Eksperci o kryzysie w branży luksusowej: To wina mody na „cichy luksus”

Branża dóbr luksusowych boryka się ze spowolnieniem, za które najczęściej wini się Zdaniem ekspertów za spowolnienie w branży luksusowej odpowiada dyskretna estetyka w duchu „cichego luksusu”. Uważają, że marki muszą od niej odejść.

Publikacja: 31.01.2025 04:29

Marki luksusowe muszą odejść od „zwyczajnej” estetyki spod znaku „cichego luksusu” i wrócić do bardz

Marki luksusowe muszą odejść od „zwyczajnej” estetyki spod znaku „cichego luksusu” i wrócić do bardziej wyrazistych, świeżych i kreatywnych projektów – uważają analitycy.

Foto: Carlos Aranda Unsplash

Minimalistyczna i na pozór „zwyczajna” stylistyka spod znaku „cichego luksusu” zrobiła furorę i poprawiła wyniki finansowe kilku markom luksusowym, których ubrania wpisują się w tę estetykę. Jednak zdaniem ekspertów z Bank of America to właśnie „quiet luxury” odpowiada za kryzys w branży luksusowej.

„Cichy luksus” winowajcą spowolnienia w branży dóbr luksusowych?

Spowolnienie w branży luksusowej, z którego obronną ręką udało się wyjść zaledwie garstce marek, można liczyć już w latach. Własną diagnozę co do przyczyn kryzysu mają eksperci z Bank of America. Ich raport na temat kondycji sektora dóbr z górnej półki cytują między innymi magazyn „Fortune” i branżowy portal MarketWatch.

Czytaj więcej

Stworzyły markę luksusową wartą miliardy dolarów. Mają zasadę: żadnych reklam

Dlaczego zdaniem specjalistów doszło do tego spowolnienia? Przyczyn doszukują się oni w gigantycznej popularności „cichego luksusu” (ang. „quiet luxury”), której przysporzył temu stylowi przede wszystkim serial „Sukcesja”. Eksperci dodają, że do furory, jaką zrobił „cichy luksus”, wydatnie przyczyniły się też media społecznościowe.

Wiele marek – nie tylko tych luksusowych – starało się nawiązać do tej modnej estetyki, sprzedając kaszmirowe swetry i inne ubrania ze szlachetnych materiałów o klasycznym, a zarazem zrelaksowanym kroju i neutralnej kolorystyce. Jednym z największych wygranych tego trendu był dom mody Hermès.

Świetnie wyniki w ubiegłym roku zanotowały też Prada, Miu Miu i Brunello Cucinelli. Tymczasem, podczas gdy zamożna klientela chętnie kupowała wyroby tych i innych marek z górnej półki, takie marki jak COS czy Uniqlo zaczęły wypuszczać na rynek własne, znaczne tańsze wersje tych ubrań.

Zadanie nie było trudne – ubrania wpisujące się w estetykę „cichego luksusu” mają proste i klasyczne fasony. W taki sposób powstał świetnie prosperujący rynek replik drogich ubrań marek, których kolekcje wpisują się w „styl dla milionerów”.

„Kultura podróbek zawsze towarzyszyła branży luksusowej, jednak »cichy luksus«, którego emblematem jest beżowy kaszmirowy sweter i luźne szare spodnie, zachęcił konsumentów do stworzenia takiego »looku« za mniej i kupowania w sklepach COS, Uniqlo czy J Crew” – twierdzą eksperci z Bank of America.

Sposób na kryzys w branży: powrót do logomanii i prawdziwego luksusu

Zdaniem analityków spowolnienie w branży luksusowej przedłuży się również na 2025 rok. Miliony „aspirujących” klientów, którzy od 2023 roku są bardziej powściągliwi w swoich wydatkach na luksus, w dalszym ciągu będą ograniczać swoje zakupy. Dotyczy to nie tylko Chińczyków, ale też między innymi Europejczyków.

Autorzy raportu zauważają, że dobre wyniki niektórych marek wynikają z podwyżek cen, nie zaś ze sprzedaży większej ilości wyrobów. Ich zdaniem w tym roku to się zmieni, jednak aby wyjść z kryzysu, marki luksusowe muszą odejść od „zwyczajnej” estetyki spod znaku „cichego luksusu” i wrócić do bardziej wyrazistych, świeżych i kreatywnych projektów.

Przepisem na sukces marek luksusowych w opinii ekspertów jest wyraźniejsze podkreślenie własnej tożsamości. Prostą metodą jest ponowne umieszczanie logotypów marek w widocznych miejscach – zamiast ich dyskretnego chowania lub ich całkowitego usuwania, co jest charakterystyczne dla „cichego luksusu”.

„Aby odbudować silniejszą barierę wejścia, uważamy, że kluczowe w modzie są logotypy i treść” – podkreślają specjaliści z Bank of America.

Moda
Właściciel słynnego domu mody w tarapatach. „Złe decyzje strategiczne”
Moda
Słynna marka luksusowa rozstaje się z dyrektorem kreatywnym. Przetrwał dwa lata
Moda
Rośnie nowa potęga w świecie mody. Prestiżowa porażka Brytyjczyków
Moda
Ulubiona marka luksusowa w Polsce: triumf giganta. Jak wypadamy na tle Europy?
Moda
Chude modelki opanowują wybiegi. Czy to ostateczny kres ciałopozytywności?