Spadek sprzedaży brylantów, popularność zyskują kamienie półszlachetne

W czasach kryzysu liczą się nie tylko aspekty ekonomiczne. Wiele osób w kamieniach szuka relaksu i ukojenia.

Publikacja: 03.06.2020 18:54

Fot: Kadr z filmu Uncut Gems/mat. promocyjne

Fot: Kadr z filmu Uncut Gems/mat. promocyjne

Foto: Fot: Kadr z filmu Uncut Gems/mat. promocyjne

Sprzedaż diamentów w ostatnich miesiącach spadała, ale rynek – nawet w środku kryzysu – nie znosi próżni. Podobnie jak w przypadku internetowych aukcji dzieł sztuki, z których w czasie pandemii zniknęły te najdroższe dzieła, zastąpione przedmiotami przyciągającymi odbiorców o mniej zasobnym portfelu, tak i w świecie biżuterii jeszcze szybciej rósł jeden z najbardziej obiecujących segmentów – sprzedaż kamieni półszlachetnych.

New age i właściwości prozdrowotne

Kwarc, ametyst, obsydian, malachit czy jaspis zyskały popularność nie tylko z powodu cen, niższych od kamieni szlachetnych. Jak zauważa Hannah Elliott z Bloomberga, dużą rolę odgrywa też wiara w zdrowotne, relaksujące i obniżające stres właściwości kamieni półszlachetnych. Nic dziwnego, że do promotorek tej klasy minerałów należy m.in. Gwyneth Paltrow, znana z new age’owej filozofii „życia w stylu Goop”.

Celebryci i influencerzy odegrali zresztą dużą rolę w propagowaniu kamieni półszlachetnych. „Bloomberg” pisze, że w zwalczaniu stresu i problemów z układem nerwowym ratują się nimi m.in. Adele, Victoria Beckham, Bella Hadid czy Kylie Jenner. Sklepy takie jak nowojorska Astro Gallery of Gems mają im do zaoferowania rzadkie okazy barytu czy mezolitu, których ceny sięgają setek tysięcy dolarów.

Niedoszacowane kamienie półszlachetne

W prognoz pandemia doprowadzi do 20% spadków sprzedaży na rynku diamentów, który w 2018 roku warty był 76 miliardów dolarów. Mniejsze firmy zajmujące się ich wydobyciem lub importem od stycznia zanotowały nawet 75-procentowe spadki. Tymczasem rynek kamieni półszlachetnych pozostaje stabilny.

Potwierdza to m.in. James Hyslop z Christie’s, nazywając ten segment „historycznie niedoszacowanym”. Ma w tej kwestii niezłe pojęcie – kilka tygodni temu aukcja „Sculpted by Nature” w Christie’s przekroczyła milion dolarów całkowitej sprzedaży, ustanawiając rekord działu historii naturalnej w tym domu aukcyjnym.

Sprzedaż diamentów w ostatnich miesiącach spadała, ale rynek – nawet w środku kryzysu – nie znosi próżni. Podobnie jak w przypadku internetowych aukcji dzieł sztuki, z których w czasie pandemii zniknęły te najdroższe dzieła, zastąpione przedmiotami przyciągającymi odbiorców o mniej zasobnym portfelu, tak i w świecie biżuterii jeszcze szybciej rósł jeden z najbardziej obiecujących segmentów – sprzedaż kamieni półszlachetnych.

New age i właściwości prozdrowotne

Piękne Rzeczy
Zawrotna kariera kalendarzy adwentowych. Marki luksusowe je pokochały
Piękne Rzeczy
Rezydencja rodziny Kennedych we Francji na sprzedaż. Tu JFK uczył się pływać
Piękne Rzeczy
Kidult na zakupach świątecznych. Dlaczego dorośli kupują sobie zabawki?
Piękne Rzeczy
„Prezenty dopaminowe”: nowy trend objął też tradycje świąteczne
Piękne Rzeczy
Raport: młodzi ludzie chętnie kupują dobra luksusowe, bo mieszkają z rodzicami