Słynna projektantka odzyskuje kontrolę nad swoją marką. Rozwód z potentatem

Stella McCartney, brytyjska projektantka i córka Paula McCartneya, założyciela grupy The Beatles, odzyskała pełną kontrolę nad swoją marką. To efekt rozstania z koncernem LVMH, światowym potentatem na rynku dóbr luksusowych. Rozstania – dodajmy – pokojowego.

Publikacja: 29.01.2025 11:15

Stella McCartney od początku istnienia swojej marki nie wykorzystuje w swoich kolekcjach produktów p

Stella McCartney od początku istnienia swojej marki nie wykorzystuje w swoich kolekcjach produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak skóry czy futro.

Foto: Annie Sakkab/Bloomberg

Giganci rynku luksusowego, tacy jak koncerny Kering czy LVMH, kontrolują znaczącą część najbardziej rozpoznawalnych marek. Ostatnich kilkanaście lat było okresem nieustających zakupów, a kolejne marki ze świata luksusu, by wymienić choćby Balenciagę, Alexander McQueen, Brioni, Bulgari, Loro Piana, Rimowa czy Tiffany & Co., trafiały „pod skrzydła” wspomnianych gigantów rynku.

Stella McCartney rozstaje się z koncernem LVMH

Podobny los był udziałem marki Stella McCartney, założonej przez córkę Paula McCartneya. Brytyjka, od lat akcentująca kwestie ekologiczne i stawiająca na rozwiązania, które pozwalają jej unikać stosowania w swoich kolekcjach skór zwierzęcych, futer czy piór, należy do europejskiej czołówki świata mody. W 2019 roku francuski koncern LVMH, kontrolowany przez Bernarda Arnaulta, jednego z najbogatszych ludzi na świecie, zainwestował w firmę Stelli McCartney obejmując w niej mniejszościowy pakiet udziałów.

Czytaj więcej

Nowy startup twórcy Spotify hitem. 100 tysięcy osób na liście oczekujących

Pod koniec stycznia 2025 roku poinformowano, że Brytyjka odkupiła udziały należące do LVMH. To oznacza, że McCartney przejęła pełną kontrolę nad swoją marką i na bardzo skonsolidowanym rynku, na którym dominują wspomniani europejscy giganci, chce funkcjonować samodzielnie.

Butik Stelli McCartney w Londynie.

Butik Stelli McCartney w Londynie.

Foto: Jose Sarmento Matos/Bloomberg

Decyzja Stelli McCartney o rozstaniu z LVMH to koniec długiego okresu współpracy Brytyjki ze wspomnianymi już potentatami na rynku. Jej marka, założona w 2001 roku, powstała w ramach Gucci Group (obecnie Kering). W 2018 roku McCartney zakończyła długą współpracę z Keringiem i wykupiła udziały należące dotąd do francuskiego koncernu. Rok później podpisała jednak umowę o strategicznym partnerstwie z LVMH. Została również ambasadorką koncernu do spraw zrównoważonego rozwoju.

Rozstanie z francuskim koncernem odbyło się w pokojowej atmosferze, co podkreślają obie strony. Dowodem na to niech będzie fakt, że Stella McCartney zachowała wspomniane stanowisko ambasadorki w ramach LVMH i będzie kontynuować współpracę z koncernem.

Stella McCartney: córka Beatlesa, projektantka mody, aktywistka

Stella McCartney, urodzona w 1971 roku, jest córka Paula McCartneya i Lindy McCartney. Od wczesnych lat zdradzała zainteresowania modą, jako 16-latka odbyła staż u francuskiego projektanta mody Christiana Lacroix, pomagając w przygotowaniu kolekcji haute couture.

Nie poprzestała na młodzieńczym marzeniu o świecie mody, studiowała między innymi w słynnej londyńskiej szkole Central St. Martins, a w jej pokazie dyplomowym w 1995 roku wzięły udział między innymi Naomi Campbell i Kate Moss, wówczas wschodzące gwiazdy światowego modellingu.  

Pierwszym stanowiskiem Stelli McCartney była posada dyrektorki kreatywnej w domu mody Chloe, którą zajmowała od 1997 do 2001 roku, gdy założyła swoją własną markę. 

Stella jest zadeklarowaną weganką i w takim też duchu prowadzi swoją markę. Zrezygnowała między innymi z wykorzystywania produktów odzwierzęcych w swoich kolekcjach, eksperymentuje z nowymi materiałami pochodzenia organicznego, które mogą w przyszłości zastąpić skóry zwierzęce. PETA, organizacja walcząca o prawa zwierząt, wyróżniła markę Stelli McCartney za propagowanie wegańskiego, odpowiedzialnego i zrównoważonego luksusu w świecie mody.

Giganci rynku luksusowego, tacy jak koncerny Kering czy LVMH, kontrolują znaczącą część najbardziej rozpoznawalnych marek. Ostatnich kilkanaście lat było okresem nieustających zakupów, a kolejne marki ze świata luksusu, by wymienić choćby Balenciagę, Alexander McQueen, Brioni, Bulgari, Loro Piana, Rimowa czy Tiffany & Co., trafiały „pod skrzydła” wspomnianych gigantów rynku.

Stella McCartney rozstaje się z koncernem LVMH

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Moda
Najbardziej pożądane marki luksusowe na świecie. Czarny koń z USA w czołówce
Materiał Promocyjny
Gospodarka natychmiastowości to wyzwanie i szansa
Moda
Z miłości do Włoch. Pokaz Deni Cler wiosna/lato 2025
Moda
Roszada na liście najcenniejszych marek luksusowych. Trudny rok dla potentatów
Moda
Adidas pokonał „klątwę Kanye Westa”. Zaskoczenie analityków i moda na styl retro
Moda
Paryż będzie mieć swoją Met Galę. Europa rzuca wyzwanie Ameryce
Materiał Promocyjny
Wystartowały tegoroczne ferie zimowe