Czy ta zmiana, po latach dominacji Google'a, to oznaka zmierzchu ery tej wyszukiwarki? Niekoniecznie, ale młodzi użytkownicy sieci coraz częściej informacji i inspiracji szukają nie w wynikach wyszukiwania Google'a, ale właśnie na TikToku.

TikTok najpopularniejszą stroną internetową na świecie w 2021 roku

TikTok to stworzony w 2017 roku chiński serwis społecznościowy, w którym użytkownicy mogą publikować krótkie filmy nagrywane telefonem. Dzielą się w ten sposób inspiracjami, pomysłami, a ci, którzy urośli do rangi influencerów, reklamują najrozmaitsze produkty, a nawet sprzedają je z dużym sukcesem. Większość użytkowników TikToka stanowią nastolatki, jednak w ostatnich dwóch latach TikTokiem zainteresowali się także osoby po trzydziestce, a nawet po czterdziestce. Nadal jednak TikTok pozostaje medium dla młodych.

Czytaj więcej

Harry Styles nową ikoną stylu na świecie. Ale nie w Polsce – mamy inną gwiazdę

Właśnie ten serwis znalazł się na pierwszym miejscu wśród dziesięciu najpopularniejszych stron internetowych na świecie, spychając Google na drugie miejsce. Ranking opublikowała firma technologiczna Cloudfare tworząca rozwiązania ułatwiające dostęp do stron internetowych i zabezpieczające je przed atakami hakerskimi.

Rok temu pierwsze miejsce w rankingu Cloudfare zajmował właśnie Google, TikTok zaś – dość odległe miejsce siódme. W 2021 roku w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych serwisów internetowych na świecie kolejne pozycje zajęły: Facebook, Microsoft, Apple, Amazon, Netflix, YouTube, Twitter i WhatsApp.

Znakomita większość użytkowników TikToka to nastolatki i dwudziestoparolatkowie. Oni zresztą stanowią większość wszystkich użytkowników internetu. Nie dziwi więc, że to właśnie TikTok stał się internetowym numerem jeden. Co miesiąc serwis TikTok odwiedza ponad miliard użytkowników.

Oczywiście Tik Tok wiedzie prym również wśród mediów społecznościowych. W pierwszej dziesiątce uplasowały się kolejno: Facebook, YouTube, Twitter, Instagram, Snapchat, Reddit, Pinterest, LinkedIn i Quora. Jeszcze w 2020 roku pierwsze miejsce zajmował Facebook. TikTok – drugie.

Z czego wynika fenomen TikToka?

Zanim TikTok zdobył popularność w ostatnich dwóch latach, furorę wśród młodych użytkowników robił amerykański Snapchat. Od Snapchata odróżnia TikToka między innymi to, że nagrane filmiki nie znikają z sieci (na Snapchacie można publikować filmiki, zdjęcia i teksty, które znikają maksymalnie po 24 godzinach).

TikTok jest w ogóle kompletnie oryginalnym medium. Od Instagrama odróżnia go większa bezpośredniość i autentyczność treści, a dzięki możliwości nagrywania z podkładem muzycznym filmik od razu staje się ciekawszy i zabawniejszy. I to chyba właśnie tej dawki pozytywnej energii ludzie najbardziej potrzebowali w ostatnich dwóch latach – nie tylko zresztą nastolatki.

Na TikToku można znaleźć dosłownie wszystko: od instruktaży dotyczących makijażu, jogi czy gotowania, aż po porady psychologiczne. W efekcie tiktokowym influencerom udało się odwrócić uwagę znacznej liczby ludzi od telewizji. Teraz wystarczy odpalić TikToka, gdzie czeka na nas masa inspiracji i porad, które bezpośrednio dotyczą naszego własnego życia.

Z tego powodu TikTok z pewnością układ sił w social mediach, a nawet szerzej – w całym internecie. Za sprawą krótkich, treściwych filmików stał się odpowiedzią na potrzeby użytkowników, i to w różnym wieku.

Wydaje się, że w drugim roku pandemii zamiast inspirujących zdjęć, bardziej pragnęliśmy oglądać żywych, poruszających się ludzi, którzy opowiadają nam o sprawach, które są nam bliskie. Co więcej, zwłaszcza w lockdownie dla wielu ludzi takie nagrania stały się namiastką prawdziwych interakcji twarzą w twarz.

Najpopularniejsze strony internetowe 2021 roku według Cloudfare:

1. TikTok.com

2. Google.com

3. Facebook.com

4. Microsoft.com

5. Apple.com

6. Amazon.com

7. Netflix.com

8. YouTube.com

9. Twitter.com

10. WhatsApp.com