniami ze trony zamożnych klientów. Obecnie w tej sferze następują zmiany, które na nowo definiują to, jak rozumiemy luksus.

Do takich wniosków doszli autorzy raportu pod tytułem „True-Luxury Global Consumer Insights”. Tegoroczną edycję publikacji opracowali analitycy z firmy Boston Consulting Group oraz ze stowarzyszenia włoskich marek luksusowych Altagamma.

Czytaj więcej

Dwa lokale z Polski w rankingu najbardziej legendarnych restauracji na świecie

Raport powstał na podstawie wywiadów przedstawicielami marek luksusowych, a także z samymi klientami. Przeanalizowano też istniejące dane dotyczące rynku dóbr z najwyższej półki.

Autorzy raportu zauważyli, że bardzo szybko rośnie grono młodych i bardzo młodych klientów marek luksusowych. Ich liczba jest obecnie dwa razy wyższa niż w 2016 roku, zaś do roku 2026 ma ponownie się podwoić.

Okazuje się też, że najmłodsze pokolenia klientów są gotowe wydawać o 15 procent pieniędzy więcej niż przedstawiciele starszych generacji. W 2022 roku – po raz pierwszy w historii badań na ten temat – skala wydatków zamożnych milenialsów i osób z pokolenia Z przewyższyła tę, za którą odpowiadały starsze pokolenia bogatej klienteli.

Najzamożniejsi przedstawiciele pokolenia Z i milenialsi wydali w 2022 roku 210 miliardów euro, zaś starsi konsumenci – 190 miliardów. Zdaniem autorów raportu zjawisko to wynika z bardziej pozytywnego patrzenia w przyszłość, które charakteryzuje młodych ludzi, a także większy apetyt na nowe doświadczenia.

Dla kontrastu, starsze pokolenia są w odwrocie. Autorzy raportu szacują, że wartość wydatków przedstawicieli generacji X i starszych, która w 2022 roku wynosiła 190 miliardów euro, do 2026 roku spadnie do kwoty 160 miliardów.

Młodzi, zamożni i wyjątkowo wymagający: młode pokolenie na nowo definiuje luksus

Z raportu wynika jeszcze jedna ciekawa obserwacja. Okazuje się bowiem, że zyskujący dominację młodzi nabywcy produktów luksusowych są znacznie bardziej wybredni niż poprzednie pokolenia.

„Zetki” i milenialsi oczekują od marek, aby doskonale dopasowały się do ich oczekiwań i trybu życia. Oprócz tego, interesują ich nowe modele zakupów – między innymi kupowanie produktów używanych. Młodzi konsumenci w znacznie większym stopniu przywiązują również uwagę do ekologii.

Zdaniem młodych respondentów – w szczególności z Europy – marki luksusowe mają dużo do nadrobienia zwłaszcza w kwestii dostępności produktów w internecie, a także płynności i szybkości dokonywania zakupów online. Jeden na pięciu przedstawicieli pokolenia Z wyraził niezadowolenie ze swojego doświadczenia w tej sferze – w porównaniu z zaledwie 10 procentami niezadowolonych 40-latków i 50-latków.

Sytuacja stanowi bezprecedensowe wyzwanie dla marek z branży wyrobów luksusowych. Z jednej strony bowiem muszą sprostać wymaganiom coraz bardziej wybrednej młodej klienteli, która oczekuje, że w internecie będzie ona „dopieszczona” takim samym stopniu jak w stacjonarnym butiku. Z drugiej strony – marki nie mogą zaniedbywać starszych klientów, którzy nadal stanowią prawie połowę siły nabywczej.

Społeczeństwo
Pokolenie Z narzuca swoje zasady w pracy. „Office ghosting” zmorą pracodawców
Społeczeństwo
Firmy znalazły sposób, jak zarabiać na naszym niewyspaniu. Rośnie nowa branża
Społeczeństwo
Kolejna branża zagrożona przez „Efekt Ozempiku”. Potentaci boleśnie to odczują
Społeczeństwo
Czy uroda pomaga w karierze? Raport z badania wśród 43 tysięcy osób z MBA
Społeczeństwo
Sondaż: Zmiany w 800+ dla Ukraińców mają ponadpartyjne poparcie