Szukaj

Szwajcaria: potężny spadek eksportu zegarków w kwietniu

Początek drugiego kwartału okazał się gorszy od pesymistycznych prognoz. Producenci wierzą jednak, że sytuację poprawi otwieranie gospodarki Chin po pandemii.

Eksport szwajcarskich zegarków spadł w kwietniu o 80% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku – wynika z raportu szwajcarskiej agencji rządowej FCA.

Duże straty branża poniosła w wyniku ograniczenia eksportu do USA (spadek o 30%) i krajów Europy (spadek o 13%). Eksport do Francji w kwietniu był najniższy od 22 lat, do Włoch – od 19 lat.

Hongkong kluczowym rynkiem dla zegarków

Kryzys, który dotknął szwajcarskich producentów zegarków, był zaskoczeniem dla branży po rekordowym 2019 roku.  W pierwszych miesiącach tego roku nic nie wskazywało na zmianę sytuacji.

Jak mówił cytowany przez „New York Timesa” Edouard Meylan, prezes H.Moser & Cie: „Jeszcze pod koniec lutego mogliśmy chwalić się 12 procentowym wzrostem sprzedaży. Dziś tracimy 8% w zestawieniu rok do roku”.

Głównym problemem dla szwajcarskich producentów zegarków nie są jednak kłopoty na rynkach europejskich. Prawdziwe wyzwanie to Hongkong.

Jeśli chodzi o wyniki sprzedaży, w 2019 roku ta metropolia na południu Chin wyprzedziła (z wynikiem 2,65 mln franków) nawet USA (2,4 mln franków) i ChRL (1,99 mln). W marcu tego roku, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, sprzedaż zegarków w Hongkongu spadła o 41%.

Czytaj też: Raport grupy Richemont pokazuje wpływ pandemii na branżę zegarkową 

Smartwatche górą

W czasach obecnego kryzysu zaskakująco dobrze sprzedają się smartwatche. W pierwszym kwartale 2020 roku na świecie sprzedano 14 milionów tego typu urządzeń, o wiele więcej niż całość eksportu zegarków ze Szwajcarii (3,8 miliona sztuk).

Liderem w tej kategorii w pierwszym kwartale 2020 roku był Apple, na którego przypada ponad 55% globalnej sprzedaży smartwatchy. Drugi  w zestawieniu jest Samsung (14%), trzeci – Garmin (7%).

Choć badanie przeprowadzone przez firmę Strategy Analytics odnosi się do pierwszych trzech miesięcy 2020 roku (nie daje więc pełnego wglądu w konsekwencje pandemii), jego autorzy prognozują, że segment smartwatchy powinien przejść przez obecny kryzys bez większego szwanku.

Zamknij
Zamknij