Nie żyje Oliviero Toscani. Zasłynął jako autor skandalizujących reklam Benettona

Oliviero Toscani, włoski fotograf, autor kampanii reklamowych, które zyskały rozgłos i pomogły odnieść włoskiej marce Benetton globalny sukces, nie żyje. Miał 82 lata.

Publikacja: 13.01.2025 13:26

Olivero Toscani zasłynął kampaniami reklamowymi, ale był przede wszystkim fotografem.

Olivero Toscani zasłynął kampaniami reklamowymi, ale był przede wszystkim fotografem.

Foto: DANIEL DAL ZENNARO/PAP/EPA

Był słynnym fotografem, megagwiazdą świata reklamy, a dla niektórych – prowokatorem, który nie uznawał żadnych świętości. Był też chyba pierwszym, który w reklamach ubrań sięgnął po tak mocne środki wyrazu, czasem wręcz w szokujący sposób nieprzystające do tego, co reklamowały przygotowane przez niego kampanie. Odniósł jednak wielki sukces – a przy okazji na zawsze zapisał się w historii fotografii reklamowej. Oliviero Toscani, włoski fotograf, zmarł 13 stycznia 2025 roku. Miał 82 lata.  

Oliviero Toscani nie żyje. Zmarł twórca głośnych reklam marki Benetton 

Urodzony w 1942 roku w Mediolanie Oliviero Toscani, zawodowo poszedł w ślady ojca, Fedele Toscaniego, znanego włoskiego fotoreportera i twórcy filmów dokumentalnych. Karierę zaczął jako fotograf prasowy, z czasem jednak wybrał świat mody i reklamy. W 1982 roku trafił jako dyrektor artystyczny do Benetton Group, włoskiego koncernu odzieżowego. To spotkanie stało się przełomowe – i dla firmy z Ponzano Veneto, i dla Toscaniego.

Czytaj więcej

Pokolenie Z walczy z wypaleniem zawodowym. Pomóc ma nowy trend: „mikroemerytura”

Oliviero Toscani w latach 80. stworzył rewolucyjny, momentami wręcz szokujący, wizerunek marki, która dzięki kampaniom Toscaniego zyskała popularność na całym świecie i przeżyła okres gwałtownego rozwoju stając się globalnym fenomenem. Efektem jego pracy była seria spójnych, choć różnorodnych i zaskakujących, kampanii reklamowych, przyciągających wzrok i uwagę, prowokujących do dyskusji, czasem – do gorących protestów.

Toscani stawiał na element zaskoczenia – niekiedy delikatnie, jak w przypadku kampanii z udziałem dzieci o różnych kolorach skóry. Chętnie jednak sięgał po prowokację – jak w przypadku zdjęcia całujących się księdza i zakonnicy, fotografii noworodka tuż porodzie czy zakrwawionych ubrań bośniackiego żołnierza, uczestnika wojny w byłej Jugosławii.

Propozycje Toscaniego były tym bardziej szokujące, że Benetton proponował ubrania dla zadowolonej z życia klasy średniej – kolekcje firmy były grzeczne, „casualowe”, bardzo estetyczne. Patrząc na półki sklepów marki wypełnione swetrami czy T-shirtami w pastelowych kolorach, trudno było połączyć je z kontrowersyjnymi kampaniami Olivero Toscaniego. Jednak taka formuła działała – w latach 80. i 90. Benetton zyskał międzynarodową rozpoznawalność, stając się wręcz symbolem popkultury.

Foto: DANIEL DAL ZENNARO/PAP/EPA

Oliviero Toscani pracował dla Benettona do 2000 roku. Potem zaczął działać na własną rękę, ale nie zrezygnował z kontrowersji. Przygotowana przez niego kompania dla innej włoskiej marki odzieżowej, przedstawiająca pary gejów, wywołała we Włoszech silne protesty. W 2015 roku zrealizował kampanię reklamową dla polskiej marki Roleski, popularnego producenta musztard czy ketchupów. 

W 2018 roku Toscani wrócił do pracy dla Benettona, zaproszony przez Luciano Benettona, 83-letniego wówczas współtwórcę firmy, który próbował ratować sytuację koncernu w obliczu złych wyników sprzedaży.

Był słynnym fotografem, megagwiazdą świata reklamy, a dla niektórych – prowokatorem, który nie uznawał żadnych świętości. Był też chyba pierwszym, który w reklamach ubrań sięgnął po tak mocne środki wyrazu, czasem wręcz w szokujący sposób nieprzystające do tego, co reklamowały przygotowane przez niego kampanie. Odniósł jednak wielki sukces – a przy okazji na zawsze zapisał się w historii fotografii reklamowej. Oliviero Toscani, włoski fotograf, zmarł 13 stycznia 2025 roku. Miał 82 lata.  

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Moda
Słynny francuski dom mody sprzedany. „Skorzystaliśmy z okazji”
Moda
Trendy, które zdominowały modę w Europie w 2024 roku. Raport czołowej marki
Moda
Levi’s walczy o prawa do symbolu marki. Pozew przeciw znanemu projektantowi
Moda
Imperium mody sprzedane. „Królowa sukni ślubnych” budowała je przez 35 lat
Moda
Bogaci klienci mają „dość”. Eksperci o nowym zjawisku na rynku dóbr luksusowych