Prezes słynnego domu mody krytykuje branżę luksusową. „Zdradziliśmy klientów”

Czy produkty marek luksusowych stały się za drogie? Przedstawiciel jednego z czołowych włoskich domów mody nie szczędzi słów krytyki pod adresem swojej branży.

Publikacja: 19.11.2024 11:13

Jjak wynika z analiz ekspertów firmy konsultingowej Bain & Co. poprzez podwyżki cen marki luksusowe

Jjak wynika z analiz ekspertów firmy konsultingowej Bain & Co. poprzez podwyżki cen marki luksusowe straciły 50 milionów klientów.

Foto: Benjamin Girette/Bloomberg

Od pewnego czasu spora rynek dóbr luksusowych mierzy się ze spadkami sprzedaży. Zdaniem prezesa włoskiego domu mody Prada wynika to z regularnego podnoszenia cen, na co w ostatnich latach zdecydowało się wiele marek z górnej półki. To jego zdaniem był błąd, za który teraz płaci cala branża.

Prezes Prady: „Podwyżki cen były naszym największym błędem”

Wiele marek luksusowych w ostatnich latach regularnie podnosiło ceny swoich wyrobów – zarówno tych najbardziej poszukiwanych, jak i podstawowych. W przypadku niektórych produktów w przeciągu ostatnich pięciu lat ceny wzrosły nawet dwukrotnie.

O ile w trakcie pandemii, na fali boomu na wyroby luksusowe, zamożni klienci byli względnie odporni na coraz wyższe ceny, to w ostatnim czasie podwyżki te stały się dla marek nielada kłopotem. Nawet bowiem dla zamożnych klientów i klientek ceny stały się za wysokie, by decydować się na zakup modnej torebki czy innego produktu.

Czytaj więcej

Ulubiona marka luksusowa pokolenia Z bije rekordy sprzedaży. Fenomen rynku mody

W rezultacie – jak wynika z analiz ekspertów  firmy konsultingowej Bain & Co. – niejako na własne życzenie marki straciły na takiej praktyce 50 z 400 milionów swoich klientów rozsianych po całym świecie. Problem ten poruszono na niedawnej konferencji w Mediolanie, którą zorganizowała firma Bain & Co. wraz ze stowarzyszeniem włoskich marek luksusowych Altagamma.

Prezes marki Prada, Andra Guerra, który wystąpił na konferencji z ramienia Altagammy, źródła kłopotów marek doszukuje się właśnie w podwyższaniu cen. Biznesmen ostro skrytykował tę strategię, określając ją jako „pójście na skróty”.

„To był nasz największy błąd, ponieważ wprowadzając podwyżki, zdradziliśmy naszych klientów, dla których wartości produktu nie definiuje jego cena” – stwierdził prezes Prady, cytowany przez włoskie i anglojęzyczne branżowe media.

Czas na obniżkę cen wyrobów luksusowych? Niekoniecznie

Czy wobec tego zdaniem Guerry sposobem na wyjście marek działających w branży luksusowej z istniejącego impasu byłaby odwrotna strategia cenowa – czyli obniżki cen? W opinii prezesa Prady to byłby kolejny błąd.

„Nie przezwyciężymy trudności na rynku, podwyższając lub obniżając ceny, ale oferując bezkonkurencyjne produkty, opowiadając autentyczne historie, a także będąc godnymi zaufania. W swoich sklepach marki muszą być angażujące i unikatowe” – podkreślił Guerra.

„Skupiając się ślepo na cenach, zapomnieliśmy o monitorowaniu koszów i efektywności operacyjnej” – zauważył ekspert. „Poza tym, koncentrowanie się na kosztach nie musi oznaczać wstrzymywania inwestycji, co ma właśnie miejsce w Chinach, gdzie większość marek zamknęło wszystkie swoje projekty” – stwierdził prezes Prady, odnosząc się do spadku popytu na wyroby luksusowe w Państwie Środka.

Guerra zasugerował w trakcie swojego wystąpienia, że kluczowe dla firm działających w sektorze luksusowym jest opracowanie długofalowej wizji swojego biznesu, będącej połączeniem sprawnego zarządzania marką i kreatywności. „Wszystkie marki, które obecnie dobrze sobie radzą, kontynuują długofalowe relacje ze swoimi dyrektorami kreatywnymi i reprezentują wszechstronne podejście” – podsumowuje Guerra, podając jako pozytywny przykład markę, na której czele sam stoi.

Od pewnego czasu spora rynek dóbr luksusowych mierzy się ze spadkami sprzedaży. Zdaniem prezesa włoskiego domu mody Prada wynika to z regularnego podnoszenia cen, na co w ostatnich latach zdecydowało się wiele marek z górnej półki. To jego zdaniem był błąd, za który teraz płaci cala branża.

Prezes Prady: „Podwyżki cen były naszym największym błędem”

Pozostało 89% artykułu
Moda
Ulubiona marka Elżbiety II w kryzysie. Co zostało z potęgi brytyjskiego stylu?
Moda
„Cicha logomania” podbija branżę mody. To nowy symbol statusu i zamożności
Moda
Słynny producent butów wchodzi do Chin. Koniec sporu trwającego ćwierć wieku
Moda
„Francuski Adidas” w tarapatach. Gigant wyciąga rękę po pomoc
Materiał Promocyjny
Europejczycy chcą ochrony klimatu, ale mają obawy o koszty
Moda
Ulubiona marka luksusowa pokolenia Z bije rekordy sprzedaży. Fenomen rynku mody